Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1255 ggr
pyromanen
2013-02-27 13:40

Menytips önskes med gös

Min man (gamla gubbe 😃) fyller 60, och vi ska bjuda hans släktingar på middag hemma. Vi blir totalt ca 15 pers.

Mannen har fiskat med nät under isen i vinter och fått en hel drös med fina gösar som ligger filéade och klara i frysen, så gösfilé är klart att det ska bli. men hur? och med vilket tillbehör? och vilken efterrätt?  Vi tänkte inte ha någon förrätt.

Jag vill gärna att det ska kännas friskt och nyttigt förutom festligt och lite lyxigt, gärna nåt med mycket grönsaker på något vis.

Annons:
Zofia89
2013-02-27 13:45
#1

Jag skulle rulla filéerna och fästa med en tandpetare och sedan pochera dem i en god buljong.. Till det skulle jag nog servera en krämig vitvinssås, färsk kokt/stekt sparris, potatis i någon form och en god grönsallad =)

Efterrätten skulle kunna vara en cheesecake kanske med en bärkompott till som man "marinerar" med bananlikör =) Altså frysta bär som man blandar med bananlikör och ev nåt annat så det blir gott =) själva cheesecaken kunde vara av vitchoklad =)

pyromanen
2013-02-27 14:50
#2

Tackar för förslaget

Filéerna är alldeles för stora att rulla, èn filé kanske väger runt 4-5 hekto och är ganska tjock.  man får inte ta upp mindre gösar här än 45 cm långa.

Sen glömde jag nämna att mannen är nykter alkis, så alkohol i maten funkar inte.

Zofia89
2013-02-27 16:48
#3

ok, hmm… kanske då bara steka den? Eller så kan du säkert tillaga den i ugn med nåra goda tillbehör '=)

Ja då funkar ju inte alkohol, är vitvinssås ok? Man kokar ju bort all alkohol…

Och angående efterrätten så kan man ha vad man vill till en cheesecake, någon bärpuré kanske?

pyromanen
2013-02-27 17:03
#4

Jo vinsås går bra om man kokar en stund och det finns ju även alkoholfritt vitt vin som funkar i sås.

Zofia89
2013-02-27 17:04
#5

japp =)

keptak
2013-02-27 17:42
#6

När jag gör middag med gös brukar jag bara steka den med lite salt och peppar. Tycker det är en väldigt god fisk som den är. Som #3 skriver kan du ju göra den i ugnen med lite morötter, potatis, citron eller vad du tycker om. Det är kanske lättare när det är till så många.


Annons:
pyromanen
2013-03-29 12:10
#7

Såhär blev det:

Parmesanpanerade gösfiléerna och stekte i smör. till det kokt potatis (egenodlat) och en sallad med tomater i olika färg, ruccola och avocado, en kall sås (gräddfil, cremefräsch, lite majonäs, citron, senap, salt, peppar och en massa hackat färsk basilika)

Efterrätt mörk chokladtryffelkaka med lite frukt till (mogen mango och kivi i lagom bitar) + kaffe/te.

Det blev gott och vi blev nöjda :-)

Upp till toppen
Annons: