Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2320 ggr
[Aquelegia]
11/4/12, 6:25 PM

Att alltid laga maten

Jag är SÅ trött på att alltid få stå för maten här i hushållet.
Jag lagar maten, planerar måltiderna, diskar och allt vad matlagningen innebär.

Har försökt på alla sätt och är nu rådvill, hur i all världen får man sin partner att ta ansvar för matlagningen?

Av och till får jag ett "behöver du hjälp" men det var ett bra tag sedan och är bara i korta perioder.

Annons:
mikkan01
11/4/12, 6:29 PM
#1

Be honom hjälpa till, köp honom en kokbok, visa hur enkelt det kan vara att laga snabba men goda maträtter.
Få upp intresset för honom istället för att försöka tvinga in honom i köketSkrattande

Eller så låter du honom gå hungrig tills han gör något att äta så ropar du "till mig också!!" hihi Tyst

~mikkan

mariasupernova
11/4/12, 6:32 PM
#2

Hos oss är det 99,9 % alltid jag som planerar middagar, och oftast jag som handlar eller tar intiativet till det. Dock har jag ett stort matintresse och är mer kräsen så det är okej om än ibland tröttsamt.

Våran gyllene regel hemma är att den som lagat slipper diska. Det är nog vår enda regel men den spar mycket tjafs. Även om den inte hålls till 100% så är det ett bra sätt att slippa tjata om småsaker.

[Aquelegia]
11/4/12, 6:33 PM
#3

#1 Been there done that. Han KAN laga mat det är bara det att han är för bekväm och helt enkelt struntar i att ta ansvaret. Har försökt med att svälta ut honom men det går alltid ut över mig själv i slutändan, mat ruttnar i kylen för jag ställer mig då inte och tillagar en köttbit i ugnen det räcker ju då åt honom med. Försökte med reglen att han skall laga mat minst 1 gång i veckan han har inte lagat mat till mig en enda gång och då har vi bott ihop i 3 år Rynkar på näsan

[Aquelegia]
11/4/12, 6:37 PM
#4

#2 Funkar inte med uppdelning längre, hade så i början och då gjorde vi verkligen hälften var förutom att just matlagningen var tydligen "utöver" det räknas tydligen inte om man tycker om matlagning. Tjenis gör det du älskar 24/7 utan tacksamhet så skulle till och med den emst inbitne kocken tröttna.

[RMSLiners]
11/5/12, 6:56 PM
#5

När vi flytta ihop väldigt många år sedan lovade han mig att jag aldrig någonsin skulle behöva sköta disken igen i hushållet då jag i alla år sen barn till tonåren diskat hos min far som gärna inte gjorde det. Nu har vi förvisso diskmaskin numera och det händer att jag diskar en kastrull eller två ändå men annars så står han helt på det. Vad gäller matlagningen är det 50-50 där och planering om vad vi ska äta dagen därpå sker vid matbordet mellan hela familjen.

Nu har jag en karl som älskar att laga mat lika mycket som mig men hade han inte gjort det hade jag gett ett ultimatum, antingen hjälper han till och lagar mat eller så får han sköta en annan syssla under tiden som till exempel dammtorkning eller dylikt bara han inte slöar.

Anterrabae
11/6/12, 11:47 AM
#6

Jag har en make som inte gärna donar i köket. Han är inte intresserad av mat så det finns helt enkelt inte i hans värld. Så allt vad planering, lagning och bakning gäller är det mitt ansvar. Ibland störande, men oftast är det ok. Jag har fått lära mig att leva med att jag får be om hjälp, specifikt om jag vill ha den. Tex, kan du duka/plocka in disken/göra sallad osv. Dock har jag märkt att om jag startar maken på en sallad samtidigt som jag startar resten av middagen, så är salladen oftast inte klar i tid i alla fall ;) eftersom jag får berätta vad som ska vara i ;) Däremot sköter han 75% av handlingen, om jag förser honom med listan. Och all golvvård här. Det mesta av städningen faktiskt. Jag lagar maten och tvättar, städar köket. Han resten. Typ. Men det som stör mig mest är nog när jag frågar vad han vill äta och han ser uppriktigt förvånad ut, som om det är en fullständig överraskning att han ska ha mat, och svarar att han inte vet. Han kan komma på att han skulle ätit för ett tag sen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Tassy]
11/6/12, 1:05 PM
#7

Äh, här har vi prima samarbete 50/50 - jag lagar, han äter *med glimten*

Anterrabae
11/6/12, 3:06 PM
#8

haha! Tassy!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
11/6/12, 3:17 PM
#9

Ha ha ha Tassy, den är bra! Skrattande

Jo eftersom jag ju är och har varit mycket intresserad och road av matlagning, så lagar jag den mesta maten hemma här, men numera händer det då och då att jag blir portad från köket Flört Just problemet med att komma på vad som ska lagas och ätas tror jag att alla råkar ut för, hur mycket man än gillar matlagning. Ett annat problem är väl de rester som lätt samlar sig i kylskåpet. Därför brukar jag försöka ha någon dag i veckan som vi äter rester.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
11/6/12, 9:56 PM
#10

#6 ÅH, vad likt det är i våra hushåll! Dock står herrn och har sedan mitt lilla "utbrott" i form av denna tråden både lagt gårdagens matrester i en matlåda till mig HUH? OCH lagar mat till sig själv idag Skrattande (jag åt på jobbet)
Har gett sambon lista att handla ibland det blri i form av sms för lapp tappas bort och mer enkla saker som mjölk, gärdde, ägg, mjöl sånt som jag alltid glömmer att handlaOskyldig
Herrn dammsög även imorse INNAN första koppen kaffe och utan att ens gnälla.
Det där med "vad vill du ha för mat" och den förvånade blicken som "vaddå mat" är så tråkigt men numera frågar jag "vad för köttsort vill du ha, välj mellan den och den potatisvarianten, sås kall eller varm" Antingen eller frågor går bättre.

Har mitt lilla "utbrott" i det tysta månne tro fångats upp via telepati och fått gehör ^^

[Aquelegia]
11/6/12, 9:59 PM
#11

#9 Resterna här hemma fryses alltid in som matlådor så slipper äta tråkiga dagen efter smakande köttbitar eller gårdagens potatis ^^

Skall börja ge sambon lättare recept med enkla förklaringar på hur det görs och hur man skall tänka när man kryddar så får det bli hans "laga mat dagar" även om jag kommer förbereda det mesta så det inte blir för mykcet på en gång men vem vet kanske funkar ^^

Ta påse ett och stek på med salt och peppar, koka påse 2 i en mellankastrull 10min, påse tre blandas med grädde och buljong, red mex maizena. Typ den stilenFlört

Upp till toppen
Annons: