Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 2836 ggr
[TheoA]
2013-02-15 16:30

Viltrecept

Vi äter nästan enbart vilt. Och då brukar det bli vanliga rätter som man gör med fläsk- och nötkött. Vi har 3 frysboxar med kött. Vildsvin, kronhjort, älg och dovhjort. Vilka är era favvo vilträtter? 

Vi brukar oftast krydda med örtkryddor från Änga gård (kanonbra kryddor) och det blir hur gott som helst. Men vill göra ha lite nya recept att testa.

Annons:
keptak
2013-02-16 08:58
#1

Vi älskar porterstek på älg eller rådjur. Det är min sambo som brukar göra det så vet inte riktigt hur han gör men han har mycket enbär och lök, och extra fin svartvinbärssaft (inte den billiga). Och det ska koka länge. Gudomligt gott, både köttet och såsen :P.


[Tassy]
2013-02-16 10:15
#2

det här receptet går säkert att göra om med viltkött med mycket gott resultat:

http://www.tasteline.com/Recept/Hostgryta_med_ol_och_kantareller

[TheoA]
2013-02-16 12:04
#3

#1 Ska testas. :)

#2 Gryta är alltid gott, fast jag kan aldrig hålla mig till receptet . Men det är bra att ha ett recept att utgå ifrån. Tack :)

Innanlår har vi framme nu, från dovhjortskalv. Några recept med innanlår?

fridaas
2013-02-16 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Igår gjorde vi helstekt fläsksida från vildsvin i ugnen, det var det godaste vi ätit på länge. Vi lät späcklagret vara kvar när styckade i förrgår. Skar först ett rutmönster i späcket, sen knådade jag in vitlökspulver, havssalt, svartpeppar, chiliflagor, dragon, timjan, rosmarin och bruchettakrydda (köpt på oil and vineger) i springorna, lite olivolja med. Sen in i ugnen (200grader) i ungefär 35 minuter, när det såg färdigt ut tog jag ut det, virade in köttet i folie och lät det vila i 20 minuter ungefär. Gjorde sås på skyn som blev.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

fridaas
2013-02-16 15:50
#5

Svärmor brukar göra rådjursplättar ibland det är också gott. Man tar rådjursfärs (älgfärs blandat med fläskfärs funkar med) blandar i vitlök, salt och peppar eller andra kryddor som man tycker om. Sen tar man två smörpapper som man lägger en klick färs i mellan och sen kavlar ut så det blir riktigt tunt, ner i en varm smörad stekpanna och stek 30-60 sekunder beroende på tjocklek.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Zofia89
2013-02-17 20:21
#6

Ölstek är absoluta favoriten här!!

Dag 1:

1,5kg viltkött (fransyska t.ex.)

7dl mörk öl (brukar använda kozel)

2dl svartvinbärssaft, koncentrat

2dl soja

4st köttbuljongtärningar

4st vitlöksklyftor

4st svartpeppar, hela

Lägg köttet i en lämplig kastrull, koka upp och skumma av. Lägg sedan i de övriga ingredienserna och koka i 45min, vänd köttet och koka ytterligare 1h på andra sidan. Låt svalna och ställ i kylskåpet över natten.

Dag 2:

Ta fram köttet några timmar före servering, låt fortfarande stå och badda i skyn och vänd köttet i kastrullen. Lyft ur köttet när det närmar sig servering och skär upp det.

Till såsen behövs ½ sky och ½ grädde, så om du har 5dl sky ska du ha i 5dl grädde, inget annat! Bara koka upp sky och grädde och red av till lämplig tjocklek.

Vad som är ett måste till denna rätt är kokt potatis, grönsallad med isbergssallad, tomat, gurka, rödlök, fetaost och oliver. Till detta behövs också dragonstekta morötter. Stek morotsslantar i lite smör tills de är mjuka, häll över sirap och smaksätt med dragon!

Långt recept men väldigt enkelt att laga och man står inte hela dagen i köket före festen, man kan förbereda mycket och det går fort att göra klart sedan =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: