Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3325 ggr
Martin
12/8/12, 10:46 PM

Julskinkan 2012

Ciao! Längesedan jag kikade in här men genast blev man hungrig när jag gjorde det! Glad

Är det någon som har börjat fixa med årets julskinka? Det börjar snart bli dags här hemma.

Hur gör ni - köper färdigt och bara grilljerar eller fixar ni till hela steken (eller ja, skinkan) själv? Vilket märke är bäst i år - tar ni det ni alltid har använt eller tänker ni testa nytt?

Och blir det (förmodligen svindyr) ekologisk, eller någon annan?

Själv har jag inte bestämt men tittar runt, funderar på en ekologisk från Ängavallen som jag vet många i bekantskapskretsen var riktigt nöjda med förra året.

mvh Martin

Annons:
DesK
12/9/12, 8:45 AM
#1

Jag har gjort på olika vis genom åren, allt från att salta in egen skinka till att köpa färdigkokt och bara griljera Glad Såg i min butik julskinka som kostar 109 kronor kilot, det tycker jag är i mesta laget. Det jag tycker är trist är att det knappt går att få tag på rimmad skinka som inte innehåller nitrit.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jagga-ewe
12/9/12, 1:45 PM
#2

Vi har beställt skinka via Konsum i Tidaholm. En färst skinkstek från Lindells slakteri, som vi sen saltar in själva. Vet inte vad den kostar, eftersom det är en tidig julklapp från mor min. Har alltid ätit egensaltad skinka o kan inte tänka mig nån annan. Kommer salta in den nästa söndag, vi får den på lördag.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
12/9/12, 2:42 PM
#3

har inte bestämt om vi ska ha skinka i år, men nog blr det en i alla fall gissar jag. I så fall blir det svnidyr eko, alternativt en eko-stek som vi saltar in själva. Vill inte ha tillstatserna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
12/9/12, 2:49 PM
#4

För min del blir det garanterat en färdigkokt historia, förmodligen inte ekologisk då plånboken får säga sitt. Vilkeet märke det blir har jag ännu ingen aning om.

[WickedAlly]
12/9/12, 3:01 PM
#5

Alltid Scan och kokar själv, väljer Scan för att jag aldrig hittat några rejäla från andra märken. Under 4,5 kg går bort direkt :)

Anders 50
12/9/12, 7:35 PM
#6

Funderar på att köpa en rapsskinka (Scan) i år, om jag lyckas hitta någon.

Jag gör skinkan i ugnen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Martin
12/9/12, 9:15 PM
#7

Hur gör ni när ni saltar in era skinkor? Jag har aldrig gjort det och vet inte om det blir i år heller men det skulle vara kul att testa att göra det själv någon gång även om det blir lite mer jobb med det hela än att köpa en färdig :o)

mvh Martin

jagga-ewe
12/9/12, 10:28 PM
#8

Martin - börja med att ta loss skinkan ur nätet, annars kommer inte saltet komma åt bra nog. Min moster missade det ett år, hennes skinka blev bara att kasta. Den härskande.

Gnugga in skinkan med rejält med finsalt. Det ska in i varenda liten skrymsla och veck. Sen grundar man en hink med grovsalt, lägger i skinkan där, överöser den med mer finsalt och med grovsalt. Lägger på nåt till lock. Ställer den kallt men inte köldgrader. Vi har en matkällare, där är cirka 6-8 grader, så där står hinken bra. Kollar till skinkan dagligen, vänder den var dag i början och sen varannan dag. Häver på mer salt om det behövs. Det går åt minst ett kilo av var sort salt till en liten nätt skinka på 3-4 kilo.

Kvällen den 21e eller morgonen den 22a tar vi upp skinkan, sköljer av den och lägger den istället i vatten för att laka ur det värsta saltet. Får ligga där till 23e då vi lägger den i en form o kokar den i ugnen. Har för mig att den ska lindas in i folie då, men det där är makens jobb, så jag är inte säker.

När den är kokt och klar o har kallnat smetas den in med kopiösa mängder senap, överöses med skorpsmulor och griljeras sedan i ugnen. Avnjuts på macka till frukost på julafton.

För egen del skulle jag ALDRIG köpa färdigsaltad skinka. Det är inte gott och det ser osmakligt ut, enligt mina värdegrunder. Det är inte mycket jobb att salta in själv, och det blir en helt annan sak. Ska det göras ska det göras på riktigt, annars kan det kvitta. Glad

Jag saknar verkligen tiden då mormor och morfar hade egna grisar som slaktades hemma på går'n, det köttet var godare än nåt annat. Glada grisar, som fått gå ute hela sommaren och sola sig, är de allra godaste julskinkorna. Nej, inga problem att äta upp dem, man visste ju att nöffarna som gick ute i hagen skulle bli bland annat julmiddag. Men innan dess skulle de ha det bra, så jag har många gånger smörjat grisar med solskydd bakom öronen (de brände sig lätt där) och kliat dem på ryggen med piasavakvast samtidigt som de duschats med vattenslangen. Och sen senare varit med och styckat upp samma gris, tagit vara på allt kött och späck och sedan gjort grynkorv av kindkött med mera. Det är något jag önskar att mina barn kunde få uppleva, att få följa maten HELA vägen på det viset. Rädd att den tiden är borta nu.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Martin
12/9/12, 10:33 PM
#9

Påminner ju lite om hur man gör saltlånga om än inte riktigt lika lång process GladHum blir inte hemsaltat i år i alla fall, det ser jag när jag läser det. Jaja, vi får se i veckan som kommer vad som finns i affärerna och vad det kan tänkas bli!

mvh Martin

[Aquelegia]
12/9/12, 11:51 PM
#10

Är det vanlig skinkstek man gör juleskinka på, jaha ja. Jag som trodde det var någon ovanlig styckesdetalj!

Någon som har lust att lägga ut recept på griljering av skinka och hur man gör egen skinka. Är inte hemtam med juleskinkan då jag först förra året föll pladask för smaken efter 10 år! ^^ Vore ju kul att kunna rimma egen att be svärfar griljera på julaftonSkrattande

Anterrabae
12/10/12, 1:02 AM
#11

Att rimma är inte riktigt samma sak som att salta in enligt #8. Även om syftet är det samma. Dock inte svårt det heller. Glad

här är ett recept jag hittade: http://kortomgott.taffel.se/2007/11/30/rimma-egen-skinka-till-jul/

Salpeter ska det vara i de flesta rimnimgsrecepten, men jag vet inte riktigt varför, och jag har för mig att jag läst någonstans att den kan uteslutas. Undrar om det är för att den ska förbli rosa?? Obestämd

Någon som vet?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fridaas
12/10/12, 10:16 AM
#12

Vi har redan tjuvstartat, här blev det en färdigköpt från Scan, men den är snart slut! I år ska vi vara hos svärföräldrarna och de gör egen, i år blir den så ekologisk den bara kan bli, blir skinka av vildsvinet sambon sköt förra gången vi var nere. De sockersaltar den, kokar den och sen griljerar, receptet har jag inget än.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Aquelegia]
12/10/12, 11:43 AM
#13

Har jag fel att om jag köper en skinkstek imorgon borde den hinna bli rimmad/saltad tills julafton? Visst hänger det på håret men det är väl på gränsen att det funkar eller?

Såg ett recept någonstans som funkade för 5 dagar med men vill ju att den skall vara salt helt igenom ^^

Annons:
jagga-ewe
12/10/12, 11:46 AM
#14

Vi saltar alltid in en vecka innan, den brukar vara salt så det räcker till. Beror mycket på hur länge man lakar ur sen. Men det är svårt att veta så den inte blir för salt, man kan ju inte gärna provsmaka den råa skinkan. Glad

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Aquelegia]
12/10/12, 11:58 AM
#15

Ah okej! Vad bra då kan jag beställa en via disken istället och få en putsad och klarTungan ute Har ni kvar svålen eller kör utan? Tänkte på att sambons farföräldrar älskar dopp i grytan. Tycker dom där korvarna med "dopp i grytan" är precis urlöjliga. Vatten med gelé och smakämnenSkrikandes

Smullis
12/10/12, 12:54 PM
#16

Vi köper alltid en ekologisk, helst kokt. Sen griljerar vi den själv.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

jagga-ewe
12/10/12, 1:27 PM
#17

Kokar med svålen, drar av den innan griljering. Tar vara på spadet och gör "doppe" av det. Doppe är ett måste till jul juh!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Chestnut
12/11/12, 7:56 AM
#18

Här blir det en färdigkokt historia, tveksamt dock om det blir ekologiskt, får se vad som finns i köttdisken Glad Skinkan dekoreras med kryddnejlikor efter en klassisk griljering med senap och ströbröd. Kalkonen däremot ska jag göra mitt bästa för att hitta en ekologisk…

Med vänliga hälsningar
Chess

Marinas Mix
12/11/12, 1:11 PM
#19

Eftersom jag inte gillar senap så skär jag bara kryss i skinkan och sticker in kryddnejlikor till griljeringen,

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Honestyisdead
12/12/12, 8:20 PM
#20

Köpte en skinka idag. Blev Pärsons rimmade julskinka.

Hade gärna rimmat själv, men jag har ingen möjlighet att förvara skinkan kallt.

Skinkan kommer jag tillaga på 125 grader i ugnen inlindad i folie. Blir saftigare då tycker jag. Sedan på med äggulor och senap i stora lass för griljering :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: