Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2704 ggr
[Tassy]
3/26/13, 6:31 PM

OT vita avlagringar på disken!

Nu är jag redigt osams med diskmaskinen och desperat efter hjälp!

Det blir ett tjockt dammigt vitt lager på allt den diskar!
Först tänkte jag att det var salt, men så såg jag att saltbehållaren var tom. Aha, kalk? Men hur? skövde har väldigt mjukt vatten? Fyller på saltbehållaren, och bam! allt blir tusen resor värre!

Dammet smakar och luktar kalk, men t.ex. vatten som dricks ur glasen smakar salt. 🤔 Det är iallafall inte maskindiskmedel.

Eftersom jag trodde ett tag att det ändå var kalk, provade jag med både ättika och till slut citek, med halvtaskigt resultat. Det blev märkbart bättre, men inte bra! Hmm, det är nog salt trots allt, och det är rejält "inbränt"! Hur sjutton får jag bort det? Hjälp! 😭 jag är i extremt stort behov av en fungerande diskmaskin då jag inte klarar att handdiska pga min sjukdom. Inte har jag råd att köpa en ny heller.

Annons:
Chestnut
3/26/13, 6:57 PM
#1

mangan i rören…? Fråga hyresvärden när filtrena böts senast, mangan är vårt största gissel här ute (förvisso egen brunn men hört många med liknande problem).

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
3/26/13, 7:14 PM
#2

Pratade med hyresvärden igår, han hade inga särskilda filter över huvud taget 🤔

Chestnut
3/26/13, 7:21 PM
#3

#2 Men… Något filter måste han väl ha någonstans längs vägen? 🤦‍♂️

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
3/26/13, 7:28 PM
#4

"inte vad han visste" 🤦‍♂️

Intehärutandär
3/26/13, 7:48 PM
#5

Jag vet inte mycket alls om diskmaskiner, men kör du ur maskinen med jämna mellanrum? Finns speciella tabletter för det vet jag. Som avkalka vattenkokare/kaffebryggare antar jag. Mormors maskin gav en hinna ett tag, men den var helt enkelt inte rengjord på ett bra tag. Efter att kört den tom på rengörings-tablett, så blev det som vanligt igen (dvs rent).

Låter otrevligt i vilket fall som helst.

[Tassy]
3/26/13, 8:11 PM
#6

#5 Har köpt det och tänkte testa i morgon 🙂

Annons:
Intehärutandär
4/1/13, 11:50 PM
#7

#6 Hur gick det?

[Tassy]
4/2/13, 8:33 AM
#8

Stängde av saltet och körde rengöringsgrejen,det funkade!

[Aquelegia]
4/2/13, 12:01 PM
#9

Kan meddela att jag ett stenkast bort också har problem med vita avlagringar på disken. Undviker det genom att skölja av disken nogrannare och häller en skvätt flytande diskmedel i diskmaskin. Det funkar inte om man häller det i facket utan jag häller det på insidan luckan. Misstänker att vattnet är något hårdare nu när snön smält och att det behövs lite extra.
Själva diskmaskinen har jag fått diska ut oftare med då fettet lagras på insidan annars. Ett tecken på att ytspänningen inte lösts upp av vanliga pulver diskmedlet om jag tänker rätt?

Upp till toppen
Annons: