Annons:
Etikettmatprat
Läst 2351 ggr
[Tassy]
2012-11-18 14:46

Inför julen

Snart är det dags igen för julbord och hela baletten!

Vad kommer att komma fram på era julbord i år? Blir det traditionella rätter eller något helt nytt?

Annons:
Marinas Mix
2012-11-18 15:38
#1

Äkta vanemänniska här. Det blir likadant sortiment som förr om åren. Skinkan här griljeras med kryddnejlikor och inte senap. Sedan blir det hemlagad rödkål, prinskorvar och köttbullar.

Till gottebordet efteråt brukar där kunna smyga sig in en och annan nyhet däremot.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Tassy]
2012-11-18 15:41
#2

Vanemänniska här också, men tänkte se om något nytt kan få smyga sig in. Tänkte planera lite med gubben och kanske hitta inspiration i denna tråd så småningom. Glad

Obligatoriskt är:

Risgrynsgröt till frukost

revbenspjäll
prinskorv
köttbullar
skinka
sillar
rökt och gravad lax
janssons frestelse

sen brukade det förr vara massa smaskiga röror, men då jag blivit både ägg och skaldjursallergiker så får jag tyvärr hoppa dem. Rynkar på näsan

På juldagen är det tradition med porterstek här.

DesK
2012-11-18 16:02
#3

Jag gillar ju den svenska julmaten, men just idag diskuterade yngsta dottern och jag vad vi ska ha på vårt julbord. Vi kom dock inte direkt fram till något bestämt än, så jag får återkomma till den här tråden Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2012-11-18 23:57
#4

Sambon tjatade om kalkon förra året då han tyckte jag skulle få in lite tysk tradition i hans familjs julbord. Ironiskt nog försökte jag pränta in att det heter gås men förjävesTungan ute gås får man dessutom köpa bjässar på 5 kilo så att "smyga" in den traditionen är nog inte så lätt utan att den tar över. Kanske ugnsbakar en anka på samma sätt. Anka är ju den danska traditionen till jul så helt galet blir det inte. Sen vill jag även testa att baka tunnbröd mjukt och hårt till ostbrickan i år.

Sillen vore det gott med hemminlagd för är mäkta trött på burksill. Annars så gör svärmor allting själv. Sambon tycker jag skall göra köttbullarna för det gör han bäst. Rödkålen just det den glömde jag! Den vill jag göra till sambons familjs svenska julbord.

Så traditionellt med tyska influenser och allt som går att laga från grunden önskar jag ha lagat från grunden!

jagga-ewe
2012-11-19 08:48
#5

Vi ska vara hos svärisarna på julafton i år, så det blir svärmors julbord. Misstänker jag kommer äta prinskorv och bruna bönor, det är typ det jag brukar gilla av hennes mat.
Ev åker vi på att ordna efterrätten, vilket är störigt när jag inte ska äta nåt sånt, men vi får väl se hur det blir. Svärmor lär vänta sig Ris a'la Malta som är min klassiker, men jag tror det får bli nåt annat bara för att testa.

Julafton startar dock med risgrynsgröt hemma hos oss, det är en egen tradition som vi startat sen vi fick barn.

Juldagen ska vi åka till min mor, då räknar jag kallt med att det blir kalkon med potatis och gröna ärtor. Ris a'la malta till efterrätt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ettlitetalias
2012-11-19 10:30
#6

Här blir det engelskt julbord igen då jag inte lyckas komma hem till julen i år heller :(

Förrätt blir antingen prawn cocktail, smörstekta champinjoner eller melonbitar.

Huvudrätt blir kalkon med potatis, morötter, palsternacka och tranbärssås. Brysselkål och ärtor.

Efterrätt blir christmas pudding eller trifle.

Samma visa varje år!

Annons:
jagga-ewe
2012-11-19 11:16
#7

#6 - Åhh, X-mas pudding, det är inte dumt det! Gissar på att kalkonen kommer vara stuffad med sån där torr stuffing oxo?

Synd att du inte kan komma hem, är det jobb eller tid som hindrar hemresa?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

fridaas
2012-11-19 14:54
#8

Vi ska fira med svärföräldrarna i år, så för mig kommer det bli massa konstiga saker man inte har på julbord enligt mig, men det får gå.

Vanliga saker enligt mig: skinka, senap, janson (potatisgratäng till mig eftersom jag inte äter fisk), köttbullar, prinskorv, bröd, smör, julost, sill, dopp i grytan, rödbetssallad. Gröt till efterrätt/kvällsmat

Sen har de även konstiga saker som: isterband, lutfisk, finsk potatislåda, strömming, leverpastej, kokt älgtunga, kokt älghjärta, rökt ål, lax och ibland hare också.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ettlitetalias
2012-11-19 19:57
#9

#7 Jag hatar xmas pudding! Tungan ute Och trifle… och är inte nå vidare förtjust i kalkon heller för den delen haha!

Det är jobb som hindrar tyvärr Obestämd Håller på att gå över till ett nytt, och känns lite tråkigt att be om semester det första man gör. Och tidigare år har jag inte fått mer än 2 dagar ledigt, och det hinner man ju knappast hem till Sverige och fira jul på..

jagga-ewe
2012-11-19 21:13
#10

#9 - Trifle har jag inte testat, minns det inte från mina år i Dublin. Kanske mer brittiskt? Eller chokladbaserat? Kalkonen i sig är ju okej, men stuffingen kunde smaka sågspån ibland.

Första året där åkte jag hem på eftermiddan 23e och tillbaka på annandan. Så jodå, man hinner hem att fira på två dagar. Fast jag jobbade då mot Sverige, så vi hade julafton ledigt så det var smidigt på så vis. Sen åkte älsklingen med mig tillbaka till Dublin på annandan och var kvar över nyår.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ettlitetalias
2012-11-20 14:46
#11

#10 Det är det nog.. Här kommer lite info Glad

Stuffingen har jag inte ens vågat mig på.. Svärmor gör den på korvkött och brödsmulor, och jag är inte nå förtjust i korven här heller haha.

jagga-ewe
2012-11-20 14:53
#12

#11 - trifle såg ju spännande ut, hittade recept som inte verkar så avancerat. Måste nog testas, är man anglofil så är man juh. Skrattande

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Tassy]
2012-11-20 14:57
#13

#12 Haha, jag satt precis och googlade fram samma!

Annons:
dolfen
2012-11-20 17:10
#14

För många år sedan åt jag någon sorts rödkålssallad, med apelsinklyftfiléer och någon dressing.
Har för mig att dressingen bland annat innehöll apelsinsaft.

Som jag kom ihåg det var salladen frisk, och liksom lite motvikt till alla kraftiga/starka smaker på julbordet.

Funderar på att ha med en sådan i år.

Chestnut
2012-11-20 18:08
#15

Har diskuterat friskt här hemma idag vad vi ska hitta på och dels lutar det åt att vi inte firar något märkvärdigt på julafton då jobb kommer mellan men när vi firar lutar det åt lite internationella influenser…

Med vänliga hälsningar
Chess

Honestyisdead
2012-11-20 21:35
#16

Firar alltid jul hos mamma och pappa.

Olika sillsorter, stekt sill i lag, gravad och kallrökt lax, jansons frestelse hovmästarsås, potatis, prinskorv, julkorv, köttbullar, kåldolmar, skinka, kållåda, brunkål, långkål och säkert något mer som jag har glömt. Det mesta gör vi själva.

Skulle gärna byta ut den maten mot något annat. En trerättermiddag.
Är alldeles för mycket och blandat på julbordet och jag äter mest laxen.

dolfen
2012-11-29 18:24
#17

Jag länkar till Kravmärkt julskinka (skanska.se) här också.

Den Kravmärkta julskinkan blir lite gråaktig då den inte är nitritbehandlad.

jagga-ewe
2012-11-29 18:56
#18

#17 - Den är inte grå, den ser ut som julskinka SKA göra! Det är den där vedervärdigt illröda skinkan som är fel. Jag äter aldrig julskinka som är röd, den ser så vansinningt oaptitlig ut för den som är uppvuxen med hemsaltad skinka. Däremot saltar vi in vår egen skinka varje år, som ser ut som kokt kött gör resten av året. Jag kan inte för mitt liv begripa varför folk plötsligt vill ha fläskstek som är knallrosa för att det blir jul, när man kokar vanligt fläskkött resten av året utan att gnälla.

Det där är en av striderna jag har med svärmor, vägrar konsekvent äta hennes julskinka bara för att den är köpe-saltad.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Martin
2012-11-30 01:20
#19

Här blir det traditionellt när vi firar med mina föräldrar, firandet blir på lille julafton istället för julafton i år. Och det blir saltlånga och kokt potatis och hemgjord (stark) senapssås.

Det blir väl troligen ett litet sidobord med lite mer julbordsliknande mat, där finns säkert julskinka, lite lax och sill samt ägg och kanske rent av ett par köttbullar och ett par prinskorvar.

mvh Martin

dolfen
2012-12-01 18:47
#20

Här två youtubare, inför julen.

Gammal hederlig julhumor a la Werner och Werner. Julbord.

Och Triad, med låten Tänd ett ljus, anno 1987.

Annons:
[Aquelegia]
2012-12-16 19:22
#21

Igår kom vi på vad vi skulle göra med resterande makrillen i frysen. Den skall gravas och smygas in intill den traditionella gravade laxen.
Glad
Hälften av köttbullarna skall kryddas med kryddpeppar då jag suktat efter det i 3år!

Upp till toppen
Annons: