Annons:
Etikettmatprat
Läst 3527 ggr
mynameislova
2/12/13, 6:50 PM

Vad betyder buffé?

Om man är på restaurang och äter buffé ex tacobuffé vad innebär det då?

Får man ta mat en gång på tallriken och sedan är det bra eller får man hämta mer?

Annons:
[Tassy]
2/12/13, 6:51 PM
#1

Man får hämta så mycket man vill från Buffér normalt sett.

mynameislova
2/12/13, 7:03 PM
#2

Ja så har jag uppfattat det också.

Jag och sambon var ute och åt tacobuffé och när vi ätit upp det vi plockat först så tänkte sambon gå och hämta lite till för att testa med en annan sås som fanns. Köttfärsen var slut så han frågade om dom kunde fylla på lite mer köttfärs.

"Men ni har ju fått mat redan" fick han till svar då av en mycket sur person bakom disken

[Tassy]
2/12/13, 7:07 PM
#3

#2 Låter som nåt oproffsigt snabbmatshak snarare än restaurang? Man bemöter inte en person så 

Intehärutandär
2/12/13, 7:12 PM
#4

För mig är Buffé flera olika rätter uppdukade, för självservering. På restaurang brukar man ju betala en fast summa och få äta hur mycket man vill, medans på Ica & Hemköp  t ex kan man nu köpa salladsbuffé för hg-pris. 

Ur Wikipedia:

"Buffé (ibland stavat byffé) är en form av servering där de ätande själva förser sig med mat från ett separat uppdukat bord. Det kan även kallas gående bord. Vanligen innebär buffé att de ätande kan gå flera gånger och välja olika rätter varje gång. Exempelvis vid julbord är det vanligt att först ta kallskuret och fisk, och sedan på andra varvet ta varm mat och en tredje gång dessert."

[Aquelegia]
2/12/13, 7:23 PM
#5

Har varit med om att ha blivit nekad påfyllning av saker, jättetråkigt verkligen!
Jag hrr personligen aldrig varit med om att ha jobbat på en restaurang där man nekas påfyllning utan det hette "sålänge gästen äter skall det finnas mat att ta"

Skall på buffé på fredag och jag tänker ta om MÅNGA gånger

Anterrabae
2/12/13, 10:37 PM
#6

Det finns en veggorestaurang här i Göteorg som har stora skyltar om att man inte får at om… Det medför att alla lastar på allt de vill testa redan från början, oavsett om det äts eller inte. Mycket mat slängs där! Bättre då som en annan lunchbuffe, du får äta så mycket du vill, hämta många gånger, men de har skyltar om att överdrivet slöseri med maten debiteras. Kastar du för mycket kostar det extra. Helt ok för mig

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Honestyisdead
2/13/13, 1:22 PM
#7

Det brukar som flera skrivit betyda att man får äta så mycket man vill.

Jag gillar inte det konceptet eftersom det allt som oftast kastas MASSOR av mat eftersom folk plockar på sig alldeles för mycket mat. Flera gånger om dessutom.

Martin
2/13/13, 2:17 PM
#8

Buffé för mig är framförallt att jag tar maten själv från ett stort urval av mat. Oftast brukar man få gå flera gånger men jag har varit med om att man på buffér bara får ta en gång. Det brukar vara angivet vad som gäller.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: