Annons:
Etikettmatprat
Läst 992 ggr
Chestnut
2012-12-11 16:24

påläggsskinka utan datummärkning

Upptäckte precis att skinkan saknade både produktions- och bäst före datum. Är en sådan där plånboksförpackning och på en likadan står datumen tydligt tryckta. Får dom säljas utan datum? Antar att det inte är någon fara att äta den (var bara en skiva kvar i förpackningen nu när jag märkte det) men iallafall!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Pelle Långlös
2012-12-11 16:28
#1

Säkert en miss i produktionen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anterrabae
2012-12-11 16:31
#2

Märkligt, vet inte. Tur att vi har lukt och smaksinne och kan avgöra om och när mat blir dålig. Fast jag åt nötrulle en gång, som smakade och luktade okej. Blev så matförgiftad så jag hade feber och spydde i tre dagar Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-12-11 16:31
#3

Nej ingenting får säljas utan adekvat märkning, så det måste vara nån miss, precis som #1 säger. Om skinka är dålig så känner man ju det på både smak och lukt, så på det viset är det nog ingen fara.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2012-12-12 20:22
#4

Precis, omärkta varor får inte säljas.
Jag sade till en gång då en sås saknade märkning och de plockade bort alla som saknade märkning.

Pelle Långlös
2012-12-13 02:01
#5

Har jobbat i butik och det är inte så att man kollar varenda vara utan den första för att se om det är samma datum som de som finns innan. Så de som kommer sen missas oftast. Skullr ta så erhört mycket längre att leta efter datum på alla varor. Varor som kommer på morgonen skall vara upplockade samma dag. Men ni har rätt att det inte får säljas.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

jagga-ewe
2012-12-13 11:44
#6

Inte helt ovanligt att tryckmediet tar slut men en del hinner genom innan det slås stopp på maskinen. Det ser man ju i alla former av tryck, även i dagstidningar slinker det genom sidor där nån tryckfärg tagit slut.

Stämmer att det inte får säljas, men som alltid är det bättre att lita till smak- och luktsinne än på vad som står tryckt. Det är ganska många yttre faktorer som påverkar hållbarheten EFTER att produkten lämnat tryck.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Honestyisdead
2012-12-13 14:44
#7

5 nej det förstår nog de flesta att ingen människa skulle ha möjlighet att kolla varenda vara som kommer till butiken ;)

dolfen
2012-12-14 15:45
#8

När det gäller rökta produkter får man vara lite nogare med
bäst före datumet, då det är svårare att känna när dessa börjar bli dåliga.

Honestyisdead
2012-12-14 15:59
#9

#8 Stämmer bra det. Likadant med väldigt kryddade produkter.

Eller om man är förkyld ;)

Chestnut
2012-12-14 19:31
#10

Att det förekommer misstag i produktionen och detta med största sannolikhet var ett sådant förstår jag absolut. Och lukt- och smaksinne har jag intakt och den där stackars skinkbiten som var kvar var fullt ätbar Flört

Undrade mest över det rent formella om huruvida produkter får säljas utan datummärkning vilket jag nu fått svar på, tack!

Med vänliga hälsningar
Chess

dolfen
2012-12-15 15:54
#11

#10
Testa att ringa företaget och undra vad skinkans bäst före datum är, så kanske de skickar pengar till ett nytt paket skinka. Glad
Jag känner en som gjorde så, och fick pengar till en ny vara.

Upp till toppen
Annons: