Annons:
Etikettmatprat
Läst 1773 ggr
[Tilde]
2012-12-19 12:53

Matschema

Vill gärna ha lite tips på ett matschema. Ja, sambon och jag ska skriva ner maträtter vi vill äta, på ett schema som sträcker sig över en vecka. På så sätt kan vi "storhandla" en gång i veckan, vilket är väldigt praktiskt för oss båda. :)

Vi äter ofta kyckling och undviker helst mjöl så gott det går (ibland blir det dock pasta eller pizza, osv.). Grönsaker tycker jag är viktigt - och jag gillar gräddsås! Glad

Så ja, lite olika förslag från er sida skadar inte! Flört Helst inga rätter som tar flera timmar att laga, bara! haha

Annons:
[Tilde]
2012-12-19 12:53
#1

Lägger till att sambon inte tål fisk och jag inte kan äta skaldjur… Rynkar på näsan

[Tassy]
2012-12-19 13:21
#2

dag 1: Hemgjorda köttbullar, gräddsås och potatis. Lingon och inlagd gurka till

dag 2: Fläskfilé i salviasås

dag 3: ugnsgratinerad falukorv med äpplen och senapssås

dag 4: Köttfärssås med grädde som bas och soltorkade tomater, zuccinipasta till

dag 5: Svamp och baconomelett

dag 6: Nötrullader fyllda med sötpotatis, fetaost och soltorkade tomater

Dag 7: Kantarellsoppa med parmesansticks

[Tilde]
2012-12-19 13:38
#3

#2 Köttbullar gillar vi, tar dock lång tid att laga när man är ensam :/ Men blev riktigt gott sist! Falukorv finns inte i Danmark, tyvärr… men tack för alla tips! :) Låter riktigt gott!

ettlitetalias
2012-12-19 18:47
#4

Vi brukar handla storpack av saker som man kan göra många olika rätter med. T.ex. köttfärs kan under veckan bli allt från lasagne till chilli con carne, till järpar till köttfärsgryta.

Storpack kyckling/hel kyckling blir till wok, carbonara med kyckling i, kyckling i vitvinssås och soppa.

[Tilde]
2012-12-19 19:21
#5

#4 Ja vi köpte extra mycket köttfärs idag, räcker till i alla fall två omgångar :) Såhär blev matschemat:

Idag: Teriyakibiff med nudlar (blev jättegott!)

Torsdag: Tacopaj

Fredag: Fläskgryta med bacon och ris

Lördag: Basilikakyckling med hasselbackspotatis

På söndag åker jag till Sverige, så jag slipper laga mat i en vecka. Flört

[WickedAlly]
2012-12-19 22:47
#6

Storhandla en gång i månaden istället, blir oftast mycket billigare :)

Annons:
DesK
2012-12-20 07:40
#7

Detta är en mycket bra fråga, så du får en stor guldstjärna av mig för den Tirin! Glad

Falukorv kan ersättas med medisterkorv (jag frågade en av mina danska vänner igår om detta)

Så till mina förslag! Börja med att göra en lista på rätter som ni gärna äter eller sånt som ni skulle vilja prova. Mina döttrar har en sån lista på vårt kylskåp, som de uppdaterar då och då med nya rätter. För min del funkar det bäst att göra en matlista som sträcker sig över 2 veckor. Jag utgår från vad som finns i frysen + vad som finns till extrapris i butikerna. Då köper jag alltid minst dubbelt så mycket av sånt vi gillar och fryser ned hälften eller mer. Exvis när det är extrapris på köttfärs köper jag minst 3 kilo, fryser ned det mesta i lagom stora paket och plattar ut dem ordentligt, på så vis tinar det snabbt och när man vill göra köttfärssås kan man lägga det otinade paketet direkt i stekpannan. Smyg in en vegetarisk rätt då och då, till exempel rotsaksgryta, rödbetssoppa, svampsoppa eller stuvning med omelett. Planera även in nån rester-dag ibland, då får du minimalt med svinn.

Sen har Camilla Plum en trevlig hemsida med många bra tips Glad Likaså Anne Hjernöe Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tilde]
2012-12-20 09:39
#8

#6 Går inte, vi har ingen bil :P

#7 Jaså, det ska jag lägga på minnet då! :) Vi försöker köpa extra av sånt som är nedsatt, men vi har inte så stor frys, så vi måste tänka på att allt ska få plats. Vi bor bara i lägenhet och kylskåpet är i princip 3 gånger så stort som frysen. Det är också en anledning till varför vi måste storhandla så ofta.

Vegetariskt vet jag inte om sambon skulle uppskatta när han jobbar så länge om dagarna. Tungan ute Men jag kan leta runt och se om jag hittar något recept som jag tror att han skulle uppskatta. Rester äter vi om det räcker, men det brukar bara räcka till lunch dagen efter.

Tack för hemsidorna, ska spana in dem. Flört

[WickedAlly]
2012-12-20 10:49
#9

#8 Men bussar går det väl? Två personer som ska bära en månads mat är ingen match :)

Fast det med frysen förstår jag ju, lite tråkigt att det oftast är så. Jag har ganska liten frys jag med men jag bor ensam så det som får plats räcker nästan i två månader åt gången skulle jag tro.

Vi fryser också in mycket köttfärs t ex åt gången, då i lagom bitar som vi plattar ut så mycket vi kan. Det är ju också ett smart sätt att få in mer i frysen, lite tetris liksom om man gör så små paket som mjöligt :P

[Tilde]
2012-12-20 11:04
#10

#9 Vi har affärer på gångavstånd, så buss är onödigt. Och jo, det blir riktigt tungt att bära så mycket :/ Vi planerar ju att flytta inom en ganska snar framtid dock, så då kan vi ju ha större frys i alla fall. Glad

Haha ja, det är ju bra! Vi fryser också in så mycket vi kan, men det får bara inte plats så mycket… xD

Smullis
2012-12-20 14:18
#11

Testa att ha någon vegetarisk rätt, t.ex falafel, tofu, sojaprodukter eller quorn! Supergott och snällt mot djuren :D

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Tilde]
2012-12-20 14:34
#12

#11 Det uppskattas dock inte av sambon… Jag vill gärna äta fisk också, men det tål ju inte min tokiga pojkvän :/ Så det blir ganska "begränsat" vad vi äter.

Smullis
2012-12-20 14:36
#13

#12 Vad synd :/ Dissar han all vegetarisk mat?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[Tilde]
2012-12-20 14:42
#14

#13 Han älskar kött och ska han äta vegetariskt så vill han bara ha "koldskål", vilket är en slags filmjölk, eller yoghurt. Jag vill gärna ha ett riktigt mål mat på kvällen, så det vill jag inte äta. :/

Smullis
2012-12-20 15:01
#15

#14 Okej, nä det var ju synd :/

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

jagga-ewe
2012-12-20 15:48
#16

Ryggsäck rekommenderas om man ska handla lite mer men har gångavstånd till affären. Man får med sig en hel del i varsin vettig rygga.

Grytor brukar gå bra att frysa in i portionsstorlek i tex kesoaskar el liknande, vet inte vad ni har för plastförpackningar i Dk. Men då går det in mycket även i en liten frys, och är lätt att tina lagom mycket när man behöver det.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Tilde]
2012-12-20 15:54
#17

#16 Vi har tupperware Flört Dock får inte så mycket plats i frysen, så vi storhandlar en gång i veckan än så länge. När vi flyttar blir det nog mer sällan :)

Upp till toppen
Annons: