Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 6997 ggr
Sofy
2/21/13, 7:54 AM

Kasslergryta recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här underbara kasslergrytan har vart en favorit i vårat hem sedan jag var mindre och även de som avskyr både kassler och vitkål brukar bara älska denna gryta. Det som är så suveränt med denna gryta är att kasslern ska i allra sist så den är enkel att tillaga när man bjuder vegetarianer på middag, uteslut kasslern och tillsätt lite salt så får du en god vitkålsgryta.

Receptet kommer från en ICA handlarna tidning från 1998.

Ingredienser

1 msk olja
1 gul och 1 grön tärnad paprika
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 msk soja
2 msk tomatpuré
2 msk chilisås
2 tsk chilipulver
2-5 dl créme fraiche
ca 1 dl vatten
1 strimlad purjolök
300 g strimlad vitkål
500 g kassler i stavar

Tillagning

1. Hetta upp oljan i en stor kastrull. Lägg i grönsakerna och låt dem fräsa i någon minut.

2. Tillsätt soja, tomatpuré, chilisås, vatten, créme fraiche och chilipulver. Rör om och låt puttra i ca 10 minuter.

3. Lägg i den skurna kasslern och låt puttra ytterligare 5 minuter. Servera med ris.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
Sofy
2/21/13, 7:56 AM
#1

Det som är så bra med den här grytan är att den blir bara bättre om den står ett tag och det går utmärkt att värma upp den igen, det har blivit pojkvännens favorit matlåda till jobbet.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Tassy]
2/21/13, 12:05 PM
#2

smask, måste testas!

DesK
2/22/13, 7:18 PM
#3

Låter jättegptt!:p

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
4/20/13, 8:54 PM
#4

Testade att göra denna, det blev galet gott! Både jag och gubben smaskade så det stod härliga till!

Sofy
4/21/13, 3:10 PM
#5

Härligt att du tycker om min favoritgryta Tassy!

Ett tips för de som inte äter kött så går det suveränt att göra grytan utan kassler, man kokar upp grytan enligt receptet och antigen tar bort en del i en egen kastrull innan kasslern ska ner och saltar den vegetariska (detta gör alltid min mamma som är vegetarian) eller så utesluter man kasslern helt och saltar lite då kasslern är rätt salt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

DesK
4/21/13, 3:33 PM
#6

Sofy lägg gärna den vegetariska varanten i egen tråd i veggruppen. Lättare för vegetarianer att hitta den då 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Sofy
4/21/13, 3:40 PM
#7

Det kan jag göra om en stund😉

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

bamse6311
9/2/13, 4:38 PM
#8

Låter enormt gott och ser enormt gott ut på bilden.

Skall verkligen kopiera receptet och testa det på fredag tror jag.

Åt mycket kassler på 80-talet men tröttnade sedan lite på det och kanske mest för att jag inte hittade så mycket recept.

(Oftast så blev det då på den tiden att man (jag och min hustru) skivade den och varvade med ananas-skivor, kryddade och hällde på grädde och tillagade i ugnen.)

Well Sofy, det här receptet skall jag absolut tillaga till helgen.

Har nu kopierat, sparat samt skrivit ut och döpt rätten till:
"Kasslergryta a la Sofy"

Bästa hälsningar,
Bertil

Denna kommentar har tagits bort.
Sofy
9/2/13, 6:59 PM
#10

#8 Det är ett suveränt gott recept😃En av mina favoriter! Sen att både vitkål och kassler oftast säljs otroligt billigt är inget negativt heller👍

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Anterrabae
9/4/13, 12:09 PM
#11

Vill man ha något mer och med andra proteiner i den vegetariska så kan man alltid byta kassler mot champinjoner. 😊 Det blir jättegott. (Gör en liknande kasslergryta med champinjoner i) och då jag var vegan och hela familjen mjölkallergisk så gjordes den på havregrädde, kött för dem svamp för mig, och ev lite syra i för att matcha cf-smaken.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
9/4/13, 1:40 PM
#12

jag är sugen på att stoppa i böngroddar nästa gång, plus champinjoner som Ida säger 😃

Sofy
9/4/13, 2:44 PM
#13

Kan tänka mig att det blir gott med champinjoner i om man tycker om det. Det var en bekant som gjorde med ananas i också. Möjligheterna är oändliga🙂

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
Gasoline
10/26/14, 7:36 PM
#14

Jag är så glad att jag hittade detta recept, har vitkål som jag skulle behöva använda och har en kassler i samma situation, jag vet vad det ska bli för mat imorgon ☝️

Tack 🙂

Upp till toppen
Annons: