Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 4311 ggr
[RMSLiners]
2012-11-27 14:14

fisksoppa utan lök?

Finns det någon god fisksoppa utan lök? Gul lök klarar jag av till viss mängd men föredrar purjolök som är mildare, vitlök är jag hyperallergisk mot.

Annons:
[Aquelegia]
2012-11-27 14:27
#1

Jag kokar inte fisksoppa med lök då sambon inte klarar av det.

Enklaste fisksoppan är antingen med hemmakokt buljong eller på flaska (fond) som man kokar morötter, där du kan ha i purjolöj och dylika valfria gröns/rotsaker.

Sedan har man i grädde och reder av lite. Ha i lite tomatpuré om man vill för lite fyllighet och sötma.

Fisken och/eller skaldjuren åker i precis innan servering. Absolut inget måste att ha varken lök eller vitlök i mat. Även om jag är uppväxt med att all matlagning startar med lök ^^

[Tassy]
2012-11-27 15:27
#2

Min mor är allergisk emot all lök, men hennes knep är (lökälskare som hon är) att förvälla silverlök och sedan använda det i matlagningen som vanlig lök. Då får hon ut det mesta ur löken men får ändå lite löksmak. Många som är lökkänsliga kan göra såhär. Vitlök är det tyvärr värre med, det får man avstå.

[RMSLiners]
2012-11-29 13:15
#3

Någon som har ett recept på laxsoppa som inte har vitt vin i sig? Söker på nätet men det är tusan vitt vin i allt nuförtiden.

[Aquelegia]
2012-11-29 13:29
#4

#3 Samma som fiskgrytan i #1  fast du inte reder av den! Jag har sällan vitt vin i min mat, då jag nästan aldrig har vitt vin hemma Glad Som soppa kan du ha i lite potatis för att göra den mer mättande, eller kanske ha i sockerärtor, röd paprika, minimajs, broccoli, blomkål eller vad du gillar. I laxsoppan skulle jag absolut använda en klick tomatpuré för att få fram en härlig fyllighet, som matchar den feta laxen!

DesK
2012-11-29 13:48
#5

Istället för vitt vin kan du ta lite vinäger, det blir också gott, men ta bara ytterst lite! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-30 13:07
#6

Eller så kan bryta med några droppar pressad citron. Istället för vin.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[RMSLiners]
2012-11-30 13:47
#7

Hittade en skitgod laxsoppa på kokaihop.se som vi åt igår, charlottenlök i den visserligen men hade inte i så mycket av löken.

Upp till toppen
Annons: