Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 792 ggr
[Aquelegia]
2012-12-12 00:50

Aquelegias Blodkorv/röra

Letade som en tok efter barndomens blodkorv men hittade inget som stämde med det mor gjorde.

Ringde mor och frågade om det jag mindes hur hon gjorde stämde.
Twistade till det lite dock så numera är det mitt alldeles egna recept och SÅ *dansande gott* att jag bara måste dela med mig!

400gram finmald fläskfärs som steks ihop med en halv gullök, en rejäl nypa salt, rejäl nypa grovmald svartpeppar, oregano eller mejram och timjan.
Mejram och timjan kan man börja med en tesked och sedan smaka upp det sista när allt är färdigkokt.

Köttfärsen steks tills den precis börjar få lite antydan av färg.
För att få färsen riktigt jämn och fin rörde jag med en visp så jag kunde krossa klumpar. Sedan häller jag i 1/2 liter nötblod och drog av plattan när den började ändra färg. Mixade lite slarvigt, med mixerstav, för att få en krämig "röra" fast med lite färskänsla/fastare konsisten kvar.
Ställ tillbaka grytan på låg värme och rör som en tok tills blodet blivit nästan känns lite grå/brun. Ha i 1,5 hyttor med ättika och 2 nypor socker. Konsistensen i slutändan skall påminna om mannagrynsgröt.

I slutet rörde jag i 100gram smör, ister, kokosfett funkar också.

Nu får den stå till imorgon då det steks på och serveras ihop med smörstekt surkål och saltkokt potatis. Svar, nej, det smakar inte blod! Ättikan mildrar järnsmaken och även mejramen! Snåla inte med salt och peppar!

För att göra korv av denna kan man stoppa det i fjällster. Då sjuder man dom försiktigt i vatten strax före servering eller steker på försiktigt. Sprickrisken är dock för stor för att jag vill utmana ödetCool

Annons:
Upp till toppen
Annons: