Annons:
Etikettmatprat
Läst 4819 ggr
[Aquelegia]
12/11/12, 9:42 PM

Mejram VS Oregano

I många herrans år använde vi bara mejram i köket. I köttfärssåsenvar det mejram, likaså i blodkorv med mera.

Sedan började vi odla och då dök oreganon upp.

Ett tag höll sig mejram och oregano på plats bara för att sedan hejvilt växa in i varandras utrymmen.

Sedan dessa har mamma påstått att oregano och mejram är så snarlika att det egentligen inte spelar någon roll.

Idag köpte jag nötblod (vad har det med tråden att göra? JO!)
Jag skulle göra tysk blodkorv! Men till mitt förtret finns bara oregano hemma och då jag plötsligt börjat tvivla på mors ord så undrar jag nu.

Hur stor skillnad är det egentligen mellan oregano och mejram?
Hoppas era svar är "same same" för jag vill göra blodkorv första imorgon bitti till lunch och vill INTE gå iväg för att handla endast mejramCool

Annons:
Anterrabae
12/12/12, 3:09 PM
#1

jag tycker det är ganska olika smak på dessa två, skulle inte byta. Men de kompletterar varandra och kan gott passa som variation till varandra. De passar liksom i samma rätt. Och eftersom du hade timjan i också(?) tyckte jag att jag läste så borde det gå förträffligt.

Jag tycker oreganon har mer smak, och mer botten i smaken. Medan mejramen är lite mer parfymig. enligt min tunga Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Björn.B]
12/12/12, 3:28 PM
#2

Mejram är mild i smaken medans oregano är lite skarpare i smaken.

[Aquelegia]
12/12/12, 11:07 PM
#3

#1 Har också upplevt mejram mer parfymig men funkade alldeles utmärkt att använda oregano. Trodde jag hade förstört hela blodkorven hihi men icke!

#2 Vad intressant, det är exakt vad jag kom fram till igår på egen hand men vågade int eyttra mig ifall det bara var jag som uppfattade oreganon starkare i smaken.

Bjornen
12/22/12, 12:47 PM
#4

Först och främstr är det skillnad på oregano och oregano. Riktig oregano som är lite svårodlad i bistrare klimat, men även den vilda kungsmyntan kallas oregano och finns i flera trädgårdssorter.

Mejram är en frostkänslig och lättodlad växt som odlas som ettårig.

Upp till toppen
Annons: