Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 2325 ggr
[helenal]
2/25/13, 7:26 PM

Kanelbullar

Min sambo ville så gärna att jag skall baka kanelbullar i veckan för det doftar så gott men jag har aldrig gjort det förrut.

dela med er av era bästa kanelbulle tips=)

Annons:
[Tassy]
2/25/13, 9:04 PM
#1

Bra kanelbullerecept finns i dom flesta kokböcker, så jag tänkte ge lite mer personliga tips!

Först; var mycket försiktig med vetemjölet, degen ska gärna vara lite kladdig.

Var generös med fyllningen! Mycket smör, socker och kanel! När det kommer till bakverk så ska man gärna skotta på med det onyttiga och goda haha! 😃 använd äkta smör för bästa smaken!

Vill du ha goda råd om själva degen så tipsar jag om matbröd iFokus, där har vi lite mer bagarfolk som kan svara bättre än jag. 👍

Marinas Mix
2/25/13, 9:18 PM
#2

Kör med receptet, som finns på vetemjölspaketet och som Tassy säger, safta på ordentligt med fyllningen.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

DesK
2/25/13, 9:20 PM
#3

Om du har en fin vetesurdeg är det mycket gott att ha lite sån i bulldegen och minska jästmängden till hälften och öka jästiden till det dubbla :)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
2/26/13, 9:55 AM
#4

Mina små knep (okej mammas knep…) som utgår från receptet som finns på vetemjölspaketet är att dubbla mängden smör i degen, ha i ½-1 dl extra med socker och vara sparsam med mjölet, degen ska vara kladdig men släppa bunkens kanter. Har man problem med att bullarna blir kompakta (som de kan bli när man dubblar smöret) så funkar det att byta ut hälften av mjölet till vetemjöl special. Det gör aldrig vi, våra bullar blir luftiga i alla fall men vet andra som fått göra det. Viktigt också att inte överarbeta degen och låt den absolut inte jäsa för länge!

Sen så när vi fyller så breder vi generöst med smör först, sen strö på rejält med socker och avslutningsvis pudra över ordentligt med kanel (eller vaniljsocker). Alltså inte blanda ihop allting och breda på utan ta var sak för sig. 

Jag har experimenterat en del med en klutt surdeg i (ett par matskedar) och gjort då som så att jag kalljäst över natten och minskat jästmängden med 1/4. Blir jättegott!

Med vänliga hälsningar
Chess

[helenal]
2/26/13, 11:44 AM
#5

tack för alla tips och råd. skall bakas i helgen!:D

[Tassy]
2/26/13, 12:06 PM
#6

Just ja; glöm inte att ställa fram smöret i rumstemperatur i god tid innan baket, annars kommer degen att gå sönder när du ska bre på smöret. ☝️

Annons:
[helenal]
2/26/13, 12:08 PM
#7

och kan man göra hälften kanelbullar och hälften ngt annat som man använder samma igredienser till? Lägga någon sylt på tex istället för pärlsocker..

[Tassy]
2/26/13, 12:10 PM
#8

Javisst, du kan göra hälften bullar och så en krans/fläta eller annat. Sylten vågar jag inte uttala mig om det passar, men kanske vaniljkräm 👍

[helenal]
2/26/13, 12:24 PM
#9

haha sylt kanske inte är så gott till nä;) de va de första som bara kom upp i huvudet

Marinas Mix
2/26/13, 12:29 PM
#10

Brukar ta vaniljsocker i hälften av bullarna. Inte helt fel.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zofia89
2/27/13, 1:52 PM
#11

jag brukar göra en helt vanlig vetebrödsdeg och ett måste är massor med kardemumma i!! Sedan när det jäst och så kavlar jag ut en ganska stor rektangulär platta (2 vid stor deg), där brer jag på rumstempererat smör (inget margaring!), socker och kanel och så rullar jag ihop, sedan skär jag längden i ca. 3-4cm tjocka "skivor" och därefter trycker jag ner mitten så det blir örfilar av det =)

Zofia89
2/27/13, 1:58 PM
#12

nu märkte jag att det var örfilar alla pratat om :D det blir lite fnurr på tråden när jag själv är finlandssvensk och hos er används lite olika namn på olika saker =P

Vill man bara ha annan form på bullarna kan man göra precis som jag beskrev ovan men iställe för att rulla ihop plattan vika den i 3 delar, altså först vika övre kanten ned till typ halva plattan och sedan andra sidan över den föregående, sedan skära i 1cm tjocka remsor, snurra dem ordentligt och lägg sedan knut på dem ;)

Ketang
2/28/13, 11:09 AM
#13

Hörde av en kompis som är bagare att man får väldigt saftiga lussekatter om man dubblar mängden socker. Kanske gäller det alla fikabröds degar :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: