Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 5376 ggr
Maria
11/30/12, 5:51 PM

Knivar

Det kanske har varit uppe förut men jag frågar i alla fall.

Vad använder ni för knivar?

Själv har jag Sabatierknivar och jag är såå nöjd.

Vi har snart haft dem i 30 årFörvånad Vi köpte en kniv i sänder för de är ju ganska dyra.

Min favorit är en mellankniv som inte är så lång så den är lagom åt alla håll så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Anterrabae
11/30/12, 5:54 PM
#1

Har Dorre-knivar vi fick i bröllopsptesent, och en stor och välbalanserad kockkniv med bakelithabdtag.. Utan namn Flört också en bröllopspresent. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maria
11/30/12, 5:56 PM
#2

#1 Är de bra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
11/30/12, 6:03 PM
#3

Ja, mycket! Lättslipade och välbalanserade. Har använt dem många gånger om dagen i 10 år, och det märks inte Glad Favvo-storleken är mellan-kockknivem. Den som är lite kortare och därmed lite lättare.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
11/30/12, 6:33 PM
#4

Favoritkniven är min Satake kockkniv. Den har hål som gör att maten inte fastnar på den, tex när man skivar gurka.

ettlitetalias
11/30/12, 7:20 PM
#5

Jag har bara ett set knivar - Forever sharp. Och nog är de forever sharp iallafall! Dock lite flimsiga, så passar sig inte till till exempel kålrot och mer bastanta varor. Favoriten är de sågade knivarna - de fungerar till nästan precis allt Glad

[Björn.B]
11/30/12, 7:21 PM
#6

Jag använder Hattori KD Gyuto 210 knivar som jag fick i gåva, men avänder även andra märken som känns bra i handen.

Annons:
[sakring]
11/30/12, 11:34 PM
#7

Vi har 2 knivblock med diverse knivar i, bland annat en som ser ut som en yxa typ en sådan som man ser att österländska kockar har, om ni förstår vad jag menar. Förstår ni det inte så säg till så ska jag ta ett foto imorgon och sätta in.

Så har vi en filekniv från Gense som är helt superb, den är verkligen tunn och man kan skära de tunnaste skivor med den. Jag hittar inte någon sådan i handeln längre.

[Tassy]
12/1/12, 12:30 AM
#8

Jag använder zwillingknivar, deras twin cuisine serie. Varje kniv noga utvald efter mina händer. Har i dagsläget 3 knivar, senaste tillskottet kom idag som tidig julklapp från gubben. Alla 3 är gåvor från honom.

Elshira
12/1/12, 5:44 PM
#9

Har haft lite varierande billiga och "dyrare billiga" knivar, samt en uppsättning globalknivar (som inte alls ligger skönt i handen på mig tyvärr).

Men det slutade med ikeas lite dyrare knivar (om man nu ens kan säga att de är dyrare egentligen…) från serien Gnistra. Grönsaksknivan är min absoluta favoritkniv som jag använder till det mesta utom bröd, där deras brödkniv är super…

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80149323/

Tycker de han en bra tyngd och ligger som gjutet i mina händer. De är ju dock gjorda av ganska så mjukt stål, vilket jag dock gillar, för då är det enkelt att hålla efter knivarna själv och alltid ha dem vassa!

Hakuna matata!

[sakring]
12/1/12, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så här ser knivblocken ut. Det är min man som gjort dem.

[sakring]
12/1/12, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så här ser yxan ut.

[WickedAlly]
12/2/12, 11:38 PM
#12

Har ganska många knivar från olika märken, men favoriten är en som saknar märke helt, är egentligen en brödkniv men den är suverän till precis allting.

Har en uppsättning från Fiskars också, som jag gillar rätt mycket, de håller sig vassa så slipgrejen jag köpte ligger orörd i lådan Glad

Sindri
11/19/13, 11:51 PM
#13

Min favvo-kniv är en Satake no-vac med plasthandtag. Bladlängd 17 cm.

Jag skulle gärna vilja ha en Satake no-vac med kortare och smalare blad, men det verkar inte finnas. Hittat en Satake Hucho allkniv med 13 cm blad, men den är inte en no-vac. Någon som har andra tips?

Annons:
Intehärutandär
11/20/13, 12:31 AM
#14

Ingen aning. Gammalt arvegods, förutom en förskärare jag köpte på Spargrisen då jag skulle flytta hemifrån. I varje båge är massor av små. Behöver aldrig slipas.

fellfrosch
11/20/13, 11:01 AM
#15

Kai Shun-knivar 🙂

Sindri
11/20/13, 6:35 PM
#16

Poooh! Dom var ju billiga!!!!

Tror jag nöjer mig med något mindre exklusiva. Snart är vi bara två till middan, så..

fellfrosch
11/20/13, 6:41 PM
#17

Man ska vårda sina intressen! ;) Inget intresse jag brukar nämna för folk däremot :D

[JeanetteK]
11/25/13, 5:24 PM
#18

Vi har knivar från Fiskars för tillfället. Inte alls särskilt bra, svåra att få bra skärpa på. Jag hoppas på att det ska dyka upp något nytt i julklapp. 😇

TjockaBerta
11/25/13, 6:40 PM
#19

Lite OT men man kan skicka sina knivar på slipning och saxar också. 

Jag skickade bl a mina 35 år gamla fiskarssaxar till lyckliga.nu och lite annat jag behövde ha fixat. Som nytt.

Jättebra service och billigt om man jämför med att köpa nytt.

>>>Malum domesticum<<<

[JeanetteK]
11/26/13, 8:53 AM
#20

#19 Aha! Det ska jag kika på! Tack för tips!

Annons:
Sindri
11/26/13, 2:38 PM
#21

Jag var inne på en Cervera-butik idag för att titta på något helt annat, men jag såg att de tar emot knivar för slipning. 79.-/st.

Såg också knivar från Anders Petter som såg Ok ut. Någon som använt dem?

Jalking
11/29/13, 2:09 AM
#22

Min favorit i köket är en liten kockkniv från Andres Petter. Jag har haft den i många år. Håller skärpan bra, jag har bara brynt den lite på keramiskt bryne emellanåt, aldrig behövt slipa. Skön att jobba med och känns rejäl och som mer kvalitet än priser antyder.
Hittar inte den modell jag har på cerveras hemsida. Jag har för mig att jag gav runt 300:- för den, men det är som sagt länge sen.

chilisalsa
11/29/13, 8:23 AM
#23

Vilken är bästa knivslipningstjänsten… erfarenheter ?

Det finns ju några stycken ex. www.knivbrev.se
Någon enstaka kan t.ex slipa ner klack om man råkat felköpt eller fått en sådan.

Medarbeterare på Kost

Davbjo
9/23/14, 2:05 PM
#24

Jag har blandat ganska friskt faktiskt, jag gillar märket KAI, det är bra knivar. Har en stor Global-kniv också, men det är primärt två knivar jag använder. Dels en kinesisk kock-kniv av lite samma typ som i #11 (fast större) och dels en kockkniv med damascus-stål och olivskärning i bladet. Har ett antal keramiska knivar som jag också använder ibland, men stål-knivarna är att föredra.

Jag har börjat handla knivar från Kina, vilket är ganska farligt, de kostar ibland en tiondel av vad de kostar här och har riktigt bra kvalitet. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: