Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2697 ggr
Pelle Långlös
3/25/13, 7:10 PM

Fryst, micrad och sedan micrad igen?

Jag är osäker för jag har hört nångång i mitt liv då jag var ung att man inte skall äta (micra) mat som varit frusen och sedan micrad. Att man bara kan micra maten en gång efter att man tinat och micrat den.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[KosmosBill]
3/25/13, 7:15 PM
#1

Enl. mig bör man aldrig äta micrad mat då strålningen gör den giftig och ohälsosam för kroppen.

Pelle Långlös
3/25/13, 7:21 PM
#2

Det vet jag men ibland måste man det då det inte finns någon spis på jobbet och att det skulle ta för lång tid. Har bara 15 minuter på mig. 😉

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[KosmosBill]
3/25/13, 7:26 PM
#3

Kräv en liten spis på jobbet !

Pelle Långlös
3/25/13, 7:37 PM
#4

Fortfarande har jag har vara 15 minuter på mig att äta. Tar längre tid på spisen. Hemma micrar jag aldrig min mat utan gör allt i ugn eller på spisen. Det är bara när jag är på jobbet.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[KosmosBill]
3/25/13, 7:38 PM
#5

Ät kall mat.

Pelle Långlös
3/25/13, 7:40 PM
#6

Haha, aldrig. Rädd för att det skall vara onda bakterier i om jag äter kall mat.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
DesK
3/25/13, 8:06 PM
#7

Det är rent struntprat att mikrad mat skulle vara farlig. Snarare är den mindre farlig än annan mat. Läs gärna min artikel om att laga mat i mikrovågsugn!

Så Ylva, du gör klokast i att upphetta maten ordentligt i mikron.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pelle Långlös
3/25/13, 8:08 PM
#8

Tack DesK. Men hur det om man micrar den igen efter ha varit micrad en gång och sedan kylts ner?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

DesK
3/25/13, 8:09 PM
#9

Det enda som händer är att maten förlorar en del vitaminer, men skadlig blir den inte. Förutsatt att den har kylts ned korrekt och förvarats korrekt i kyl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
3/25/13, 8:11 PM
#10

Håller med Dessan, eventuellt kan konsistensen bli lite påverkad.

Anterrabae
3/25/13, 9:11 PM
#11

Som tidigare nämnts blir inte maten giftig av att tillagas eller värmas i micro. Däremot är inte den typen av upphettning/tillagning snäll mot näringsämnen och så vidare. Så att bara äta micrad mat kan vara tveksamt. Men det var det ju aldrig tal om här. 😉

Jag är inte helt säker på vad som händer med molekylstrukturerna.. har sett ett test som gav micrat vatten en högst ofördelaktig efekt på växter jämfört med okokt respektive kokt på spisen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
3/25/13, 9:50 PM
#12

Det står lite om det på illustrerad vetenskaps hemsida

http://illvet.se/fraga-oss/ar-det-farligt-att-laga-mat-i-en-mikrougn

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
3/25/13, 9:55 PM
#13

Det vi fick lära oss i skolan angående micro är dels att vissa näringsämnen kan gå förlorade, maten kan bli "för steril" (vårat immunförsvar behöver få jobba lite trots allt), och framförallt gamla trasiga microvågsugnar kan vara hälsovådliga. Men hela moderna microvågsugnar är det ingen fara med, som med så mycket annat.

Annons:
Anterrabae
3/25/13, 9:58 PM
#14

Tack för länken Dessan!

Tassy, fy vad gammal jag kände mig helt plötsligt 😛

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
3/25/13, 10:03 PM
#15

#14 Haha nämen?

Jag har precis gnatat på mina päron att de skulle slänga ut sin gamla eländesmicro och skaffa en bättre variant 🤪 deras micro var från det jag var pytteliten! 😂

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Pelle Långlös
3/26/13, 8:47 AM
#18

Det är inte en köpt frysmat utan jag har lagat den, sen fryst den och tinat och micrat  den men hann inte äta allt så jag sparade resten och undrar om jag kan värma den i micron igen. Att man värmt (efter att den varit tillagad och sedan fryst) den en gång så är maten förlorad så att säga. 

Jo det är nog så att vitaminerna försvinner till en stor del. Men det får man nog ta då det inte finns några andra möjligheter. Hemma lagar jag all min mat, det mesta från grunden.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

DesK
3/26/13, 8:52 AM
#19

Ylva i och med att du har lagat maten själv från grunden, så har du ju god kontroll över vad maten innehåller. Sen att maten förlorar en del av sina vitaminer vid uppvärmning går inte att undvika och samma sak sker oavsett hur du värmer din mat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pelle Långlös
3/26/13, 8:56 AM
#20

Precis men jag är orolig över att värma den ytterligare en gång till. Det är det jag hört skall vara farligt.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
DesK
3/26/13, 8:58 AM
#21

Ylva nej det är inte farligt, förutsatt att du verkligen hettar upp maten ordentligt! Mat som endast värms till ljummen temperatur kan i värsta fall innehålla oönskade bakterier, men dessa dör om du hettar upp maten ordentligt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pelle Långlös
3/26/13, 9:00 AM
#22

Tack. Okej. Då vågar jag äta maten igen idag till lunch. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Denna kommentar har tagits bort.
[Tassy]
3/26/13, 11:47 AM
#24

Då trådskaparen har fått svar låser jag denna tråd, eftersom vissa inte kan låta bli att tjafsa och respektera sajtvärdens beslut här.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: