Annons:
Etikettmatprat
Läst 5532 ggr
DesK
11/22/12, 7:44 AM

Genomstekt och genomkokt

Med anledning av diskussionen i tråden Matfiffel startar jag nu denna tråd Glad

Frågan lyder: Hur vill just du ha din mat tillagad? Ska allt vara helt genomkokt /stekt? Eller hur vill just du ha det? Berätta gärna både hur och varför du vill ha det som du säger! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
fridaas
11/22/12, 11:58 AM
#1

Det beror på vad det är för kött, är det fläskkött, kyckling, vildsvin, älg eller rådjur vill jag ha det genomstekt/genomkokt. Är det däremot nötkött så vill jag ha det så rött som möjligt när det steks, ska det kokas måste det koka länge och helt egenom för att inte bli segt.

Varför jag vill ha fläsk, kyckling och vilt genomstekt är för att jag har blivit drillad med det hemma och i skolan (hotell och restaurangprogrammet) att det ska vara så.

Nötkött sägs ju inte vara lika "farligt" om det inte är tillagat helt igenom, sen är det godare när det inte är helt genomstekt.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Anterrabae
11/22/12, 12:19 PM
#2

När jag åt kött så ville jag ha nötköttet blodigt, gillar råbiff osv. Fläsk ska vara medium till nästan genomstekt. Fågel ska vara genomstekt/välstekt men inte torr. Fisk lika så. Typ.. ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/22/12, 1:50 PM
#3

Nötkött gillar jag medium/rare, fläskkött gillar jag lätt rosa om det är svenskt, annars tyvärr genomstekt.

Kyckling ska vara precis genomstekt, oavsett ursprung.

Jag har väldigt svårt för kött som blir torrt och trådigt.

Fisk ska vara ordentligt genomstekt.

[sakring]
11/22/12, 10:31 PM
#4

Allting utom nötkött i form av olika biffar ska vara välstekt. Nötkött i form av biff ska var medium men en slottstek ska vara välstekt den också.

[Björn.B]
11/23/12, 10:52 AM
#5

Jag uppskattar när en nötbiff är blodig/rosa annars vill jag ha griskött genomstekt/vilande klart lika så med kyckling den får gärna tas bort när den är nästan genomstekt och vila 2-3 min så den blir saftigare. Fiska samma sak där beroende på fiskart.

Honestyisdead
11/23/12, 12:20 PM
#6

Nötkött vill jag ha rare. Gillar även rååbiff.

Lamm vill jag ha mediumrare.

Sushi vill jag ha rå (konstigt va?), efter den varit fryst i 3 dygn.

Övriga fiskrätter vill jag ha så det precis är genom stekt. Lax får gärna vara lite rosa om den varit fryst.

Kött som ska vara genomstekt vill jag ha genomstekt.

Annons:
[RMSLiners]
11/23/12, 12:40 PM
#7

Helt genomstekt/kokt oavsett vad det gäller. Gillar inte den järnliknande smaken det blir när det är rött kött och sushi har jag aldrig varit mycket för.

Honestyisdead
11/23/12, 4:47 PM
#8

Glömde ju att jag älskar gravad fisk också, det är väl något mellanting av rått och tillagat Glad

Chestnut
11/23/12, 6:22 PM
#9

Lax - precis klart

Övrig fisk - väl genomstekt (dock inte torrt/smuligt!)

Nötkött - medium

Övrigt kött - genom men absolut inte så att det blir torrt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Praefatio
11/23/12, 10:00 PM
#10

Nötkött, lamm och vilt ska vara extremt lättstekt, så att det blir en tunn stekyta och precis så att köttet är lite varmt hela vägen in, men fortfarande rått. Äter gärna kött rått som det är också.

Fläsk ska vara rosa om det är svenskt, annars genomstekt av hygieniska skäl.

Kyckling ska, precis som #5 beskriver, vara tillagat så att det precis blir genomlagat av sin egen eftervärme när det får vila efter stekning.

Fisk vill jag ha helt genomstekt, dock ej torr. Konstigt nog tycker jag illa om fisk som är lite medium i mitten, trots att jag älskar sushi. Tror att det är konsistensen på varm men ej genomlagad fisk som är läskig.

Färs av alla slag vill jag ha genomstekt. Hatar när man äter hamburgare på restaurangen och får den mediumstekt. Gillar inte konsistensen av rå färs. Samma gäller råbiff, smaken är bra men konsistensen är horribel.

Kokt kött ska vara långkokt om jag får bestämma, så att det faller sönder.

[Aquelegia]
11/23/12, 11:37 PM
#11

Åh, herremin! Jag kan då aldrig bestämma mig med stekgrader. Just nu är det Medium well på nöt som gäller, dock tackar jag inte nej till välstekt på segt kött. Av lathetsskäl, orkar inte tugga och ett bra välstekt nötkött som är segt kan nästintill kännas mört!
Har aldrig gillat blodigt, men ett tag var jag nästintill en " nudda bara grillen" köttätare Glad

Långkokt kött skall vara prcis som det låter långkokt. Snackar då inte en timma utan MÅNGA timmar. Fettet får dock inte ha lossnat för då är köttet för kokt. Då har ju det som mörar köttet och ger smak tappats. Ironiskt då jag inte äter fettet?

Fläsk Steker jag LÄNGE på låg nivå och mycket kryddor så det riktigt drar in under stekning.

[sakring]
11/24/12, 12:12 AM
#12

Lax kan jag tänka mig äta rå - i gravad form

[WickedAlly]
11/24/12, 3:17 AM
#13

Allt ska vara väl genomstekt, skulle aldrig någonsin stoppa rått kött i munnen, inte fisk heller så sushi går ju bort. Varför? Känns ofräsht och tanken på att äta något rått gör mig illamående.

Favoriten är dock långkok, gärna stå och småputtra i sex-sju timmar och ibland längre beroende på köttet. Kalops äter jag både ofta och gärna, speciellt nu när det är så rått ute :)

Annons:
DesK
11/24/12, 1:34 PM
#14

Observera en mycket viktig sak! Gravida ska inte äta rått eller halvrått kött över huvud taget, det kan ge missbildningar på foster.

Jag äter helst även tillagde grönsaker som fortfarande är lite knapriga, undantaget potatis som jag vill ha helt genomlagad. Nötkött av de dyrare styckningsdelarna äter jag gärna ros /rött, lamm får också gärna vara lite rosa, griskött vill jag gärna ha genomlagat, undantaget lufttorkad skinka med flera liknande produkter. Kyckling vill jag ha genomlagad och fisk likaså, men jag äter gärna sushi med rå fisk och kallrökt och gravad fisk. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Slashignore
11/25/12, 1:52 PM
#15

Nötkött: Medium/rare
Fläsk: Gärna lite rosa i mitten om det är svenskt, annars genomstekt men inte torrt!
Fisk: Genomstekt/kokt om det ej är lax. Den får gärna vara gravad och så vidare.
Kyckling: Genomstekt!

Anterrabae
11/27/12, 11:31 AM
#16

#14 dock har socialstyrelsen gjort undantag för sushi och rå fisk vad gäller gravida. Man anser att fördelarna och nyttigheten överväger den lilla risken med att det är rått. Givetvis under förutsättning att fisken hanterats rätt och varit frusen i tre dygn osv.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TheoA]
12/14/12, 10:03 PM
#17

Kronhjorts- och dovhjortskött vill jag ha lite rosa. Kalv också rosa, vildsvin vill jag ha genomstekt. Vi äter inte så mycket annat kött..

Upp till toppen
Annons: