Annons:
Etikettmatprat
Läst 1005 ggr
Stephanie
12/30/12, 12:12 AM

Hur säker är näsan?

Har ett 15-pack ekologiska ägg hemma som gick ut den 22 oktober (!). Det har stått kvar i kylskåpet orört. Nu tänkte jag slänga den, men bestämde mig för att sniffa lite på dom och göra vattentestet. Har testat med tre ägg - alla tre står upp på botten, men flyter inte. Knäckte ett ägg och det luktar inte. Äggulan höll för att falla ner i ett glas.

Vågar jag göra något med de här äggen trots att de gick ut för två månader sedan? Obestämd Jag brukar följa min näsa, men även jag blir osäker när det är så lång tid.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[Tassy]
12/30/12, 12:23 AM
#1

Ägg kan hålla sig extremt länge! Lita på näsan och ögonen du. Dåliga ägg går inte att missa.

Stephanie
12/30/12, 12:27 AM
#2

Får väl steka på det där knäckta ägget och smaka på det då Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Tassy]
12/30/12, 12:29 AM
#3

Alltså dåliga ägg luktar död och ruttna jävlar Tungan ute

Stephanie
12/30/12, 12:31 AM
#4

Så om jag kan sticka ner näsan i glaset, dra ett djuuupt andetag utan att spy så borde det vara ok? Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

jagga-ewe
12/30/12, 12:59 AM
#5

#4 - Jupp! Dåliga ägg är inte att ta fel på. Och, det är inte alls omöjligt att några av äggen, eller alla, är bra fortfarande. Dock skulle jag nog inte chansa på att koka dem. Bättre att knäcka dem och kolla innan man räknar med att använda dem.

Kokta dåliga ägg luktar oxo vedervärdigt btw, men kan ta sig igenom vattentestet. Jag litar inte på vattentest av den anledningen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Stephanie
12/30/12, 1:01 AM
#6

Ok, men så länge jag knäcker dom först så borde det funka, eller? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
jagga-ewe
12/30/12, 1:10 AM
#7

Ja, du märker som sagt om de luktar apa när du knäcker dem. Fast det är ju svårt att koka ägg som är knäckta… :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Stephanie
12/30/12, 1:14 AM
#8

Pocherade ägg ju… Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
12/30/12, 8:25 AM
#9

Som övriga säger här, dåliga ägg går inte att missa och ägg håller ofta väldigt länge. Att pochera lite äldre ägg kan vara knepigt, eftersom vitan tenderar att flyta ut för mycket. Jamie Oliver visade en smart lösning på detta. Han klädde portionsformar med plastfolie, knäcke ned ett ägg i varje form och knöt ihop plasten och pocherade sedan äggen i vatten. Jag har testat detta och det funkar faktiskt superbra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jagga-ewe
12/30/12, 9:28 AM
#10

Eller så kan man ha en sån där pryl där man kokar ägget i micron. Microkokt eller posh-erat, det är inte samma som ett vanligt kokt ägg ändå. Halva nöjet med att äta ett kokt ägg är ju att skala det lagom så man kan äta ur skalet med en sked, sen spara skalet och göra ljus i det. Glad

Men, hade jag ett 15-pack ägg med tveksam kvalitet skulle jag baka på dem. Sockerkakor eller sånt, alltid bra att ha i frysen att snabbt tina när det kommer gäster. Eller göra en omelett till lunch. Baka pannkakor. Ugnspannkaka går bra att frysa in, matlåda är bra. Steka ägg till mackorna till frukost. Ja, jag är säker på att det går att göra av med 15 ägg utan att behöva vara posh och pochera dem.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Stephanie
12/30/12, 11:08 AM
#11

Tänkte inte pochera äggen, var bara som svar på #7 kommentar om att knäckta ägg är svåra att koka :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Bjornen
1/3/13, 8:22 AM
#12

Kylförvarade ägg bör vara användbara i drygt 6 månader efter datumet. Därefter bör man knäcka dem i en kopp före användandet.

Om man ska koka ägg bör de ha ett passerat datum, annars riskerar äggvitan att fastna i skalet.

Anterrabae
1/3/13, 11:12 AM
#13

Intressant!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Honestyisdead
1/3/13, 6:12 PM
#14

#12 De behöver inte ha passerat bäst före datum, men det är bra om de inte är helt färska. för färska ägg är en mardröm att skala :P

Upp till toppen
Annons: