Annons:
Etikettmatprat
Läst 735 ggr
[Aquelegia]
1/21/13, 11:28 PM

Periodätning

Äter du olika för olika årstider?

Annons:
[Aquelegia]
1/21/13, 11:34 PM
#1

Jag till exempel äter mer sallader och mer frukt på somrarna. Gillar inte ens att laga mat sommartid så då är min hälsosammaste period. Sedan kommer hösten och långkoken. Julen är alltid stressig då jag jobbar i servicebranschen så där blir knappt någon matlagning och en hel del "mat i farten".

Sedan kommer våren och matlagningslusten åter. Då blir det rätter som påminner om hösten och ger fingervisning om grillning och allt som väntar till sommaren. Lyxigare mat smyger sig också på såsom skaldjur, fisk och dylikt lättlagat men gärna allt färskt. Gratänger är jag grymt sugen på mot våren. En hel del restmat blir det på vårarna när frysen skall ätas ur för kommande skördar som skall få plats och slakttiderna nalkas. Kanske därav "gratängeran" då nästan allt går att göra gratäng påTungan ute

Sambon vägrar pasta sommartid så det är först mot vinterkanten det börjar lagas här hemma igen. Jag som i princip är uppvuxen på spaghetti och köttfärssås sommartid. Varvar mer än gärna en rejäl pastarätt med frasiga/knapriga sallader sommartid ^^

[WickedAlly]
1/21/13, 11:50 PM
#2

Vi äter nog ganska likt året runt, grönsakerna brukar jag anpassa efter årstiderna och då byts det ut i maträtterna så lite annorlunda blir det ju.

Fast på sommaren så blir det mycket sallad om det är varmt, Hemköps salladsbar besöks flitigt.

Och mycket långkok på hösten och vintern, grytor som känns för mustiga och varma för sommaren. Men annars är det nog inte så stor skillnad :)

Honestyisdead
1/22/13, 1:05 AM
#3

Blir nog mer sallader på sommaren här med. Och mer fisk eftersom vi fiskar mer på sommaren.

[Tassy]
1/22/13, 1:18 PM
#4

Vi anpassar maten efter årstiderna, både för smakens och nyttighetens skull, men det är även kostnadseffektivt. Glad

Sophey
1/23/13, 2:57 PM
#5

Jag vill anpassa maten efter årstiderna, tycker att det är sjukt mysigt och sparsamt men det blir ju oftast samma mat året runt för oss. Kanske kan man skapa en "årstidfavorit"-recepttråd nån gång?

Medarbetare på matlust

Anterrabae
1/24/13, 12:14 PM
#6

Jag äter gärna samma typ av mat året runt, med undantag för sallader som det blir något mer av sommartid. Äter gärna grillat på vintern också och soppa och gryta på sommaren. Är ju en som älskar lagad mat så därför är det ingen jätteskillnad.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
1/24/13, 1:27 PM
#7

#5 Tror det finns lite sådana aktiga trådar i form av "höstmat" ? Annars kan man ju starta en tråd med "sommarmat" "vintermat" och dylikt. Dock kanske det blir lite svårt att hitta recepten då. Tror medisar och Sajtvärd vill ha egna trådar för recept.

#6 Grillat på vintern lockar nästan mer än sommartid men huh vad svårt det är att få grillning accepterat på vintern när man bor i lägenhet. Tror inte grannarna skulle tycka det var så mysigt Tungan ute Den dagen vi skaffar hus kommer det blir en grillstuga och då är det grillning året om oja!

DesK
1/24/13, 2:47 PM
#8

Bra idé med ärstidstrådar! Så jag föreslår att den som vill startar en sån tråd för vintermat och sen kan vi länka in befintliga recept dit och när någon lägger in något nytt passande recept så länkar vi in det också Glad

Aye Sophey är medis här Flört Angående grillning så har vi en vanlig enkel altan under tak och där grillar vi året om Glad Eller snarare så grillar Jonte för det mesta Tungan ute Vi ska faktiskt grillröka idag Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

fridaas
1/26/13, 10:27 AM
#9

Vinter och höst blir det ofta en hel del vilt som äts och det brukade bli mycket olika grytor (dock inte denna hösten och vintern av någon anledning), på sommaren blir det mest grillat, sallader och glass.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: