Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1922 ggr
stillness
12/10/12, 12:55 PM

Döda inte grisarna i Jul

Stackars alla Grisar och djur som blir slaktade för att människorna skall ha sin julskinka, så inhumant ush ush ush

Ha blod på sina händer ingen tjänar på detta

Skulle du döda ditt husdjur? din hund din katt?

att då äta annat djur är galenskap och inte kärleksmedvetande

Ät Veganskt tänk på djuren välj kärlek nu i Jul

Annons:
[Pandette]
12/10/12, 1:02 PM
#1

Jag skulle inte döda en familjemedlem, vilket min katt är.

Men jag är fortfarande köttätare ändå.

[RadioMG]
12/10/12, 1:05 PM
#2

Snälla djurrättsaktivister, släpp inte ut de stackars minkar och illrar som föds upp i burar och dör när ni släpper ut de i naturen, ni förstör dessutom för flera 100 000 kr.

Denna kommentar har tagits bort.
jagga-ewe
12/10/12, 1:26 PM
#4

Ja, jag äter husdjur jag fött upp för att de ska bli mat. De har haft det bra under sitt liv, det har jag sett till. Om vi hade haft en mattradition av att äta hund eller katt här hade jag säkert gjort det. Stör det dig? Då är det DITT bekymmer. *rycker på axlarna och vänder ryggen åt debatten*

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anders 50
12/10/12, 1:59 PM
#5

Tyvärr är du ute lite för sent. Julgrisarna är slaktade redan och finns antingen i affären eller frys och kyl hus.

Och hur djurrätts-terrorister filmar fick vi väl veta genom rättegången mot dem när de gjorde intrång i grisstallarna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

DesK
12/10/12, 2:04 PM
#6

För det första kan inte alla människor vara vegetarianer eller veganer och för det andra är detta en sajt för alla blandkostare, även om människor med annat kostval också är välkomna här, förutsatt att de sköter sig. Att föda upp djur för att äta dem är en gammal tradition på de allra flesta håll i världen och jag ser inget som helst fel i det. Det vore mycket bättre om vi alla hjälptes åt med att försöka se till så att slaktdjuren har ett bra liv, så länge de lever!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
jonte1
12/10/12, 3:04 PM
#7

#0, #3.

Jag tänker på, -slå en enkel sökning ex google "skjuta mer vildsvin än älgar". Hur många svar dyker upp där? I vilka olika medier?

Är det bara för att jägarna ska få fylla upp frysen det skjuts av ca 90 000 älgar per år? Orsaker som förstöra nyodlingar(utav skog) och trafiksäkerheten på våra vägar spelar nog in eller?

Sedan har vi dom där "vilda grisarna", samtliga nyhetsmedier är överrens om inte redan i år (2012) så nästa år 2013 så kommer det skjutas utav flera vildsvin än älgar i landet. Vad lever dom utav? Finns det nog med mat i skogen?  Fråga gärna bönder vad som händer med deras odlingar i "svinrika" områden? Trafiksäkerheten?

Hur farliga är vildsvin? Det finns en del tips för skydda sin hund i skogen mot vildsvin.T o m företrädare för Agria Djurförsäkring har utalat sig om att antal tillbud för både jakt, - och sällskapshundar med vildsvin är betydligt fler än utifrån vargar.

Om det nu förmodligen nästa år skjuts av minst 100 000 vildsvin är det då att dags att fundera på den nu levande vargstammen(köttätare) med det lilla antalet och % som jagas och hetsas till döds både i verkligheten och media.

Nä, -låt grisarna få finnas inhängnade där vi kan kontrollera dom.

Det vore synd att gräva ner dom vid livets ände. Å andra sidan så begriper t o m jag att något är galet när köttet är så billigt i butikerna.

[Tassy]
12/10/12, 3:16 PM
#8

Säger som många andra i denna tråd, bättre att se till att djuren har det bra fram till slakt.

Var och en har rätt till sin kost, vare sig den innehållr kött eller ej. En viktig grundpelare för att matsajter ska fungera bra är att man respekterar varandra. Tyvärr tolkar jag denna tråden åt motsatt håll, det känns som propaganda mot köttätare, att det skulle vara dåligt att äta djur.

Man kan vara köttätare och ändå värna om djur och natur. Man kan älska djur över allt annat ändå. Jag är en av dem.

Anterrabae
12/10/12, 3:22 PM
#9

Man kan i stället, som DesK säger, se till att vår mat haft det bra i livet och slaktas på humant vis! Undvika först och främst att köpa kött från djur som fötts upp i länder där stympning och tortyr är lagligt och vanligt, bara för att köttet är billigt. I Europa finna bara tre länder som har djurskydd för mat-djur, där inte tortyr och stympning är olagligt. Det är Sverige, Finland och Schweiz. Det finns som Jonte säger skäl till att kött är billigt, och visste vi de skälen skulle vi nog inte vilja köpa och äta de djuren. Sen finns det såklart mer att önska i svensk djurhållning också! Man kan alltid bättra sig. Det är bra att komma ihåg att kött oavsett djurslag, är dyra livsmedel. De måste få vara det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anders 50
12/10/12, 7:45 PM
#10

Våra svenska grisar har det bra jämfört med övriga länder. Trots vad djurrätts-terroristerna påstår.

Men tänk på att det är vi konsumenter som är orsaken till dessa svinfabriker bara för att vi inte vill betala vad det kostar att föda upp en gris enligt "Sörgårds-idyllen"

Jämför vad en vanlig skinka kostar mot en ekologisk utegris-skinka.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Chestnut
12/11/12, 7:52 AM
#11

TS har du varit med vid en gårdsslakt själv?

I mina ögon går det iallafall här väldigt värdigt och humant till, därav att jag numer känner att jag skulle kunna äta egenslaktat lamm faktiskt (vilket jag innan inte alls kunde tänka mig då dom kändes för mycket som "husdjur" eftersom jag håller på med dem såpass mycket och ser dem växa upp). Tvivlar på att det går sämre till på andra ställen.

Jag äter både julskinka och kalkon med gott samvete till jul.

Med vänliga hälsningar
Chess

Smullis
12/11/12, 11:17 AM
#12

Hos oss köps det bara ekologiska köttprodukter på grund av respekt till djuren. De ska ha haft det bra innan. Därför äter jag också skinkan med gott samvete Glad dock äter jag sällan, sällan kött annars.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
DesK
12/11/12, 12:03 PM
#14

Stillness det har jag redan förklarat för dig ovan! Respektera att det finns människor som varken kan eller vill vara vegetarianer /veganer! Här på Matlust respekterar vi varandras olikheter! Vill du skriva om dina åsikter så får du göra det, men du får inte anklaga andra människors åsikter här!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Denna kommentar har tagits bort.
jagga-ewe
12/11/12, 12:10 PM
#16

För att en snabb avlivning inte är plågsam.

Livet är bara en sexuellt överförd sjukdom med dödlig utgång, det gäller oss alla. Oavsett djurart.

Om orsaken att du tilläts födas är för att du ska bli nån annans middag, men du vet inte om det, du har haft det bra under livet och du avlivas snabbt, kan du då klaga? Tänk om du bara finns här på jorden för att bli middag vid en religös högtid för ett gäng fluglarver, det kanske är de som styr aveln av oss människor?

Förhoppningsvis är grisarna klokare än att bry sig om sådana moralfilosofiska diskussioner. De är förhoppningsvis nöjda med att få må bra och ha det gott, vilket de förtjänar.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

DesK
12/11/12, 12:15 PM
#17

Stillness det är varken inhumant eller barbariskt att äta kött. Du har fått en varning via privat meddelande och nu säger jag till dig här också. Du riskerar skrivförbud om du framhärdar med din progaganda!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jonte1
12/11/12, 3:19 PM
#18

#16, -"för att bli middag vid en religös högtid för ett gäng fluglarver,". Ja tack. Om jag inte gjorde någon nytta i mitt jordiska liv så låt andra dra fördel av mig. Jag lider nog inteTungan ute i det tillståndet.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Chestnut
12/11/12, 3:46 PM
#21

#20 kan du svara på frågan jag ställde dig i #11?

Med vänliga hälsningar
Chess

[RadioMG]
12/11/12, 3:47 PM
#22

#20 Du får mer gehör här: http://hittekatter.ifokus.se/discussions/50afc23588f472029e0001a7-vad-tycker-ni?discussions-2

Er propaganda är tröttsamt. Försök hålla det på ett ställe.

DesK
12/11/12, 4:04 PM
#23

stillness har nu skrivförbud här och kan således inte svara er som ställt frågor. Jag har även rensat bort inlägg ur tråden. Tråkigt att människor inte kan sköta sig, men här på sajten vill vi ha ordning och inte tröttsam propaganda. Eftersom det är många som har svarat här låter jag dock trådstarten stå kvar, tills vidare, men om det kommer någon mer propaganda kommer jag att ta bort hela tråden.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jagga-ewe
12/11/12, 4:11 PM
#24

Bra DesK! Låt forumtrollen bita sig själva i svansen. Skrattande

Jonte1 - Jag ville bara försöka vända argumenten mot argumenteraren själv. Misstänker att h*n inte funderat på det på det viset förut. Men visst vore det intressant att veta vad fluglarverna har för religion och hur de firar sina högtider? *skrattar*

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jonte1
12/11/12, 4:30 PM
#25

#24. Jag plockade ut en liten bit och la i svaret ovan ur ditt inlägg. Hela inlägget tycker jag var bra och manar till eftertanke.

Min personliga åsikt.

Mvh

[Sniff]
12/11/12, 4:44 PM
#26

Nu har jag inte läst Stillness inlägg, men jag kan väl ana vad som skrivits… Och om jag förstått det rätt så är det inga trevliga saker.

Men jag vill ändå berätta att jag är en vegan som kämpar för att djuren ska få det bättre i vårat samhälle. Jag tycker att det är fel att föda upp djur för att äta eller på annat sätt utnyttja dem. Men att få folk att förstå det genom att sabotera är absolut helt fel metod! Att släppa ut minkar eller att hoppa på folk, att kalla köttätare idioter eller på annat sätt uppföra sig illa är inte bra för köttätare eller djurrättsaktivister. Att ge oss som kämpar för djuren dåligt rykte är något som jag verkligen inte gillar, för det gör allt så mycket svårare.

Om ni vill äta julskinka i år så tänker jag inte hindra er, men om ni vågar och vill så får ni gärna testa att ha några goda veganrätter med på julbordetGlad

[Tassy]
12/11/12, 5:01 PM
#27

#26 Bra skrivet! Själv funderar jag (som köttätare) på att prova auberginesill på julbordet. Det är roligt att testa nya saker, och jag har flera veggovänner som jag vill kunna laga mat till. Glad

Annons:
DesK
12/11/12, 5:04 PM
#28

Sniff, det var mycket bra sagt! För mig är det självklart att det ska finnas mycket vegetariskt /veganskt på alla bufféer av liknande typ som julbordet. Det finns massor av bra recept inne på vår samarbetssajt Vegan Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Sniff]
12/11/12, 5:09 PM
#29

#27 och #28 Härligt! Vad glad jag blir Skrattande

jonte1
12/11/12, 5:41 PM
#30

#26, -3/5 inlägg. Du skriver dock oändligt mkt bättre än person som försökte konvertera oss via hot och spralligheter.

Mvh

[Sniff]
12/11/12, 5:45 PM
#31

#30 -3/5 inlägg?

jonte1
12/11/12, 5:55 PM
#32

♯31, -3/5 bättre än genomsnittet och matematiskt ger det 6 i decimalform. Det tog mig nog någon millisekund att räkna ut.

Att du inte får bättre betyg ifrån mig beror på att jag inte sympatiserar med din åsikter. Du skriver dock väl för din sak.

Har'e

[Sniff]
12/11/12, 6:02 PM
#33

#32 Aha, jag är inte van att få betyg på mina inlägg. Men då förstår jag bättre.

Upp till toppen
Annons: