Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1051 ggr
Chestnut
4/5/13, 12:16 PM

Räkor - tips och recept önskas!

Som rubriken säger, vill gärna ha lite tips och recept på vad man kan göra för något smarrigt med skalade räkor! Har brist på fantasi idag…🥵

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
dolfen
4/5/13, 6:59 PM
#1

Först kom jag att tänka på den halva avokadon med röra och räkor, sedan slog det mig att det var längesedan jag åt smörgåstårta med bland annat lax och räkor, sedan kom jag att tänka på räkmacka.

Kom på att jag någon gång har gjort den Nigerianska ma-mai (bön- och räkomelett) med ingredienserna: Räkor, vita bönor, gul lök, tomater, ägg, salt, svartpeppar, cayennepeppar.

Bläddrade även i boken "Bohusfisk och skaldjur" och hittade
"Mussel- och räksallad": Cirka 24 kokta musslor, 200 gram rensade räkor, 0.5 gul lök, 100 gram skivade färska champinjoner,
ett litet sallatshuvud, 1.5 deciliter vinägrettsås, 2 matskedar chilisås och en nypa saffran.

Bläddrade framåt i boken och hittade "Currystuvade räkor", som jag blev lite sugen att testa.
300 gram räkor, 2.5 deciliter (tjock) grädde, 2 äggulor,
1 matsked curry, smör och salt.
Fräs först räkor och curry i smöret.
Sedan i med grädde och låt koka några minuter.
Ta byttan från "elden" och vispa ner äggulorna och salta.
Ska passa på toast, i tunna pannkakor eller med ris.

Anterrabae
4/6/13, 10:49 PM
#2

Vi gör räkgryta :) Fräs champinjoner i en panna tillsammans med lök och paprikapulver Fräs räkorna i en annan panna med curry, snabbt, hett och ställ åt sidan. Dela färsk paprika, gärna lite av vardera grön, röd och gul Häll på grädde på champinjonerna, låt puttra tills det reder sig lite. Häll i paprika och räkor och låt det precis bli varmt, och servera med färska grönsaker och ev ris.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: