Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 1684 ggr
[Tilde]
1/4/13, 6:10 PM

Kvalster-fråga!

Förrådskvalster (Acarus siro), finns deras ägg verkligen i havregryn naturligt? Vi hade en incident här hemma bland våra foderdjur (alltså insekter som är mat till våra reptiler). De blev infekterade med detta kvalster, som är helt ofarligt, men väldigt irriterande och äckligt! De hade kommit från havregrynen som insekterna åt…

Min fråga är då om äggen alltid finns i havregryn (som jag läste), eller om de vandrade dit på något sätt då det inte var tillräckligt torrt bland insekterna?

Om de finns naturligt i havre så vill jag aldrig mer äta det! Foten i munnen

Annons:
DesK
1/4/13, 8:05 PM
#1

Hum detta är en något knepig fråga! Grejen är den att vi kan inte leva utan kvalster, men vi vill självklart inte ha för mycket av dem. Att förrådskvalster alltid skulle finnas i exvis havregryn är dock osannolikt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tilde]
1/4/13, 8:53 PM
#2

#1 Men dessa kvalster ser man ju, till skillnad från de som lever i sängkläder osv. (?)… De är så äckliga :( Hoppas i alla fall det inte var sant, det som stod om att äggen alltid finns där. Tungan ute

Honestyisdead
1/17/13, 2:23 PM
#3

Vad heter kvalsterna då? För vanliga kvalster ser man ju inte, så detta måste ha något annat namn.

[Tilde]
1/17/13, 2:48 PM
#4

#3 Skrev det i #0. Acarus siro, eller på svenska förrådskvalster. Grain mites på engelska. De syns faktiskt väldigt smått, ungefär som bladlöss. :o

Honestyisdead
1/17/13, 5:44 PM
#5

Ah, missade det :) Sorry!

Upp till toppen
Annons: