Annons:
Etikettmatprat
Läst 3566 ggr
[Aquelegia]
2012-11-23 23:32

Vad har ni gjort idag?

Ibland kan man bara ha en sådan där dag där man knappt ens hinner laga mat och andra dagar har man plötsligt stått i grytornas ånga och ugnens hetta i flera timmar.

Idag har jag stekt 300 hamburgare, i förmiddags fick jag för första gången mat lagad av sambon och igår stod jag i 3 timmar och bakade/lagade mat innan jobbet.

Varför jag ställer frågan "Vad har du gjort idag?" är för att jag hade en trevligt diskussion med en gäst för någon månad sedan att genomsnittliga matlagningen per person/dag var 3 minuter! I köket! Inkluderat micromat!
Nu ställer jag ju frågan på ett matforum men även den mest matlagningsinbitna låter nog grytorna kallna en dag.

Det där "undra vad folk gör i sinakök idag" har följt mig ett tag så då var det dags att föra den vidare. Inte kan jag gå och fundera utan att få min nyfikenhet stilladCool Här får man gärna också gnälla när matlusten tryter och man faktiskt inte orkar göra ett dyft med spiplattorna! Kanske är du lite extrastolt över din prestation i köket en dag. Dela med digSkrattande

Annons:
[Aquelegia]
2012-11-23 23:34
#1

Kom på att mitt "vad har du gjort idag" är lite fuskigt då jag jobbar med mat och alltså alltid, även om jag inte lagar mat hemma, har något matigt att berätta om att jag gjort Tungan ute

jagga-ewe
2012-11-24 00:59
#2

Jag är faktiskt lite köks-stolt idag. Eller igår, för klockan har visst passerat midnatt med råge. Efter att jag kom hem från jobbet vid 18-tiden har jag:

* Plockat ordning på tre hyllor i "bakskåpet". (Det där skåpet där mjöl, socker, strössel, gryn o sånna saker bor. Var totaltkaos där förut)
* Bakat scones som visserligen blev misslyckade, men var ett experiment. Alltså var de en erfarenhet, inte ett misslyckande.
* Hackat nötter och klippt torkad frukt till ett brödbak.
* Bakat filmjölksbröd för första gången. Inser att jag vill ha en brödform i silicon, det var rackarns va svårt det var att få loss bakplåtspappret ur brödet.
* Plockat ur diskmaskinen och fyllt den igen, och faktiskt struntat i att plocka ur den en gång till, nåt ska göras imorrn oxo.
* Letat upp rivsatsen till assistenten. (Det var på fjärde hyllan i det där skåpet, jag får nog ta tag i den oxo…)
* Skalat och rivet rotfrukter jag aldrig befattat mig med tidigare. Ett led i mina försök att lära mig äta sånt jag inte gillat sen jag var barn. Rödbeta är en av de sakerna.
* Gjort i ordning såsen till en pulled beef vi ska laga imorron. Står nu i kylen o skäms o väntar på morgondagen.
* Hävt samman alla rivna rotfrukter med salt o peppar till en rotfruktslåda. Nästan klar, det är för mörkt att gräva upp jordärtskockorna nu, de får maken trolla fram imorron. De är alltså kvar i jorden ännu…
Varvat med detta har jag vägt all mat, sen suttit vid datorn o lagt in alla ingredienser i min kalorikalkylator, så den räknar ut näringsvärdet på maten. Det tar tid det med.

Nu är jag så trött att jag nästan somnar medan jag skriver, så nu ska jag gå o sova. Får se om det blir några köksbedrifter imorron, det är iaf planerat så… Must make julgodis!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Tassy]
2012-11-24 01:34
#3

Igår hände inte mycket, de få knop jag gjorde i köket var att peka ut vilken pasta jag ville ha och mata surdegen. Är sjuk och har legat nerbäddad med en god bok hela dagen. Morgondagen lär gå i samma anda.

Gubben fixar maten, handlar, pysslar och donar.

[Björn.B]
2012-11-24 08:20
#4

Torsdag-lördag innebär att jag är i köket från 10-23 jag lagar luncher mellan 11-14 vardagar, sedan förbereder vi kvällens middager med att förbereda allt från skiva/stycka/mala kött, filéa fisk.

Chestnut
2012-11-25 11:11
#5

Igår blev det bullbak; två stora butterkakor (21 bullar) och en plåt med vanliga bullar. Degen innehöll DesKs magnifika surdeg vilket gjorde att bullarna jäste upp mycket mer än vanligt. Glad Sen kokade jag egen vaniljkräm att ha på butterkakorna.

Idag har jag städat i köket rent allmänt och lagat frukost (het fläskfilégryta och ris) än så länge.

Med vänliga hälsningar
Chess

jonte1
2012-11-25 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kul trådSkrattande!

Ja jag kan förstå att det inte är så roligt att ställa sig vid spisen vid hemkomst.

300 hamburgare? Bifogar en bild på en utav våra hundar när jag gick förbi ett politiskt parti som hade någon slags valupptakt (2006),  -oj jag som har stekt så många hamnburgare vad ska jag göra med dom???

Lösningen fanns till hands. På utvägen så passerade vi även en dam som hade kokat stora mängder korv.

Voffen vaggade som en välfylld tunna på vägen hem.

Tänk om hundar hade rösträttTungan ute.. Glimten.

Annons:
[Aquelegia]
2012-11-25 19:04
#7

Idag var det tänkt att jag skulle ge mig på rimmad oxbringa men har NOLL lust att stå vid spisen. Eller ja, lusten finns men inte orken.
Så idag blir det inte ens 3 minuter i köket, förlåt folket i tråden för jag sänker medelsnittet på "vistad tid i köksvrån" ^^

Jobbade dock 10 timmar idag och det var GALET! Fick upp farten rejält, vill inte ens veta hur mycket mat vi körde ut men fort som bara den gick det!
Snacka om att förberedelser betyder ALLT!

ettlitetalias
2012-11-25 19:54
#8

Igår blev det inte många minuter i köket.. 4 för att vara exakt. Värmde på lite rester.

Idag blir det kanske 10… Blir till att slänga ihop något av basvarorna vi har hemma i brist på annat.

Men från och med måndag blir det bättre igen! Då ska vi veckohandla och jag slutar tidigt de flesta dagarna i veckan, så då har jag tid och lust att laga mat igen :)

[Tassy]
2012-11-25 20:13
#9

Normalt sett bor jag ju gärna merparten av dygnet i köket, pysslandes med någon rätt. Men jag är fortfarande sjuk och ligger på soffan och ruvar. Blir inte många knop i köket nu, men jag är på bättringsvägen! Glad

jonte1
2012-11-25 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#7.  Älsta dotter har varit med klassen nere i Venedig enligt utbytesprogram. Vissa var det kul för. Andra inte

Ett antal fick äta micrad mat under 2 veckors tid. Det Italienska köket ja..

Bifogar en bild! Jag hoppas du läser mina inlägg med glimten. Roligare var när dottern kom hem och DesK lagade mat enligt önskelistanTungan ute.

Mvh.

[Aquelegia]
2012-11-26 23:35
#11

#10 Var det italienska köket inget bra? Förvånad Sedan blir dt kanske lite mäkta dyrt att äta ute hela tiden.

Till lunch idag slängde jag ihop en grönsakssoppa som fyllde sin funktion!

Middagen blev desto bättre men så värst lång tid spenderades inte köket. Nähä! Tänker ni då, hur lyckades hon knappt stå i köket när hon lagade middag? Jo, ser ni. Sambon gjorde sin beskärda del. Potatisarna och såsen fick sköta sig själv på låg värme tills det var klart medans vi kollade på walking deadCool
Köttet tod bara en snabb vändning på varje sida så var det perfekt!

Känns sådär oförskämt lat ibland hur fort det går att laga rena rama gourmetmåltiden. Ibland snabbare än att hämta pizza och då ringer vi ändå och beställer ^^

Imorgon måste jag göra klart min tårta. Sedan är lunch och middag mitt problem då sambon jobbar långpanna och jag är ensam båda måltiderna.
Kanske oxrullader med broccoli? Sköter sig själv och broccolin hänger jag i nät över oxrulladkastrullen att ångas.

Rena rama latfian här jajjamensan! Glad Dock kommer jag spendera massa tid i köket imorgon för här skall det julpyntas! Kommer nog slänga i några "vanillekipferl" i ugnen med, allt för julefridens skull.

Honestyisdead
2012-11-27 17:45
#12

Idag har jag rivit morot, hackat lök och vitlök, brynt köttfärs, fräst lök och nu kokar en köttfärsås med lite glögg i. Har även diskat och torkat av diskbänken.

[Tassy]
2012-11-27 18:01
#13

#10 Under all kritik, att åka till ett sånt matkulturellt land och få micromat (för vad jag förstår var det inte självvalt?).

Jag tar det lugnt på grund av skada, men har diskat lite och håller nu på att koka kalops. Blir nog sammafattningsvis 3 tim i köket idag, under lugna premisser. Maten sköter sig mest själv. Ska skala lite morötter och peta ner i grytan mot slutet, och så koka lite ris till.

Annons:
[Aquelegia]
2012-11-27 21:01
#14

Idag har jag kört en middag som sköter sig självt i ugnen. Ändå har jag stått i köket närmare 2 timmar.

Rev rotsaker till rotfruktsgratäng, skalade potatis och gjorde gratäng.

Hade en tårta väntandes på dekorering så den rufflade jag. Smakade en liten bit och den var supergod. Kokos och vaniljmarängkrämer. Likt mums mums med kokosmak Åh <3

Köttet idag blev oxrullader som jag fya och huvaligen köpte färdigrullade med gorgonzola haha, halva priset så det var värt varend öre. Skulle aldrig köpt det för fullpris! Men ibland är det smidigt att slippa köpa en storpack med lövbiff och en hel gorgonzola. Det har jag ingen användning för nu.

Choronsåsen gick i en rasande fart. Följde inte ens recept denna gången utan allt gick på känsla. Då det går som bäst har jag upptäckt!

Nu står en äppelpaj i ugnen och vaniljsås skall vispas.

En riktigt trevlig dag i köket.

Läskigt vad enkelt det är att laga mat från grunden ibland! Bara man gör lite åt gången.
Gratängerna gjordes medans jag väntade på att kaffet blev klart, dötiden blev efektivt använd istället Glad

DesK
2012-11-28 08:47
#15

Jo dottern var alltså en dryg vecka i Italien enligt ett utbytesprogram, så hela hennes klass åkte dit och de bodde hos varsina värdfamiljer. Dottern berättade att hennes familj i alla fall åt någon lagad mat de flesta dagarna, men hon var mäkta förvånad över de dåliga matvanorna och att det verkar konsumeras enorma mängder socker där. Sen kommer värdfamiljernas ungdomar hit nån gång i vår Glad

Idag har jag bara hunnit äta frukost, men ikväll ska jag på öppet hus i yngsta dotterns skola. Kan ni tänka er, jag får lov att ta med mig kameran! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-28 20:13
#16

Idag har jag sprungit i köket flera gånger Flört

Matlagningen tog typ en timma, välkokt tomatsoppa och salsiccia, pasta till. Det var miniinsats hacka bryna lök och vitlök, kryddor och sen på med vin, tomater och en grönsaksbuljongtärning. Koka tills det blev soppa av sig själv. Långsamstekte korven, och pastan gick fort.

Lite längre tid tog det att göra pannkakor. Men bara en halvtimma eller så. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[sakring]
2012-11-28 20:27
#17

Städat i sovurmmet i väntan på nya sängarSkrattande

[Tassy]
2012-11-28 20:45
#18

Idag pysslade jag ca 1 timme med maten i köket.

[Tassy]
2012-12-04 22:04
#19

Idag har jag mer eller mindre bott i köket. Har bakat bröd, lagat mat och gjort en fyrdubbel sats kolakakor. Är nog en 6-7 timmar i allafall, om man inkluderar disken.

[Aquelegia]
2012-12-04 22:40
#20

Mitt kök är orört idag och gråter över min frånvaro.

Annons:
[sakring]
2012-12-05 16:43
#21

Idag har vi, äntligen, frostat av frysskåpet i köket. Det blev lite frostigt då jag inte hade stängt det riktig. Vi satte ut lådorna på altanen då det var minusgrader utomhusSkrattande

ettlitetalias
2012-12-05 17:00
#22

Idag har jag inte gjort mer än lunch än så länge, men igår lagade jag en vettig middag, och bakade julgodis Glad

[Aquelegia]
2012-12-05 17:07
#23

Jag vill också bakaRynkar på näsan Värmde lite havregrynsgröt imorse och lite buljong med grönsaker nu till kvällen. Magen är fortfarande inte med på noterna så 10 max har det blivit i köket. Bättre än genomsnittet ändåFlört

[Björn.B]
2012-12-05 17:58
#24

Insnöad idag inga bussar gick till Stockholm idag så jag passade på att beställa rökt, gravad och varmrökt lax av min fiskhandlare som jag ska hämta dagarna innan jul.

[Tassy]
2012-12-05 18:56
#25

svängde ihop en surdegspizza idag, tiden i köket är väl kanske 30-40 minuter, även om jästiden är betydligt mer.

jagga-ewe
2012-12-05 22:49
#26

Slängde ihop en bikarbonatlimpa med vetemjöl, rågmjöl, russin, solrosfrön, linfrön, porter, turkisk yoghurt, lingonsylt och filmjölk. Spännande att smaka den imorron! (Har redan ätit kvällsmat idag)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
2012-12-05 23:55
#27

Idag har vi inte varit hemma, så köket har fått vara ifred så när som på frukosten.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[sakring]
2012-12-06 13:26
#28

Hitintills ätit frukost samt hostat och nysit.

[WickedAlly]
2012-12-06 14:42
#29

Värmt vita bönor och kokat två ägg, sen har jag stoppa in en fransyska i ugnen. Och det var allt Tungan ute

[Aquelegia]
2012-12-06 15:30
#30

Jag ska ställa mig och baka lite chokladkakor med pärlsocker på.
Har blivit lite knösslig med maten nu när jag varit sjuk så vågar knappt äta något fast annat än havregrynsgröt.
Är dock SÅ sugen på hamburgare så skall blanda ihop en färs och se om jag slutar fega och äta ikväll. ^^
Kanske även göra lite matlådor.

Brödbak är jag sugen på med, framförallt tekakor och ostfrallor.

[Tassy]
2012-12-06 15:35
#31

Idag har jag startat diskmaskinen. Tänker inte lyfta ett finger mer idag. Jo, värma gårdagens pizzarester när det är matdags.

Anterrabae
2012-12-07 20:44
#32

Diskat och tvättat, ja vi har tvättmaskinen i köket. Jag är glad att den nya är tyst Flört

Dessutom fått tummen ur och startat ett autolysbröd. Middag däremot har det inte blivit mycket med. Vi köpte hem mat idag.

Däremot kommer jag nog behöva ägna en bra stund åt att stycka oxhjärta till kattmaten..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[sakring]
2012-12-07 21:36
#33

Hostat och nysit!

Chestnut
2012-12-07 21:38
#34

Inte så mycket mer än starta diskmaskinen och hämta saker ur kylen

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
jonte1
2012-12-07 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#32 Gammelfar själv.

Med ålderns rätt öppnar han upp käkarna om han vill. Sambo är med i bakgrunden.

Svart hål ner igenom strupen. Hungrig.

Katter?

Honestyisdead
2012-12-12 20:26
#36

Idag gjorde jag Janssons inför julmiddagen i helgen samt lade in sill.
Använde 5 minuterssill och gjorde inläggning med senap, citron, dill, socker, äggulor, olja, vitpeppar och creme fraiche. Blev riktigt lyckat! Synd jag inte skrev upp hur mycket av vad jag använde.

Imorgon ska det bakas skinka och göras långkål.

[Tassy]
2012-12-12 21:01
#37

denna tråd hade jag glömt. Stökar i snitt 1-2 timmar i köket om dagen, om jag inte bakar. Då drar tiden iväg.

Idag blev det kanske 40 min i köket, har väldigt ont.

Anterrabae
2012-12-13 21:08
#38

Snabbat mig igenom en frukost och snabbvärmt middag av rester från igår. Däremellan har hela dagen spenderats i Vänersborgs vattenpalats/äventyrsbad. Nu är jag trött och öm och sugen på vin ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
2012-12-13 21:17
#39

Nu står skinkan och svalnar. Lååång väntan för mig som är hungrig. Långkålen klar den med.

[Aquelegia]
2012-12-13 22:02
#40

Idag stökade jag i köket över 3 timmar innan jobbet. Förberedde allt för morgondagens tårtihopsättning och lagade lunch. Fattade knappt själv hur jag lyckades multitaska så idag. Hann även sminka mig mitt i allt haha funderat på att sätta ihop tårtan idag men hellre lägga sig tidigare och gå upp tidigt imorgon än vara uppe sent inpå natten och förlora den värdefulla tiden innan jobbet imorgon.

fridaas
2012-12-14 12:23
#41

Idag har jag nog tillbringat två timmar i köket än så länge och jag är inte färdig än på ett tag.

Har gjort citronpeppar, chilisalt, jordgubb- och äppelte, julte med nejlikor, kanel och äpple, kryddte och väntar nu på att citronerna ska torka så jag kan göra mer citronpeppar och citronte.

Snart ska lunchen påbörjas med, hur jag nu ska få plats med den =/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Anterrabae
2012-12-14 13:43
#42

Om saker går som jag vill ska det grejas lite idag. Behöver bl.a. Baka nytt matbröd. Starta upp groddnngar och om jag får till det, baka bullar. Saffran, vanilj och kardemumma. Sen ska det ju bli mat också ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-12-15 02:56
#43

Stått med dekoration av tårtan i 3 timmar, förtjänar lite sömn nu tycker jagSkrikandes Imorgon blir det på sin höjd 15 minuter i köket. Mer ja då skiker jag rätt ut. Trött på att befinna mig i köket med tårtbak Tungan ute Har redan gått åt 3 dagar haha imorgon är 4e ^^

[Tassy]
2012-12-15 20:15
#44

Köpte hem färdigmmat för att få lite energi till köket, så har tagit itu med lite disk och håller på att baka nya ciabattabröd, eller ja köksassistenten bakar åt mig. Flört Är fortfarande dålig i kroppen så tar det väldigt lugnt i fortsättningen också.

fridaas
2012-12-16 13:59
#45

Idag blir det att fortsätta med julklapparna, så göra mer chilisalt, citronpeppar och olika tesorter, tror det blir citronte, jordgubbste, jordgubb- hallonte och äppelte.

Någon gång under dagen ska det väl göras mat också.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Anterrabae
2012-12-16 15:45
#46

Idag har jag bara varit och vänt i köket, har migrän och har legat hela förmiddagen. Nu kan jag hålla mig uppe en liten stund i alla fall :P Igår var det däremot bättre, kokade grönsakssoppa/buljong och grisfötter/buljong. Gjorde rejuvelac på quinoa och linser, startade upp surkål och bakade bullar. Därtill rödvinssås, ugnsrostade grönsaker, stekta champinjoner, och stekt karré till middag. Förberedde för att göra barf-mat av två näthjärtan och lever till katterna, men eftersom jag mått som jag gjort fick maken fixa det idag. Är lättretlig och hemsk idag.. Stackars min familj :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Björn.B]
2012-12-16 15:54
#47

Kokat fond på kalvben idag occ skrivit en lista på det jag ska laga till jul.

[sakring]
2012-12-16 19:40
#48

Mikrat alaska pollock till katterna i två omgångarSkrattande

Annons:
ettlitetalias
2012-12-16 20:00
#49

Igår blev det bara frukost, lunch och middag som tillreddes i köket. Idag har vi spenderat åtminstonde en timme med att förbereda middagen, diska och plocka lite.

[Aquelegia]
2012-12-16 20:06
#50

Fixar lite guacamole och nachos med ost+ köttfärs. Går inte många knop här men mat måste jag ha, så det tar ite längre tid att göra än det brukarTungan ute Kommer inte röra en fena utöver det då febern tagit över varenda cell av min kropp och det inte riktigt funkar i skallen på migSkäms
Disk mm får fixas imorgon!

[Björn.B]
2012-12-17 14:23
#51

Sillen är fixad, var till fiskhandlan och hämta rökt ål, kallrökt lax, varmrökt lax. färsklax (gravar laxen själv) rökt saltad makrill.

Nu ska jag grava laxen.

Anterrabae
2012-12-17 16:10
#52

Diskar, tvättar (ja, tvättmaskinen står i köket) Fixat med grisfötterna och tagit till vara och silat buljong, gjort grönsakssoppa och slutligen grönsaksfärssås, till pastan jag ska äta ikväl hos svärföräldrarna, när de övriga äter skinka, potatis och rödkål.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jagga-ewe
2012-12-17 16:46
#53

Torkat peppekakestugans delar, hoppas den inte mjuknar igen. Trollen skulle baka twix, men vi hade inte smör så det räcker, får göra klart när maken handlat på vägen hem. Har istället bakat ett expermentbröd till, med tomatpuré, hasselnötter, honung och porter.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[WickedAlly]
2012-12-17 20:55
#54

Gräddar just nu delarna till årets pepparkakskyrka :)

Annars har jag värmt en pizza och sedan två burkar spagetti, haha. Färdigmat är rätt skönt inför jul :)

[Aquelegia]
2012-12-17 20:55
#55

Efter körlektionen idag var jag så pigg och fixarsugen så handlade med mig grejjer hem för pasta.

Köpte även ägg ifall jag skulle finna orken att göra egen pasta.
Visst attan gjordes det pasta här hemma och sambon njöt i fulla drag. Han gjorde sin beskärda del och vaktade grytorna medans jag fingrade med degen. Älskar min pastamaskin <3 Bättre finns inte!

Allt i ett man gör plattor, tagliatelle och spaghetti utan krångel.

Själva pastagörandet tog en 1,5 timmar inklusive vilotiden. Till frukost bakade jag upp bröd jag hade i frysen och kokade ägg. Lite kärlek i alla fall!

Nu åker snart en plåt med nachos och ost in i ugnen.

Sammanlagt kanske 4 timmar i köket? Disken sköter sig självt *klappa på maskoten* aka diskmaskinen.

Annons:
[Aquelegia]
2012-12-29 23:47
#56

Huvaliga vad tid det spenderats i köket senaste 2 dagarna. Man skulle kunna tro att jag gått och fastnat i betongen här ^^

Bakat tårta och smörgåstårta.
Diskat 4 diskmaskiner och stökat med förberedelserna till morgondagens pastamiddag delux för svärföräldrarna.
Pastadegen ligger på "jäsning" ock skall kavlas ut med pastamaskinen till tagliatelle strax.

Då skaldjursfonden gått och blivit dålig (kollade inte om den fortfarande var bra vid infrysning) så fick jag koka ny. Tack du store tid att jag köpte hel kolja och bad fiskarn att filéa åt mig. Fiskrenset åkte såklart med och skalen från dom färska räkorna hade jag sparat efter skalningen nyligen PUH!
Så nu står en ny buljong och puttrar.
Skall skära till Sockerärtorna till morgondagen och skära till kvisttomaterna i portionskvistar.

Av Fisk/skaldjursbuljongen skall det kokas sås. Den ska jag göra klar idag så det bara är att värma imorgon. Smakerna i thaimat blir alltid godare dagen efter så tycker mig kunna anamma principen när det gäller mera traditionella maträtter.

Hittade inga hallon i butiken idag så får snällt ut och leta imorgon för här skall kokas hallonsås och göras hallonmousse, därtill vitchokladfluff. Hinner jag imorgon blir det mörka chokladnät, men det är en annan femma!

Mycket mer nu i nyårstider än det var i juletider. Mycket middagar som skall avklaras!
Nästa år är det släkten som fixar allt födelsedagsfirande, åh vad jag skall luta mig tillbaka då! Skrattande

[Björn.B]
2012-12-30 14:44
#57

Svensk hummer inhandlad till imorgon, jag stog länge och funderade på Oxfilé eller helstekt lammytterfilé det fick bli Oxfilé till nyårsmiddagen med grillad hummer.

Åsa S
2012-12-30 15:17
#58

Knappt ens hunnit äta mat de senaste dagarna vi har högsäsong på jobbet så jag har jobbat 12-13-timmarsdagar + jag har 1 timmme enkel resa bara att ta mig till jobbet och jobbar tungt fysiskt. Matlagningen har bestått av att värma matlådor jag plockat fram ur frysen. Men har ändå gått ner 2 kilo på 2 dagar, är tungt lyfta kartonger med mousserande vin och dylikt i väldigt många timmar per dag och jag har ju inte så mycket att ta av. Så idag har jag ätit för fullt,  gröt till frukost, bönsoppa och smörgås till lunch + pannkaka med sylt och grädde till em fika och ikväll blir det hemgjort potatismos + panerad fisk + stuvad mangold. Är så gott äta nylagad mat när man inte ätit det på ett tag. Igår var jag så hungrig på vägen hem att kocken hette Burger King.

Lär bli god mat imorron dock, jobbar klockan 7-16 och åker hem till mina föräldrar och firar nyår sedan, min pappa brukar kunna laga riktigt god mat och han brukar göra gratinerad hummer till förrätt på nyår. Hade nog aldrig orkat laga nån mat själv efter att ha jobbat en nyårsafton brukar vara kaos då på jobbet.

ettlitetalias
2012-12-30 17:20
#59

Uh, jag tror inte jag har lagat mat på snart 3 veckor! Har jobbat 2 fulltidsjobb + extrajobb så det har inte varit tal om att äta annat än micromat och hämtmat på jobbet. Kom hem idag på ett par timmars "permis" och förväntade mig ett skinande rent kök med tanke på att det inte använts på 2-3 veckor. Och ser att disken från när jag var sist hemma fortfarande står där odiskad! Förvånad Förvånad

Anterrabae
2012-12-31 00:14
#60

Idag har jag pysslat lite med middagen, lite med frukosten och sluppit all disk! :) min fantastiskt snälle far har grejat eftermatenstöket som en liten hustomte :D jag har nog världens snällaste far! Inga direkta planer för imorgon, men jag gissar att jag lagar maten och slipper disken. Ska baka något tror jag bestämt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-12-31 18:45
#61

Skippade allt vad nyårsmiddag heter. Körde på tradition! Soljanka aka Korvsoppa Kyss Vart så galet mycket på jobbet idag så jag inte ville veta ens vad mat var när jag loggade ut mig.
Nu börjar matlusten komma igen och korvosppan skall avnjutas med bröd som värms i ugnen. Icke egenbakat. Sånt finns ingen tid för idagTungan ute

[Tassy]
2012-12-31 19:09
#62

Här är det fullt ös medvetslös, allt går i ett i köket, och har så gjort sen julafton.

Annons:
fridaas
2013-01-01 09:45
#63

Igår blev det några timmar i köket. Det skulle göras vitlökskrutonger, kantarellsoppa, parmainlindad nötbit, potatismos, rödvinssås och makaroner och bacon till dottern.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Anterrabae
2013-01-01 14:43
#64

Än är det inte så mycket tid i köket, jag har startat en tomatsoppa, och sen ska det kokas/stekas/hackas tillbehör. Dessutom tänkte jag baka sirapskakor, och limpa. Så viss tid kommer det bli ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-01-01 15:03
#65

Har värmt gårdagens soppa till frukost/lunch. Ikväll bakas det egen pizza för vi är för lata för att köpa (vill inte ha pizzakartonger i kylenTungan ute)
Har städat lite efter senaste dagarnas eviga nerstökande.

Honestyisdead
2013-01-17 14:25
#66

Idag har jag inte gjort något alls. Men jag ska ta och koka ett kycklinglår ikväll. Med lite morötter och sådant gott i.

fridaas
2013-01-17 17:31
#67

Jag gjorde en macka till dottern i morse, det är det enda jag har gjort i köket idag, och jag tänker inte göra mer idag, eller möjligtvis att det är jag som får göra kvällsmaten till henne med.

Igår däremot gjorde jag helstekt kyckling i ugn med kryddsmör, klyftpotatis och ädelostsås

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Anterrabae
2013-01-17 17:38
#68

Inte så mycket, småpysslat, värmt rester, plockat.. Tänkte fixa fika lite senare.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2013-01-22 13:20
#69

Idag har jag huggit tag i diskberget, kokat marinad och fixat med lite revbenspjäll. Senare ska jag fixa kasslergratäng och eventuellt svänga ihop kebab. Bra dag i dag, då får man passa på att greja och dona!

Annons:
Anterrabae
2013-01-22 23:36
#70

Jag har gjort snabbmiddag, men ägnat desto mera tid åt att mala, packa och frysa in djurmat. 23kg närmare bestämt! Dessutom startat en ox-buljong som jag hoppas kommer bli kraftig och god. Några timmar blev det, och en renskrubbad bänk fick jag också ;) imorrn ska jag försöka ta mig i kragen och baka!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fridaas
2013-01-23 11:48
#71

Startat diskmaskinen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

jagga-ewe
2013-01-23 11:52
#72

Plockat ur diskmaskinen och värmt o'boy till lilltrollets matsäck. Det va vad jag hann innan jobbet. Blir kanske nåt mer gjort ikväll, men inte säkert.

Igår bakade jag bröd som blev kass…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
2013-01-24 12:16
#73

Inget än, men jag ska ta tag i disken, och fixa lunch… Men vad…?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-01-24 13:36
#74

Lucnhen är kvar sedan gårdagen så den skall bara värmas, annars har jag plockat ur och i diskmaskin. Kokat kaffe och åt frukost. Nu bredde jag en knäckemacka till mellanmål och portionerade kattens barfmat för infrysning. Tar en bra stund och det var på tiden då jag gjorde maten förra veckan och inte fick tummen ur att portioneraSkäms Städade ganska bra igår så idag njuter jag av nystädad lägenhetSkrattande

jagga-ewe
2013-01-27 21:42
#75

Tar hela helgen på ett inlägg då…

Fredag: Bakade rödbetsscones med trollen.

Lördag: Lagade frukostgröten, satte upp nya gardiner i köket, fixade mellis, kokade varm choklad och het nougat, lagade thaisoppa med naan-liknande bröd till middag, kokade musslor med smaksatt smör till kvällsmat. Packade soppa i matlådor.

Söndag: Byggde frukost, kokade gulaschsoppa och gjorde kesoomeletter. Packade matlådor.

Tråkig helg ur bakningsvinkeln, hade tänkt göra både semlebullar och kladdkaka. Får spara det till nästa vecka. Nya matlådor är bra, dessutom är det sådana som är kompletta även för maken. Dvs han behöver inte göra nåt till dem. Även om jag äter en låda med bara köttfärssås tex, så vill han gärna ha pasta/ris/grönsaker till, så då måste det göras extra. Soppa är bra, den är komplett direkt. Det är ett pusslande att få in matlådor i frysen nu, väldans fullt! Men det är bra!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[WickedAlly]
2013-01-27 21:50
#76

Jag har diskat efter 200 pers, och så har jag småpysslat med lite av varje bredvid. Fast det är ju lite fusk för min del också (som #1) då jag också jobbar i kök :)

Hemma i köket har jag tagit fram bestick och tallrikar till hämtpizzan :P

Annons:
Anterrabae
2013-01-27 22:36
#77

Värmt rester, juicat i två omgångar, fixat frukost, utfodrat rovdjur, bävat och vänt inför disken… ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fridaas
2013-01-29 11:34
#78

Igår finstyckade jag det grovstyckade vildsvinet vi fick hem. Sen lagade jag mat med.

Idag har jag än så länge gjort frukost till skrutt, gett hunden mat och nu kokar jag spaghetti till mig själv.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Aquelegia]
2013-01-29 22:12
#79

Mysfrukosten imorse blev totalt sågat då jag och sambon vaknade tok för sent för det. Köpte med mig 6bitar sushi för att få energi till att ta tag i något.
Sambons vän ringde på oväntat och tvingade honom att kliva på hehe NU hade jag äntligen någon som höll mig sällskap i städandet och jag orkade bryta ner diskberget i småbitar! 2 maskiner senare och en middag stod plötsligt på spisen!

Nu återstår…att pilla i ordning lite inför morgondagens diskbergCool Déja vue my friends!

Anterrabae
2013-01-29 22:47
#80

jag har bakat, lagat middag, frukost och smågrejat lite. Men inte mycket i köket idag heller.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[WickedAlly]
2013-01-29 23:00
#81

Lagt upp frukost, lagat thaimat, tömt och fyllt diskmaskinen, torkat av ytor och bakat frallor :)

Känns som en bra dag, skönt att vara lite i köket mellan studievarven.

Sophey
2013-02-01 12:28
#82

Idag har jag lagat iordning smörgåsar, ugnspasta och städat i köket, världens härligaste dag hos mig!

Medarbetare på matlust

[Aquelegia]
2013-02-01 12:31
#83

Stekte misslyckas bananpannkakor idag. Huvaligen vad mätt man blir av kokosmjöl! Eller så är jag allmänt för slö för att orka äta mer!

Eftersom jag tvingade sambon att köra ett ryck i köket igår kväll så har jag det lugnt idag! Skall bara göra mig snygg för restaurangbesök hihi

Kanske något lättare att mumsa på ikväll= tina gravad lax och vispa ihop en gravlaxsåsTungan ute På sin höjd smöra en macka och pyssla på lite grönt att ha gravlaxen på!

Diskmaskinen skall sättas igång och jag trycker nog på "on"knappen till kaffekokarn OM jag ids röra på fingretCool

Annons:
[Aquelegia]
2013-07-22 18:28
#84

Åh vad jag var sugen på att dra igång denna tråden igen.

Jag är äntligen igång med matlagningen igen och har återfått min inspiration.

Idag har det stått en ananasglaze a´la chestnut (med lite ändring då jag inte hade allt hemma)

Hittade högrev för 69kr kilot och insåg att där inte finns någon nötfärs som slår det priset och jag har en finfinköttkvarn hemma så det skall malas.
Sedan skall jag göra mitt livs första hemgjroda ceasardressing.
Skiva en hel ryggbiff, koka fläsklägg att grilla imorgon, baka hasselnötskaka, göra bärpannacotta och vispa ihop en räkröra.

Att det kan vara så euforiskt att ha så många planer med köket.

Igår spenderade jag dessutom 2,5 timmar med att skura ur skåp och städa undan oanvända redskap, skurade rent skåpluckor, väggar och ändrade om så äntligen är det sådär matlagningsromantiskt i mitt kök med obligatoriska vinäger/oljeflaskor ståendes vid spisen ^^
Kanske därför min matlagningsglädje är tillbaka? Allt är rent och fräscht!

Zureel
2013-07-22 19:05
#85

Experimenterar lite ikväll gör någon slags hybrid mellan ugnspannkaka och ugnsomelett a la lchf, hoppas på det bästa🙂


[Aquelegia]
2013-07-22 21:02
#86

#85 Gillar inte ugnspannkaka annars men kan tänka mig det är gott med mandelmjöl, återkom gärna med hur det blev och lägg ut recept 🙂

Zureel
2013-07-23 06:57
#87

Smaken blev bra men blev inte nöjd med konsistensen experimenterandet får fortsätta en annan dag.


[Björn.B]
2013-07-23 20:07
#88

Väldigt skönt med semester, passar på att laga italienska rätter hemma. men idag blev det att grilla abborre som ungarna hade fiskat.

[Tassy]
2013-07-24 00:33
#89

Kokat gröt, diskat, gjort lunch, diskat igen, förberett middagen, inventerat/skrivit inköpslista/handlat, lagat middagen, diskat, gjort matlåda åt gubben samt förberett morgondagens lunch & gjort matpajer med olika fyllningar tills morgondagens middag som bara behöver värmas i ugnen. Heldag i köket i princip.

[Aquelegia]
2013-07-24 12:30
#90

Har satt igång en diskmaskin och plockade ur en imorse, igår fick jag för mig att sätta igång 2 stycken med så nu är diskberget ett minne blott….till ikväll😉
Igår fixade jag superlätt mat till bad på stranden och middagen var redan förberedd, både förrätt och dessert var bara att lägga ihop och nästan likaså varmrätten.

Idag blir det till att grilla så det sköter sig ganska bra själv.

Annons:
[Tassy]
2013-07-24 21:09
#91

Kokat frukostgröten, lagat lunch, kört en diskmaskin, värmt middagen och gått igenom och städat ur kylskåpet som krånglade och frös sönder nästan all sallad och alla grönsaker! 😭

Zureel
2013-07-24 21:13
#92

Idag har jag varit lat har bara stekt bacon och diskat stekpannan efter mig.


DesK
2013-07-24 22:22
#93

Idag har jag kört kors och tvärs, men haft rätt trevligt ändå! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2013-07-24 23:37
#94

Idag har jag kört en diskmaskin, fixat mat till dottern vid lunch och startat en lammbuljong. Sen var vi bortbjudna så jag slapp det värsta middagsstöket, gjorde bara i ordning laxen för at grillas, den ljumma potatissalade, och gräddfillsåsen ;) sallad, potatisskrubb och på-/avvikning samt disk slapp jag :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2013-07-25 16:57
#95

Idag har jag shoppat loss hos Hung Fat 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2013-07-26 00:26
#96

Idag har jag inte ens rört en kastrull eller kniv i köket, ändå är jag välgödd: Lunchade på restaurang, åt AW-buffé på jobbet och kom hem till ett kilo färska räkor.

Tja sämre kan man ha det, dessutom hade sambon satt igång diskmaskinen hihi så inte ens den knappen behövde jag trycka på

[Björn.B]
2013-07-26 18:11
#97

Tog en båttur idag och badade med barnen.

Annons:
[Tassy]
2013-07-26 18:14
#98

Kokat gröt, ätit sallad som jag förberedde igår, och värmt rester till middag. Sköljt av disken, ska antagligen diska innan läggdags och småhandla lite strövaror.

[Aquelegia]
2013-07-27 16:18
#99

Kom hem till mängder med glas ståendes lite varstans, det vart visst fest här medans jag jobbade så det var bara att sätta igång en diskmaskin så det blev undanstökat.
Lagade en omelett och tog gammalt kallt kaffe för jag tyckte det var onödigt att slänga och brygga nytt😛

Försöker hitta en lösning med en väninna hur vi skall få i oss mat ikväll utan att röra någon av våra kök haha

Zureel
2013-07-27 16:20
#100

Kesoplättar med vispad chokladgrädde, middag slipper jag laga blev bortbjuden på pulled pork.


[Tassy]
2013-07-27 16:39
#101

Hittills har jag kokat frukostgröten, mumsat en sedan tidigare förberedd sallad och tagit fram kött till middagen. Senare ska jag väl laga middagen och sen tänker jag ligga på sofflocket haha. Inte många knop i köket idag med andra ord.

DesK
2013-08-03 19:26
#102

Wihoo igår hittade vi jamieoliver i saluhallen 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2013-08-04 14:13
#103

Senaste dagarna har det varit sporadiska köksbesök, kört några diskamaskiner, lagat mat när/om jag hunnit.

Hälften av måltiderna har bestått av mat jag gjorde i början av veckan som ätits kallt sen.

Trots att jag jobbat som en gnu har jag ätit god hemlagad mat från grunden.

Riktigt lyxigt när man får till det.

Tricket är att ha allt hemma i början av veckan och förbereda dagarna/dagen innan.

När sambon kommer hem från jobbet slänger han in maten i ugnen vid olika tidpunkter så det är klart tills jag kommer hem och jag bara slänger igång någon sås.

Med andra ord är det mycket mat som sköter sig själv i ugnen som gäller veckor som dessa.

Något restaurangbesök har hunnits med också och idag blir vi bortbjudna.

Anterrabae
2013-08-05 19:01
#104

Plockat upp maten vi handlade, fixat rotsaker och sallad. Brorsan fixar fläskfilen, och allt som ska gullas med den.😃

Inte ens har jag behövt diska idag! ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2013-08-05 20:45
#105

Idag gick jag upp, tog gårdagens kalla kafferester och hällde upp i en kopp, öppnade kylen, hade en skvätt mjölk i kaffet och DONE! Thats it, har jobbat hela dagen och köpte med mat hem😃

Upp till toppen
Annons: