Annons:
Etiketterrådtips
Läst 4623 ggr
Ketang
2/28/13, 10:59 AM

Halalkött

Jag har den senaste tiden läst en del om halalslakt och tar ett stort avstånd till slaktmetoden och det faktum att jag inte är religiös och inte vill äta kött som är "välsignat".

Har hittat ganska mycket kött på Ica där det står på förpackningen att det är "Halalgodkänt" men undrar nu vilka symboler jag ska leta efter för det är tydligen inte så att det måste stå "Halalgodkänt" utan dom använder sig av symboler ibland.

Är det någon som vet hur dessa symboler ser ut?

Annons:
Honestyisdead
2/28/13, 11:01 AM
#1

Jag har förstått att det ska vara Svensk först och främst. andra längder har inte samma regler om bedövning som Sverige har

[Tassy]
2/28/13, 11:06 AM
Ketang
2/28/13, 11:07 AM
#3

För mig spelar det ingen som helst roll vilket land köttet kommer ifrån i detta fall. Jag vill inte äta halal kött alls.

Denna kommentar har tagits bort.
[Tassy]
2/28/13, 11:08 AM
#5

vill man inte så vill man inte. 🙂

Ketang
2/28/13, 11:11 AM
#6

#2 Tack för länken!

#4 Varför eller varför inte jag vill ha halal kött är upp till mig, eller hur! 

#5 🙂

Annons:
Honestyisdead
2/28/13, 11:13 AM
#7

#3 Jag som missuppfattade frågan helt.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Tassy]
3/1/13, 3:29 PM
#19

Nu har jag rensat upp och modererat denna tråd ganska hårt.

Här på matlust behandlar vi varandra med respekt. Denna tråd innehåller en enkel fråga. Ingen har rätt att ta sig friheter att ifrågasätta och börja debattera om trådskaparens val av kost, var och en har sina skäl och anledningar, så enkelt är det.

Näste man som struntar i denna varning åker ut på skallen härifrån.
Ursäkta den vassa tonen, men jag menar varje ord. Man ska inte behöva försvara sig och sina personliga värderingar på ett matforum.

Mvh Tassy - Medarbetare på matlust

[Aquelegia]
3/2/13, 9:46 PM
#20

Sambon är emot halal, jag är ej påläst om ämnet så har inga åsikter men bra att veta vad man skall hålla utkik efter! På willys här i stan är det avskild frys som gäller för halal. Därav jag aldrig ens tänkt tanken att det kan finnas bland köttdiskarna. Dagens lärdom!

Annons:
Åsa S
3/3/13, 8:08 AM
#21

Har inga problem äta svenskt halalkött men äter inte utländskt.
Svenskt halalkött är ju inte som utländskt halalkött. Slakten här i sverige sker ju på exakt samma sätt som alla de andra djuren enda skillnaden är ju att en imam vänder djuret mot mecka och välsignar det först innan det slaktas.

Ketang
3/3/13, 8:33 AM
#22

I Sverige slaktar vi mest med slaktmask/bultpistol detta används INTE vid Svensk halalslakt. Det är alltså inte samma metod som används. Halalslakt går ju ut på att djuret ska tömmas på blod med kniv. Man skär av halsen på det när det är fullt vid medvetande och känner smärta.

Titta ca 1:45 in i detta klipp! Och säg att det är lika humant som bultpistol… Jag mår illa!

Åsa S
3/3/13, 8:53 AM
#23

Nötkreatur måste ALLTID bedövas med bultpistol enligt de svenska regler som jordbruksverket har och man får inte bryta mot den regeln för religiös slakt. Så därför brukar man använda bultpistol vid halalslakt i sverige för annars begår man ett brott.

Läs jordbruksverkets regler för svensk halalslakt tror inte djuret är speciellt vid medvetande efter man bedövat dem med el. För halalslakt där djuret är vid medvetande är ju ett brott mot svenska lagar.

 http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

Ingen slakt är dock trevlig varken på slakteri eller i skogen så är det trevligheten man är ute efter kanske man ska fundera på att bli vegetarian.

Honestyisdead
3/3/13, 9:02 AM
#24

22 i sverige bedövas djuren även vid halalslakt, det är emot lagen att göra på annat sätt. Sedan finns det säkert de som bryter mot lagen, precis som vid vanlig slakt.

Ketang
3/3/13, 9:59 AM
#25

#23 och #24 Det har ju framkommit en del om att lagen faktiskt inte efterföljs på många halalslakterier. Det räcker för mig. Respektera att JAG inte vill ha med halalslaktat kött att göra.

Nu är denna film från USA men om muslimerna får som dom vill är detta snart verklighet i Sverige! Jag vill bojkotta ALLT som har med denna typen av slakt att göra, jag förstår inte för mitt liv hur man kan försvara detta på någon nivå!

"Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) är inne på samma spår. DO har velat se en lagändring sedan förste DO Peter Nobels tid på 80-talet. Juristen Jamal Nijim på DO anser att det svenska förbudet mot halal- och koscherslakt är diskriminerande.

– Ska Sverige fortsätta att vara ett demokratiskt land måste vi värna minoriteters rättigheter. Det här är en sådan fråga, säger Jamal Nijim."

[Jessica_91]
3/3/13, 11:11 AM
#26

#25 Man kanske ska tänka sig lite för innan man skriver saker som "om muslimerna får som de vill". Det finns DE muslimer som vill ha det så här men säkerligen finns det många som inte har problem med halalslaktat som blivit bedövat först. Eller för den delen som inte alls bryr sig om ifall köttet är halal eller ej. 

Respekterar att du inte vill äta halal, jag har själv haft mina tveksamheter, men att dra alla muslimer över en kam sådär känns inte riktigt okej heller. Fast hoppas att du bara uttryckte dig lite klumpigt och inte på riktigt ser alla muslimer som likadana. 🙂

Honestyisdead
3/3/13, 11:51 AM
#27

25 var har jag sagt att jag inte respekterar ditt val? Jag säger bara vad som gäller. Lägg inte in annat i inläggen vad som står. Din kommentar om muslimer däremot var otroligt smaklös!

Annons:
Ketang
3/3/13, 2:06 PM
#28

Det är konstigt. Var har jag skrivit "alla muslimer"? Halalslakt ÄR en muslimsk tradition och det finns många muslimer som försöker få en lagändring så att dom kan äta svenskt halal kött som är slaktat på rätt sätt, utan bedövning. Varför ska det vara så osmakligt och fel att nämna att muslimer (har aldrig skrivit alla) vill slakta utan bedövning? Det ÄR fakta. Men det är väl som vanligt rasism att säga något negativt om invandrare från den delen av världen men helt okej om man säger nåt negativt om en danskar eller fransmän!

[Jessica_91]
3/3/13, 2:24 PM
#29

Lugn och fin nu. Jag skrev inte att du skrivit så om alla men när du skriver "mulsimerNA" i bestämd form så låter det väldigt otrevligt och som att du drar alla över en kam. Men som jag skrev så hoppas jag att du bara uttryckt dig klumpigt vilket du också verkar gjort. 🙂

Ketang
3/3/13, 2:30 PM
#30

Det jag tycker är tråkigt är att folk i allmänhet är extremt snabba på att ta förgivet att man är emot en hel grupp människor bara för att man har åsikter om vissa i samma grupp. I dagens samhälle måste man vara övertydlig för att inte bli anklagad för att vara rasist eller bakåtsträvare osv. Men jag har fått den hjälp jag bad om angående märkning av köttet så nu är jag nöjd.

[Jessica_91]
3/3/13, 2:39 PM
#31

Men jag skrev ju att jag hoppades och delvis antog att du bara skrivit klumpigt och inte menade något illa mot samtliga muslimer, på vilket sätt var jag extremt snabb med att döma dig då? 😮 Kan du inte själv på någon nivå förstå hur otrevligt det låter när man skriver "muslimerna"? Hur hade du reagerat om någon pratade om "svenskarna" på ett negativt sätt istället för att prata om att "det finns de svenskar" t.ex? Det är synd att du vänder taggarna utåt på det här sättet, speciellt eftersom att jag aldrig anklagade dig för något utan helt enkelt upplyste om att det kan se väldigt dumt ut och missförstås när man skriver på det sättet. 😕

[Tassy]
3/3/13, 2:41 PM
#32

Då tråden har uttjänat sitt syfte och det inte verkar komma mer gott härur så låser jag nu tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: