Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 11011 ggr
zatanica
2013-03-26 22:16

Grilla nöt?

Vi brukar vanligtvis grilla mest gris, men nu ska vi troligen få besök som inte äter gris. Så det som finns i frysen som inte är gris är nötstek och högrev.

Hur är det att grilla nötstek eller högrev är det möjligt? Köttet är köpt från slakteri där det får hänga länge och möra och ser jättefint ut.

Hade tänkt göra typ biffar eller grillspett och låta det ligga i marinad i cirka 24 timmar. Låter det som något som skulle funka? Blir det bättre om man bankar det mörare?

Vilken av dessa två bitar skulle funka bäst, eller är det helt kört så jag måste köpa något annat?

Hoppas på lite tips och råd då det sällan hamnar någon nöt på vår grill.

Annons:
DesK
2013-03-27 08:20
#1

Traditionellt är högrev kokkött, så jag skulle satsa på nötsteken. Testa att skära en liten bit och stek den i stekpanna och provsmaka. Marinad mörar ju också kött, så jag tror att om du först skär köttet i skivor eller bitar, sen lägger det i marinad och låter det vara där minst 24 timmar, så bör det bli riktigt bra 👍

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2013-03-27 10:26
#2

Pappa grillade faktiskt högrev en gång. Först koktes den mjuk, sedan skars den i skivor och marinerades och sedan grillades den.

Han hittade receptet i någon tidning.

zatanica
2013-03-27 10:28
#3

Tack, det var lite så mina tankar gick med. Men bra att få höra det från någon mera :-D då ska jag prova nötsteken.

Chestnut
2013-03-27 10:37
#4

Vi brukar göra grillspett på grytbitar av högrev. Koka bitarna någon timma på låg värme först i buljong, marinera minst 6 timmar (fördel med en lite sur marinad typ citrus eftersom det mörar ytterligare) och sedan grilla. Jättegott!

Med vänliga hälsningar
Chess

zatanica
2013-03-27 12:40
#5

Tack för alla tips 🙂 superbra då slipper jag åka och handla

[Aquelegia]
2013-03-27 13:33
#6

Åh sicka bra tips om att koka högreven först. Super! Vi har tröttnat på ryggbiff och filé hit och dit. Det viktiga vid grillning av nöt är vilotiden efter. Det bästa är att låta den vila 20 minuter. Dock ej under aluminiumfolie då köttet fortsätter tillagas och blir mer åt kokhållet och tappar sin stekyta. Något jag lärt mig i år.

Ska försöka hitta en pinaha att grilla på fredag. Den blir seg om man inte följer vilotiden. Vi åt den efter 5 minuter vilotid. När vi hade ätit upp tyckte vi att det som var kvar såg så gott ut så tog en liten bit till. Snacka om att ha dåligt tålamod, så mört köttet hade blivit!

Annons:
bamse6311
2013-03-27 18:01
#7

Säger som de andra att högrev egentligen är ett kött man kokar/sjuder.
Perfekt till kalops och grytor.
Visst kan du dock grilla köttet om du först kokat det en stund.
Bästa hälsningar,
Bertil

Anterrabae
2013-03-30 19:23
#8

Man kan marinera högrev och annat kokkött direkt utan kokning, med kiwi eller ananas i marinaden. Då blir köttet mört fort. Enzymerna i försmälter proteinerna. Men passa köttet. För länge med kiwi och köttet löses upp helt ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-03-30 19:50
#9

#8 Hur är det med att lägga in högrev i mjölk några dagar? Vet att det görs med hare/kanin för att möra köttet men undra om inte nöt är för grova fibrer?

Honestyisdead
2013-03-30 20:08
#10

8 intressant :)

Anterrabae
2013-03-30 23:25
#11

#9 Ingen aning. Om mjölken mörar så är det inte med samma enzymatiska princip då all mjölk är pastöriserad och därmed död och enzymfri. Något annat som gör det i så fall, men det har jag ingen koll på.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
2013-03-31 00:48
#12

9 jag tror inte mjölken mörar, den ska bara dämpa viltsmaken.

Anterrabae
2013-03-31 09:08
#13

Däremot mörar yoghurt, inte lika snabbt som kiwi och ananas, men i alla fall. Där är det mjölksyrabakterierna som hjälper till att försmäkta proteinet. Det används mycket i bl.a. det indiska köket.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2013-03-31 19:18
#14

Läst på nu och det handlar om att kaniner förr matades med väldigt mycket kål vilket inte görs nuförtiden. Köttet tog då smak av kålen och detta minskades med att lägga in i mjölk innan tillagning😉

Anterrabae
2013-03-31 20:40
#15

Aha! Intressant :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sofy
2013-04-02 14:49
#16

#0 Du får gärna skriva och berätta hur det blev om du grillade köttet! 🙂

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

zatanica
2013-04-02 16:01
#17

Jag gjorde grillspett utav nötsteken, blev kanongott och var uppskattat.

Gjorde en marinad som bitarna fick ligga i i ca 24 timmar, sedan ar det bara att kladda ner sig för att göra spetten. Sedan på grillen och vända runt några gånger.

Kommer defenitivt att göras om.

Blev nyfiken på förslagen med kiwi och yoghurt så det måste provas någon gång med högreven.

Upp till toppen
Annons: