Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 2648 ggr
[WickedAlly]
2012-12-23 00:44

Alkohol på julbordet

Tycker ni att alkohol på julbordet är givet? Eller har ni valt att inte dricka alkohol på jul?

Här är det helt alkoholfritt, skulle någon vilja ha ett glas vin så får de köpa sig en flaska men ingen har haft behovet som tur är. Anledningen till att vi har det såhär är en hel del tråkigheter som inträffat tidigare, inte bara på jul, där alkohol varit boven i dramat.
Skönt tycker jag dessutom när ingen blir gapig och jobbig :)

Annons:
jonte1
2012-12-23 01:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den gamle.. Fritt. Gapig och jobbig är kanske hans liv utan dricka.

Mvh pälsgubben.

jagga-ewe
2012-12-23 09:19
#2

Det lär finnas julöl och snaps på julbordet hos svärisarna. Den eviga frågan är om det är vi ingifta kvinnor som kör hem. För min del är det ingen tvekan, jag gillar inte öl o sällan vin. Så jag kan lika gärna köra hem då. Fast nog är det trist de få gånger svärfar plockar fram nån go' whisky istf den där fåniga likören svärmor alltid vill bjussa på. Men jag kan ta min virre när jag kommer hem istället. =)

O vad det gäller gapighet och jobbighet så ryker jag ihop med ena svågern oavsett om nån har druckit eller inte. Så det gör inte till eller från. Han är lika puckad alltid… ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

fridaas
2012-12-23 10:35
#3

Här blir det garanterat någon form av alkohol, hade blivit det även om vi hade varit hos min pappa och firat, hos mamma så nej där hade det inte blivit något. Men nu är vi hos svärföräldrarna, här lär det bli glögg, öl, snaps och whisky för dem som dricker sånt. Men här vet de vad dricka med måtta betyder. Jag lär bara hålla mig till glöggen på 2,2% för resten är jag inte speciellt förtjust i. Dottern på snart 2år har aldrig brytt sig, men sen har hon aldrig träffat något full människa och jag har alltid hålt mig nykter när hon är i närheten. Varken här eller hos pappa där alkohol alltid är ett givet inslag på julbordet har det aldrig varit några bråk eller gapigheter (från människor, hundarna skäller och ryker ihop ibland speciellt nu när surkärringen är skendräktig), däremot hos min mor där det är nyktert kan det gå riktigt hett till på den fronten..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[sakring]
2012-12-23 12:09
#4

Ja alkohol finns det men det går runt på julmust. Om min man vill ha en öl så får han det. Jag vill det inte. Tycker inte om öl.

Vi har mängder av alkohol av alla slag som vi är väldigt dåliga att dricka av.

jonte1
2012-12-23 12:25
#5

#2. "Min" cab i sydtyskland Jaguar X120.

Svärmor stoppade i container och la ner 31000 RAND (samma i sek) i SydAfrika för att från fullt vänsterstyrd till högerstyrd.

"jag skrotade skiten" sa svärfar. Vidare.

[Aquelegia]
2012-12-23 12:29
#6

Finns alltid alkohol för den som vill. Vi firar jul i mindre konstellationer sedan för 2 år sedan och därmed har också alkoholkonsumtionen minskat. Blir mysigare stämning med färre och inte lika triggande med drickandet för alkohol dricker ju många som en stämningshöjjare (i våran släkt) så då blir det mer en öl till maten för att det är gott.

Jag kommer röra varken öl, snaps eller liknande i år. För att jag inte vill helt enkelt. Vet inte varför men kanske för min julstämning inte infunnit sig i år och jag vill fokusera på att insupa julatmosfären istället. Har noll sug på alkohol helt enkelt.

Annons:
[Tassy]
2012-12-23 14:35
#7

Dom allra flesta åren har jag firat ihop med småbarnsfamiljer, och då har alkohol varit bannlyst. I år firar jag bara i vuxet sällskap och gubben önskade sig lite julöl och nån snaps till maten, så det får väl gå an. Jag vill inte rubba på andras traditioner och jag vet att han dricker mycket sunt och med måtta. Det unnar jag honom. Själv varken tål jag sprit eller klarar det för magen.

jonte1
2012-12-23 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7. Dom är gamla.Väldigt gamla. Ja det få väl gå an. Bifogar en bild på ..

Åsa S
2012-12-24 10:46
#9

Jo är helt OK med alkohol på julbordet nån öl och nubbe hör till men det är sällan nån blir full i våran familj. Ska för första gången iår fira jul med syrran och hennes nyblivna sambo så man får väl se hur det blir då.

Tror dock inte nån snaps till maten el dyl är det som är det största problemet när det gäller alkohol under julen utan det är alla groggar etc. man dricker den övriga tiden höll man sig enbart till några öl och några snapsar på julbordet skulle det nog inte vara nån fara. Finns dock många som dricker rätt mycket övriga tiden och spenderar hela julledigheten mer eller mindre småberusade.

Chestnut
2012-12-24 11:07
#10

Här blev det ingen alkohol till maten men de som ville fick smutta på lite rött vin till kvällens ostbricka. Vi har rätt sund syn på alkohol och ingen blev för full igår när vi firade.

Med vänliga hälsningar
Chess

Martin
2012-12-26 09:49
#11

Jag körde på första julfirandet så då blev det ingen alkohol för mig, däremot fanns julöl och snaps för de som ville, och whisky eller likör till kaffet. Det var väl 50/50 vem som drack och inte och här dricks det oftast med måtta.

På julafton drack jag en julöl till maten och testade sedan en Caol Ila Distillers Edition (julklapp) till kaffet. Kan verkligen rekommenderas!

mvh Martin

[RMSLiners]
2012-12-26 11:49
#12

Jag har valt att inte dricka alkohol överhuvudtaget och har heller aldrig rört alkohol i hela mitt liv. Alkohol på julen tycker jag förstör stämningen men så har jag också dålig erfarenhet vad gäller alkohol. Andra får dricka om de vill men då är jag inte i deras närhet. Min man vet också att rör han alkohol kommer han inte innanför denna dörr och han har inte druckit alkohol på snart 8 år även om hans vänner gör det och är lika mycket anti alkohol som jag är just nu.Flört

[sakring]
2012-12-26 14:30
#13

Martin, vad var det som du drack till kaffet? Whiskey?

Annons:
Bjornen
2012-12-27 09:39
#14

Det enda "alkohol" som finns hos mig är enbärsdricka och sannolikt ligger alkoholhalten lägre än lättöl. Lättöl och annan öl undviker jag i alla lägen, då jag inte gillar smaken.

Martin
2012-12-27 11:15
#15

#13 Japp, whisky.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: