Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 4115 ggr
[Aquelegia]
2013-01-02 22:05

Göra egna fiskpinnar- tips och råd

Har försökt göra egna fiskpinnar men inte lyckats. Det närmaste jag kommit är panerad sill som är byxade och därmed i "fiskpinnestorlek"

Hur mer kan man göra fiskpinnar?
Har försökt massa gånger med vita fisksorter men dom bara faller isär. Kan man göra någon sorts färs och sedan panera/steka? Eller bör man då första köra dom i ugnen kanske för att sedan panera och steka?

Varför jag önskar tips på detta är för att jag är för lat för att värma fiskpinnar. Gillar heller inte när det ligger massa färdigmat och tar upp plats i frysen där mina matlådor kan ligga iställetTungan ute Icke att förglömma skapandets glädje i att laga av råvarorGlad

Annons:
Anterrabae
2013-01-03 01:18
#1

En dubbelpanerad fast fisk, typ gös. Kolja, sej och torsk funkar också. Färsk, annars faller den lätt i sär. Först mjöl som är kryddat med salt och peppar, sen ner i uppvispat ägg eller annat kladd (jag tar havregrädde) och sen ströbröd/sesamfrön eller något annat lite grövre. Sen friteras fisken, tills den är klar. Då blir det i min och familjens tycke bäst. Sen går de utmärkt att värma i stekpannan, men från början behöver de mer värme.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2013-01-03 09:26
#2

Precis som Ida säger, det behövs mycket olja Glad Oljan kan återanvändas några gånger, men märk flaskan, så att du vet att du ska använda den till fisk!

I Marit Paulsen och Monica Hörners bok Alldeles vanlig mat tipsar de om hur man enkelt gör bland annat fiskpinnar Glad Ta ett vanligt fryst torskpaket och låt tina över dagen i kylen. Shär sedan blocket tvärs över till stavar. Rulla pinnarna först i kryddat mjöl, doppa sedan i uppvispat ägg och rulla sist i ströbröd. Stek /fritera i mycket olja. Sen jag läste det receptet så har jag aldrig köpt vanliga färdiga fiskpinnar. Jag börjar med att skala och sätta på potatis och sen gör jag iordning spenat, mangold, nässlor eller grönkål, stuvar den lätt och sist panerar och steker jag fisken. Det blir faktiskt en snabbmiddag Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
2013-01-03 11:58
#3

Här kör vi på fryst alaskan pollock som bara får tina lite lätt (coop x-tras är i perfekta rektanglar 4 st per paket), dela varje bit till 2-4 stavar, vänd i en blandning av majsstärkelse och vetemjöl som kryddats med hackad dill + salt & peppar, sen ner i uppvispat ägg och slutligen vänds pinnarna i ströbröd eller sesamfrön innan de steks i en teflonpanna med rapsolja, någon min innan de är klara kan en klick smör vara gott att ha i och ösa med.Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2013-01-03 22:40
#4

Precis alla era tips har jag redan testat men framförallt dom där blocken faller ju isär som tokarFörvånad Sedan gillar jag inte fryst fisk längre. Fått totalsmak på färsk fisk sedan fiskdisken i stan blivit så otroligt bra.

Ska kolla i fiskdisken nästa gång om han har någon fisk som passar till detta ändamålet.
Annars får vi väl nöja oss med Fish´n chips Tungan ute

Anterrabae
2013-01-04 13:42
#5

I fiskdisken finns fasta fiskar som passar, kummel och gös gillar jag bäst. Men lax går utmärkt det med :) Jag tycker färskt blir bäst, räkor är också gott, men blir knappast fiskpinne av det ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-01-04 14:00
#6

#5 Kummel och gös var hiskeligt länge sedan jag åt! Gillar lite "udda" fisksorter ^^ Tack för tipset!

Annons:
[WickedAlly]
2013-01-04 22:23
#7

Kummel är jättegott ja, måste testa att göra fiskpinnar jag också :)

bamse6311
2013-03-11 22:49
#8

Själv så panerar jag fisk väldigt ofta.
Brukar köra med dubbelpanerat, först så vänder jag fiksbiten i vetemjöl och sedan i uppvispat ägg innan jag lägger den i stöbröd.
Nar jag har haft den i ströbröd så får den ligga och "vila" på en bit hushållspapper.
Sedan så steker jag den i lika delar margarin och rapsolja.
Vill man ha den extra krispig så kör jag den helt och hållet i rapsolja utan margarin eller smör.
Det här fungerar med alla "vitfiskar" och eftersom torsk är så dyr numera så blir det ofta hoki eller annan likvärdig vit fisk.
Bästa hälsningar,
Bertil

Sofy
2013-03-12 07:08
#9

Jag har inga fiskpinnetips mer än att det är sjukt gott med panerad rödspätta och sjötunga, även fast det tydligen inte är bra för miljön att äta.🤔

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: