Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 1810 ggr
Spanaren
2013-01-15 21:14

Tex Mex-soppa med chorizo

Texmex-soppa med chorizo

För: 4 personer

Denna soppan är god och lättlagad! Receptet kommer från matklubben.se

Ingredienser

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
½ paket tacokrydda, 20 gram
2 matskedar tomatpuré
1 liter köttbuljong
3 - 4 potatisar
1 grön paprika
3 chorizokorvar
1 burk vita bönor i tomatsås, 400 gram
1 burk majs, 200 gram
Salt
Peppar

Beskrivning

Skala och hacka löken. Fräs den i lite matfett. Tillsätt vitlök, kryddor och tomatpuré. Häll på buljongen och koka upp.
Skala och tärna potatisarna. Kärna ur och strimla paprikan. Lägg ner potatis och paprika i soppa och koka cirka 15 minuter på svag värme.

Skiva korvarna och lägg i dem tillsammans med bönor och majs i kastrullen. Koka ytterligare några minuter.
Smaka av med salt och peppar.

Annons:
Spanaren
2013-01-15 21:17
#1

Gjorde denna soppa från Matklubben idag och den var jättegod och mättande!

Satte inte i majs och paprika utan tog lite mera potatis istället … mumma Tungan ute

Smaklig spis/kram

[Aquelegia]
2013-01-15 21:29
#2

Åh, vilket toppenrecept! Har en majskolv som behöver göras åt och sojakorv. Resterande ting har jag också hemma. Toppen jag som älskar soppa men jämt kör fast mig i samma träsk ^^

Honestyisdead
2013-01-15 21:51
#3

Var har du hittat receptet?

Spanaren
2013-01-16 10:58
#4

#3 www.matklubben.se skrev det också Flört /kram

Honestyisdead
2013-01-16 11:15
#5

Okey, men det blir fel då det står att bilden är din egen. Man får inte ta andras bilder om denna inte utryckligen gett sin tillåtelse till att du får låna den.

dessutom ä jag osäker på om man får kopiera recept p ådet viset, det står nämligen ingenstans i första inlägget att du tagit receptet från matklubben, inte heller finns det någon länk.

Spanaren
2013-01-16 11:25
#6

#5 Det är inte jag som har skrivit det … det är ägaren själv Flört Gå gärna in i Matklubben så får du se att det står samma under bilden där/kram

Ps Förstår inte vad det är för fel med att göra så här när jag inte ändrar på något?!?!

Ds Den rätta ägarens namn står där plus att bilden är hennes

Annons:
Honestyisdead
2013-01-16 11:48
#7

#6 Du får inte lov att kopiera någon annans bild och lägga ut den på nätet, och det har du gjort. Inte nog med det, det står "egen" vid källa. Eftersom du inte har skrivit att du tagit receptet och bilden från en annan sida(i kopieringsinlägget) så blir det som att det är DIN egen bild.

Det kan stå en dyrt när man snor bilder på det viset. Ser bildägaren ditt inlägg kan den vidta åtgärder. Anmälan och böter kan bli följden och det kan handla om många tusen kr. Finns fall där det handlar om 100000 kronor.

Vill man vila recept och bilder får man länka till sidan de ligger på.

Man får aldrig lägga ut andras bilder om ägaren inte gett tillåtelse. Oavsett om du kopierar det från recept, google eller bloggar. Man FÅR inte.

Spanaren
2013-01-16 12:15
#8

#7 Jag har inte skrivit dit att det är min bild och det har jag redan talat om för dig en gång i denna tråd. Jag vet själv vad som gäller Flört

Vill  inte heller peta i anluks recept och skriva in länken till matklubben. Det står hänvisat i #1 att recept kommer där ifrån.

Så jag förstår inte vad du kommer med för antydningar?!?!

/kram

Ps Länkar jag till recept så kan man bara läsa det om man är medlem

DesK
2013-01-16 12:15
#9

Spanis tack för receptet! Glad

Med tanke på lagen om upphovsrätt har jag tagit bort bilden. Enstaka recept får man skriva av och vidarepublicera, men bilder får man inte låna utan fotografens uttryckliga tillstånd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Spanaren
2013-01-16 12:22
#10

#9 Det var hennes egen bild och hennes eget recept och då anser jag inte att jag gör något galet. Däremot om jag säger att bilden eller recept är mitt osv.

Tack Flört /kram

Honestyisdead
2013-01-16 12:48
#11

#10 Precis, det var HENNES bild, inte din att använda.

Det jag antyder är att du inte har någon rätt att sno andras bilder.
Hoppas du läser länken i DesKs inlägg.

Upp till toppen
Annons: