Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 1037 ggr
dolfen
1/12/13, 8:31 PM

Tungmetaller i barnmat

Jag länkar till en testfakta.se-artikel om ämnet.

Annons:
Anterrabae
1/12/13, 10:11 PM
#1

Det är verkligen sorgligt att man måste höja gränsvärdet för att svenska jordar är i så dåligt skick!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jonte1
1/12/13, 10:25 PM
#2

En artikel här ifrån våra hemtrakter:

Enago

"räcker det med tre portioner om dagen" (gröt).

"Fyra portioner av vällingen ger en dos i samma nivå.".

Fantasilösa föräldrar eller matgivare då skulle jag vilja påstå. Lösningen är nog inte så enkel att det beror på bara en faktor.

fridaas
1/12/13, 10:41 PM
#3

Den artikeln ska jag visa svärmor som tycker vi är idiotiska som inte har gett vår dotter varken pulvergröt eller välling utan gjorde egen gröt med egna fruktpureer på och den mesta maten själva.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Martin
1/12/13, 11:39 PM
#4

Tack för länken - letade själv efter själva testen efter att ha läst "larmen".

Blir väl att leta alternativ då eftersom att mjölkallergiska dottern äter Enagos produkter.

Samtidigt skall man väl inte oroa ihjäl sig, som sagt är ju halterna de får i sig idag betydligt mindre än de vi själv fått i oss enligt en av länkarna.

Vi försöker göra så mycket mat som möjligt själv men det funkar inte alltid utan ibland blir det tyvärr burkmat, gröt och välling ibland.

Någon som har bra tips på mjölkfria produkter till en 16 månaders får gärna tipsa, eller om ni gör egen gröt/välling hur ni gör då (och vet att råvarorna är bra och inte innehåller samma eller högre gränser som i detta testet).

För det är ju inte bara i barnmat det finns, det finns ju t.ex. även i vanligt mjöl och rotfrukter är ju särskilt känsliga eftersom att de växer i jorden. Men det skiljer sig mellan olika rotfrukter, en av anledningarna till bintjepotatisens nergång är att den innehåller mer kadmium än t.ex. King Edward enligt LRF.

mvh Martin

jonte1
1/13/13, 12:06 AM
#5

Hmmm..

Det enda i fråga och svaret om ämnen som finns i våran omgivning är E=mc2.

I övrigt så dom enda fotona som inte tas är dom med, tunga kameror..? Flört

jonte1
1/13/13, 1:23 AM
#6

"inte vill ha även om vi håller oss inom riktlinjerna"

värden

Tja. Läs artikeln och kom gärna med påpekanden vet ja ;-)

Annons:
Alenzi
1/16/13, 11:20 AM
#7

#3 Just i det här fallet spelar det ju ingen roll om man gör det själv, tyvärr, eftersom problemet är förorenade råvaror och inte har något med prefab-maten i sig att göra.


fridaas
1/16/13, 2:42 PM
#8

Det är ju fortfarande bättre med hemmagjord än med färdig.. och jag tror inte vår mat är så förorenad då vi odlar och plockar det mesta själva, eller gör det hos några släktingar som odlar nästan all sin mat själv.

Fruktpureerna var ofta av egenplockade bär och frukter.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Alenzi
1/16/13, 3:10 PM
#9

Oops, trodde det här var ett offspin på den nyligen publicerade studien om tungmetaller i gröt och välling, om man inte odlar eget spannmål (vilket jag antar att i princip ingen gör?) spelar det i det avseendet ingen roll om man gör eget eller ger prefab. Men i övrigt är jag helt inne på din linje, klart det är bättre med hemmagjort.


Upp till toppen
Annons: