Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 2503 ggr
[Aquelegia]
12/17/12, 9:15 PM

Färsk pasta

Har du gjort egen pasta någon gång?
Vad har du för verktyg?
Vilket recept använder du?

Annons:
[Aquelegia]
12/17/12, 9:21 PM
#1

Jag har börjat göra egen pasta när jag är ledig. Kommer fasa ut torkade pastan. För det första för att det tar plats och för det andra för att hemmagjord färsk pasta är gudomligt gott.

Jag har en Anders Petter pastamaskin Kostade egentligen 399:- men var prissänkt till 299:- så slog till direkt. Var otroligt rädd för att allt skulle bli pannkaka och att jag återigen tagit mig vatten över huvudet men icke.
Den är extremt lättanvänd. Har hittills *peppar peppar* fått till degarna på första försöket dock har det krävts några omgångar i pastamaskinen då jag inte kan knåda så hårda degar själv för hand.

Testad att göra Ravioli och tagliatelle. Nästa blir spaghetti då alla 3 varianterna går att göra på samma maskin. Man behöver inte mjöla maskinen någonting och ej heller diskas. Bara torkare rent med en torr trasa.

Använder receptet på paketet till durumvetemjölet. Funkat varje gång så finns ingen anledning att ändra.
Dock använder jag rapsolja istället för olivolja.

Kommer testa att göra smaksatt pasta och även tortelini, pastasnäckor och liknande. Göra lasagne på färsk pasta vore något.

Sugen på att testa fullkornspasta så räcker vacker tass för att få något som funkat för erGlad

[Björn.B]
12/19/12, 11:14 AM
#2

Använder mig av Marcato pastamaskin, jag använder mig av olivolja då den är lite finare.

Upp till toppen
Annons: