Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3616 ggr
Marinas Mix
11/2/12, 3:36 PM

Onödiga saker i mataffären/stormarknaden

Nog för att jag tycker att färdigmarinerat kött är bland det onödigaste som finns, men igår hittade jag något som jag tyckte var ännu onödigare och det var florsocker, smaksatt med kakao.

Så kom igen och berätta vad ni hittat i era mataffärer/stormarknader som ni tycker är onödigt.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
[Tassy]
11/2/12, 4:51 PM
#1

Jag hittade philadelphiaost smaksatt med marabou mjölkchoklad. Det fick mig mer än höja på ögonbrynet.

[Aquelegia]
11/2/12, 5:38 PM
#2

#1 Haha, tänkte på samma!

Annars tycker jag färdig pannkakassmet är mäkta onödigt, allt brukar ju folk ha hemma vilket som och det är knappast några konstigheter.

Finns något som heter "kallskuren kycklingfilé" Totalt värdelöst. Är "vanlig" kycklingskinka inget kycklingfilé så långt ögat når!

[Tassy]
11/2/12, 6:19 PM
#3

jag slår ett slag för dessa förbaskade barnmatskonserver som är helfabrikat, med risk för att få på skallen. Men jag tycker det är fuktansvärt onödigt! Kan inte finnas nåt nyttigt i dem?

dolfen
11/2/12, 6:44 PM
#4

Valfrihet är ju bra (!?), och ett stort utbud på varor att välja på, är väl något som många ser som positivt!?

Men det påstås att just det stora utbudet av varor är en orsak till varför affärerna slänger så mycket.

Många konsumenter ger uttryck för att de inte gillar detta slöseri, men vill samtidigt ha affärer med stort utbud…

Själv tycker jag att exempelvis filmjölk, smaksatt med jordgubb är onödigt. Men jag måste erkänna att jag vid något tillfälle (för länge sedan) har köpt denna produkt. Skäms

HannaM
11/2/12, 8:41 PM
#5

Hackad fryst lök ligger högt upp på listan över saker jag tycker är onödigt Glad

[Aquelegia]
11/2/12, 9:25 PM
#6

#3 Kom att tänka på att konserverna står i rumstemperatur, hur lyckas dom få det att hålla då? Hemlagat klarar sig ju bara några få dagar!

Annons:
[Tassy]
11/2/12, 10:20 PM
#7

#6 Detta undrade jag med, tills DesK berättade att det beror på att de är helkonserver. Det är därför det är så rackarns onödigt tycker jag, det finns ju ingenting vettigt i burkarna som följd. Inga bakterier, visst, men alla nyttigheter ryker ju på köpet. Det är bara nån halvt smaklös substans!

Marinas Mix
11/3/12, 7:53 AM
#8

Frusen, potatisgratäng?

Färdigskuren sallad?

Skalad potatis på burk?

Min favoritaffär ligger på andra sidan stan, så där blir det till att åka buss eller bil(om jag kan få skjuts alltså). De har otvättad potatis, som då är 1 eller 2 kr billigare per kilo än den tvättade.

Så tvättad potatis är väl ganska onödigt, i mitt tycke.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

jagga-ewe
11/3/12, 9:35 AM
#9

Färdig potatisgratäng i påse är ju det bästa som finns! Klart värt att betala för att slippa stå o skala, skiva och kladda med gratäng hemma. Spar otroligt mycket tid och är grymt mycket godare än den som svärmor brukade göra själv.

Konserverad barnmat sparade massor tid när barna var små och dygnets timmar ändå inte räckte till. Det tänker jag stå fast vid, även om jag får på tafsen för det. Det har blivit bra folk av mina troll ändå, trots pulvergröt och barnmat på burk.

I min värld är skivat bröd det mest idiotiska sen… ja, skivat bröd! Eftersom det inte går att få tag i oskivad limpa längre så köper vi aldrig vanlig limpa. Jag vill ha TJOCKA limpmackor, inte perfekt jämna, tunna plattor. Rostebröd kan få vara skivat, men inget annat bröd.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Tassy]
11/3/12, 10:14 AM
#10

#9 Jag kan förstå färdigmat då det är ett sätt att underlätta för folk. Själv älskar jag färdigskuret bröd Cool en blandning av bekvämlighet och kassa handleder (svårt att skära upp saker).

Marinas Mix
11/3/12, 10:21 AM
#11

Tassy, de har ju oftast en sådan där mackapär i butikerna, där du kan skiva ditt eget bröd direkt. Har väl testat någon gång.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Tassy]
11/3/12, 11:13 AM
#12

#11 Törs inte använda dem på grund av allergi. Men annars ett bra tips. Glad

[Moa-]
11/3/12, 11:36 AM
#13

Sallad i påse är underbart, framför allt om du är själv eller inte så många, då kan du trots det få en mix av olika sorter, färger och konsistenser, vilket du ej kan om du skall köpa salladen i huvud eller liknande.

Numera finns inte bara fryst färdighackad lök, utan även färsk. Dock kan jag se vissa poänger, många ogillar just lökhackande och har svårt att få tillräckligt små bitar för viss matlagning…

Annons:
Marinas Mix
11/3/12, 11:38 AM
#14

Köpte färdigskuren sallad i lösvikt, när jag skulle ut på resa och inte ville ha en massa liggandes i kylen. Problemet var att mängden jag plockade inte gav utslag på vågen Skrattande

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

HannaM
11/3/12, 11:39 AM
#15

Jo men om man har vansinniga problem med lök så går det utmärkt att riva den (för att få små bitar) eller köra ner den i en matberedare så behöver man inte ens anstränga sig (om man har ont eller gråter för mycket av lök).

[Moa-]
11/3/12, 11:43 AM
#16

HannaM; ja, eller nu kan du för 5 kr köpa den färsk och färdighackad. Hade jag ätit till exempel köttbullar hade jag definitivt kunnat tänka mig detta, eller till pizza eller liknande. Ibland är det mycket värt att slippa disk!

DesK
11/3/12, 4:39 PM
#17

Tja, som jag ser det finns det många onödiga och märkliga produkter i våra butiker. Ni får ursäkta, men exempelvis barnmat på burk är en produkt jag inte alls förstår mig på! Det är ju så enkelt att göra egen barnmat av den mat som de äldre i familjen äter. Sallad i påse är däremot faktiskt en vettig produkt för det lilla hushållet.

Att hacka lök i matberedare är inte så vidare lyckat, eftersom det lätt ger en metallisk besk smak på löken, så ska man äta löken rå måste den hackas för hand.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
11/3/12, 6:39 PM
#18

Och jag tillhör dem som gillar både färdig hackad lök (har svårt att skära lök), sallad i påse, philadelphia med marabou (perfekt att göra cheesecake på) och färdig potatisgratäng i påse är standard att ha hemma i kylskåpet om man får gäster med kort varsel. Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
11/3/12, 9:27 PM
#19

Jag tillhör också gruppen som tycket barnmaten är onödig, mest för art den är så näringsfattig! Och de flesta småbarnsföräldrar skulle inte drömma om att äta färdigköpt helfabrikat och äta tre gånger om dagen, varför då till de växande små? Som nödmat, eller ute i svängen är det en annan sak. Just för att det är praktiskt att ta med utan kyl. Annars lägger jag min röst På färdig pannkakssmet, eller färdiga pannkakor.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Spruca2
11/3/12, 10:03 PM
#20

Färdiga hamburgare, haha xD

Annons:
[Aquelegia]
11/3/12, 11:02 PM
#21

Måste bara få påpeka ironin i att ALLA tycker så ofantligt olika. Läs igenom alla trådarna, har suttit och skrattat gott åt all riktningar som åsikterna spretar Skrattande

jagga-ewe
11/4/12, 12:26 AM
#22

Kom just på nåt som är mer onödigt än skivat bröd: kapsel-kaffe! Kaffe på plastburk som varken smakar som kaffe ska eller blir mer än en fingerborg. Bara en sabla massa onödiga förpackningar. Snacka om nåt där man skapat behov genom reklam!
Fram för hela bönor och kaffekvarnar. Gärna koke-kaffe men bryggkaffe går bra.

Frasvåfflemix måste oxo vara riktigt onödigt när det är så lätt o billigt att göra egna frasvåfflor. Av sånt man ändå har hemma jämt.

#19 - Jag står fast vid att barnmat på burk var mycket praktiskt när det mest avancerade som lagades hemma var Findus Gräddpytt med extra tabasco. När barnmaten ska vara helt saltfri är den faktiskt inte självklar att laga av det som resten av familjen äter, när resten av familjen försöker få i sig varsin Billys panpizza. Jag är övertygad om att barnmatsburkarna var av bättre näringshalt än vad jag o maken åt under året när stortrollet va bebis. Jag hade varit glad om jag hunnit få i mig microvärmt helfabrikat tre gånger om dan då. Minns det som att jag levde på knäckebröd…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Aquelegia]
11/4/12, 12:59 AM
#23

#22 Tyckte jag med det där med kapselkaffe tills vi fick en kapselmaskin här hemma. Jag hade dock kunnat leva utan den då jag hellre köper finkaffe på kaffehandeln och brygger gott bryggkaffe. Men då jag är lattenörd så är det gott med kapselkaffe ibland ^^

Angående barnmaten så vill jag bara mena till alla att denna tråden väl handlar om "onödigt" inte onyttigt i matbutiken?

Chestnut
11/4/12, 1:04 AM
#24

#22 och jag håller med #23, skaffa en kapselmaskin själv så får du se! Om inte annat spar det tid och disk tycker jag Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
11/4/12, 10:54 AM
#25

#20 Håller med! Hittade färdiga burgare med bröd och allt som man skulle köra i micron.

[Aquelegia]
11/4/12, 12:19 PM
#26

#25 Haha ja på lidl finns det cheeseburgare med allting i bara att köra i micron.

Anterrabae
11/4/12, 1:09 PM
#27

#22 jag förstår att för vissa är barnmatsburkarna bra, men i min värld känns de onödiga Flört Fast det är klart att om man jämför med #25s micro-burgare, färdiga pannkakor eller dito smet, eller annat knasigt så blir barnmatsburkarna nästan genomtänkta! *med glimten i ögat*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Tassy]
11/4/12, 3:02 PM
#28

Jag hittade ett verktyg en gång, kunde inte förstå mig på vad sjutton det var för onödig mackapär. Ett handtag med en spiralmojäng längst ut, såg inte klokt ut. En såsvisp sa mor, och på pinn-tjiv köpte jag en åt henne. Som vi fnissade åt denna mackapär, totalt onödig tyckte jag. Visade sig att det var den bästa såsvisp hon nånsin haft. På tal om onödiga saker. Skrattande

ettlitetalias
11/4/12, 8:22 PM
#29

Ja micro-burgare tycker jag är väldigt onödigt! Andra onödigheter enligt mig är:
pannkaksmix,
färdigskivade färska champinjoner,
kokta ägg,
bröd som är gjort för att rostas (dvs, det är redan lite torrt och "gammalt"),
toapapper med designer (varför slösa färg och resurser på något som bara ska användas till att torka ändan med?!)

[Tassy]
11/4/12, 9:38 PM
#30

#29 Ja gud ja, färdigkokta ägg! och ägg på enlitersförpackningar, gula och vita i separata förpackningar. Jag vet inte om jag har missat nåt, men jag har aldrig sett ett recept med "1 deciliter äggula"?

jagga-ewe
11/4/12, 9:47 PM
#31

#30 - Det är ju mycket mer protein i vitan, så jag vet många träningsnissar som köper vitan på literförpackning. Tja, de slipper slänga gulorna om de inte har nån katt som kan uppoffra sig på dem… Finns säkert en eller annan som bara vill ha ägg-gulan till nåt oxo. Om inte så för samma sak där, slippa slänga vitorna. Man kan ju VÄGA upp mängden, det är inte så ovanligt att det anges vikt i recepten. För egen del avskyr jag recept som ska ha bara äggula, jag vet aldrig vad jag ska göra med vitorna. Maräng är inte min grej…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Tassy]
11/4/12, 10:51 PM
#32

#31 Tänkte inte på träningsnissarna Glad en annan är ju allergisk emot de där gojset som hönsen levererar, så har inte bästa kollen Cool

Marinas Mix
11/5/12, 7:40 AM
#33

Äggen uppdelade på flaska kan vara bra om man ska göra maränger, exempelvis, då behöver man ju bara vitorna, men tar man färska ägg och gör vaniljsås på gulorna så går de ju åt.

Annars håller jag med dig Tassy, det är onödigt och dyrt.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

jagga-ewe
11/5/12, 7:45 AM
#34

Tassy, ska vi blanda in alleriger är väl chokladhyllorna det mest onödiga nån nånsin ställt in en livsmedelsbutik? Skrattande Jag som inte kan äta kakao i nån form tycker det är totalt slöseri med utrymme att ha choklad i alla tänkbara former och blandningar i strategiskt placerade hyllor nära kassan. Vore väl bättre de ställer pysseltidningar där, som en annan vill köpa? Glad

Ju mer jag tänker på det desto mer säker blir jag - det mest onödiga av allt som finns i butik måste vara choklad! Avskaffa och förbjud det eländiga giftet!

(Ja, jag är ironisk men kanske lite väl sarkastisk även för en måndagmorron)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Marinas Mix
11/5/12, 8:30 AM
#35

Hoppa över området allergier, för där kommer ju alla som är allergiska mot en eller annan sak att tycka att just det är onödigt.

Nu tar vi sådant som verkligen är onödigt. Sådant man lätt kan fixa med hemma.

Något jag tycker är onödigt är sådana där plastskal för olika frukter. När jag var liten fick det minsann räcka med en påse eller en gammal plastbytta om man skulle ha frukt med sig till skolan exempelvis

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Tassy]
11/5/12, 9:42 AM
#36

#34 Nu tror jag du missförstod mig, jag menade bara att jag hade dålig koll på användningsområden eftersom jag är allergisk emot ägg, inte att äggen i sig är onödiga.

[Aquelegia]
11/5/12, 11:39 AM
#37

Jag har precis upptäckt äggula på enlitersförpackningar och bakar man mycket eller använder mycket till proteindrycker och dylikt så är det ju väldans smidigt. Bra för lchfare/ GI och dylika koster misstänker jag med.

Tycker allt det får backas lite med alla sjutusen yoghurtsorter. Brukar skippa yoghurten numera annat än vaniljyoghurt för jag blir precis tossig när jag ska välja annarsSkäms

MonisN
11/5/12, 6:49 PM
#38

Färdiga istärningar förstår jag mig inte på. Finns det något enklare än att frysa vatten?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/6/12, 12:02 PM
#39

Så sant MonisN!! Haha

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/6/12, 1:04 PM
#40

Haha ja, de har stora 5kg ispåsar i frysarna här på netto, och dyra är dom Cool

jagga-ewe
11/6/12, 2:30 PM
#41

Nu är jag motvalls igen, o säger att de där påsarna med is är suvve när man ska ha fest på sommaren o vill fylla upp en balja att förvara drickat i! Egna fryspåsar förslår inte långt i det läget, man har ju annat i frysen oxo.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
[Tassy]
11/6/12, 4:37 PM
#42

Tandkräm med baconsmak (till människa alltså)!

Honestyisdead
11/6/12, 6:46 PM
#43

Tråden är så lång att jag inte orkade läsa alla inlägg. Men här kommer saker jag finner onödiga.

Hackad lök
Hackad vitlök
Pressad vitlök
Äggulor på flaska
Äggvitor på flaska
Fryst potatisgratäng och andra frysta gratänger
Fryst potatismos
Sallad i påse (färdigskuren)
Pankaksmix och våffelmix

Detta är det jag kommer på på rak arm. Finns säkert en massa mer :)
Anser att dessa saker är så lätta att göra själv och det tar enligt mig ingen speciell tid att göra det heller.

#42 Haha ja och det finns baconkarameller och annat med baconsmak också :P

Liss
11/6/12, 7:10 PM
#44

Åh! Och jag som trodde att äggvitor på flaska bara fanns utomlands. Nu måste jag gå på jakt! Vart finns dom måntro?!

Äggvitor på flaska vore underbart för mig som bakar eller gör många recept med enbart vitor. Jag får ge alla mina ägg-gulor till min vovve. Och visst är det ju bra för honom med, men för mycket av det goda vill inte hans mage ha. Och då får jag ju slänga de stackars små ägg-gulorna. Blir sånt jäkla slöseri, köper stora äggplator och dom går åt på någon vecka.

Jag måste väl säga att jag inte ser något som speciellt onödigt i butiker heller. Jo, jag blev ganska överraskad av att de sålde IS i butik. Men ändock, saker kan ju tydligen vara nyttigt för någon annan. Till exempel färdig potatisgratäng och liknande saker är underbart till någon som lever själv och hatar att laga mat till sig själv. Då får de åtminstone i sig något. Vissa produkter är ju inställda till en viss målgrupp, som de gagnar. Och andra tycker det är onödigt. Thats that.

Jag kan tycka att färdig julmat, som jag såg såldes förra året, kan vara mycket onödigt. Men någon som sitter själv på julafton kan nog tycka det är väldigt värt.

En färdig ostburgare ser jag inget bra i dock Tungan ute
Jag tycker godis är enormt onödigt, innehåller inget bra. Men jag tycker Ben & Jerrys kan utöka Flört

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Tassy]
11/6/12, 11:45 PM
#45

#44 Här finns de på willys Glad

Honestyisdead
11/6/12, 11:51 PM
#46

Själv skulle jag aldrig köpa ben and jerrys, rena rånet!

[Aquelegia]
11/7/12, 12:21 AM
#47

#46 Tycker samma, det är för mig mycket godare med "vanlig" glass. B&J s är massa hårda chokladbitar utan särskilt "ren" smak. Sött och sliskigt som man mår illa utav efteråt ^^ Första gången jag vågat yttra detta då B&Js är så omåttligt överpopulärt.
Dessutom rejält överprisat Tungan ute

Ja jag vet nått onödigt!

Såg ost/skinfylld schnitzel i köttdisken häromdagen. Skivorna var tjocka som attan med lite skinka och ost emellan. Paneringen skulle man tydligen fixa själv så varför ens bry sig om att lägga ihop "basen" på ett sådant felaktigt sätt och kalla det för wienerschnitzel. Då vore det väl ändå bättre om än onödigt att banka till fina skivor, skicka med ost och skinka, ägg och ströbröd så man har "allt i ett" OM det nu ska vara!

Baconlindade fläskmedaljonger dåra? Märkligt alltså. Godare att baconlinda steka och köra i ugnen och sedan skära i fina skivor än ha skivor lindade i bacon som sedan smakar torra och trista! För hur obehändigt är det inte att steka skivorna runt om så att baconet blir krispigt?

Liss
11/7/12, 1:34 AM
#48

#46-47 Ja jag håller ju inte med om det då. Jag tycker det är den godaste glassen på marknaden och glassen med mest "riktig" smak, i stället för producerat. Och det är ju trots allt "bra" ingredienser. Och så fort man köper den hamnar mycket pengar till goda ändamål. :D Så själv tycker jag den är värd pengarna. Men det är jag det. Jag äter inte glass så ofta heller. De få gånger jag unnar mig det, unnar jag mig ordentligt. Hehe.

Lite ot nu kanske.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Marinas Mix
11/7/12, 8:24 AM
#49

Citat från #43. "Anser att dessa saker är så lätta att göra själv och det tar enligt mig ingen speciell tid att göra det heller."

Just så tycker jag också och det var därför jag startade tråden, för att höra vad ni tycker om sådana enkla saker, man lätt fixar till hemma.

Sedan vad vi tycker om godis, och tobak och sådant just den som skriver inlägget är allergisk mot tillhör inte ämnet.

Något som jag upplever som onödigt är risgrynsgröt och ärtsopppa i rulle. Jag förstår däremot att barnfamiljer kan tycka att det är smidigt.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

jagga-ewe
11/7/12, 9:10 AM
#50

Just risgrynsgröt och ärtsoppa tar ganska mycket tid att göra, även om det är godare med hemgjort. Därför anser jag att "korvarna" inte är det minsta onödiga, speciellt inte om kriteriet är "dessa saker är så lätta att göra själv och det tar enligt mig ingen speciell tid att göra det heller." Det har inget med att vara barnfamilj att göra, ungarna äter inte köpe-gröten eller köpe-soppan.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Honestyisdead
11/7/12, 12:00 PM
#51

49 ingen av de två saker är speciellt enkelt eller går snabbt att göra, så det blir lite konstigt med ett sådant citat av mig i samma inlägg som du tar upp gröten och soppan

[Tassy]
11/7/12, 12:33 PM
#52

Risgrynsgröt är en sån där last jag har, att det blir köpt på korv. Men jag tänkte försöka mig på egen gröt nu till julen, det har bara inte blivit av förr. Glad

dolfen
11/7/12, 3:13 PM
#53

En del saker ni skriver om här, har jag inte "sett". (Lagt märke till.)

Jag tror att jag funkar lite som att jag liksom många gånger inte "ser" det jag inte är ute efter, när jag handlar. "Målsökning". Flört

Ungefär som att jag inte "ser" reklamen vid sidan här.
Jag märker att den är där, men hjärnan liksom prioriterar bort den. (Tror jag.)

#52 - Ris á la Malta med jordgubbssylt är riktigt gott. Det har jag aldrig gjort själv. Men ska testa idag. (Eller i dagarna.)

MonisN
11/7/12, 10:01 PM
#54

Jag har heller inte sett allt som nämns, ägg på flaska och tandkräm med baconsmak till exempel. Nu handlar jag det mesta på Ica, och dom har nog inte så udda saker i hyllorna. Ägg på flaska förmodar jag är en utländsk produkt. I många länder finns det gott om salmonella i ägg och därför kan man inte använda ägg i kalla rätter som inte ska kokas. Många desserter till exempel.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Chestnut
11/7/12, 10:07 PM
#55

#54 Nej då, det är Svenska äggs ägg har jag för mig. Finns både på ICA, coop och willys har jag sett.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Marinas Mix
11/7/12, 10:20 PM
#56

Ja ägg på flaska har jag sett i hyllan hos min MAXI butik och det säger ju något om deras utbud, när de har en sådan vara, men inte en helt ordinär bit fläskkarre på ben som inte är marinerad

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Honestyisdead
11/7/12, 10:24 PM
#57

#54 Jag har sett detta bland mejerivarorona i de vanliga stora matbutikerna. Äggprodukterna då.

Tandkräm med baconsmak har jag bara sett i butiker på nätet.

Liss
11/7/12, 10:30 PM
#58

Jag handlar bara kött på city gross, och där finns det massvis med kött som inte är marinerat :)

Jag hittade inte ägg på flaska på Ica kvantum här iaf. Får kolla vidare när jag åker till en större butik.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Marinas Mix
11/7/12, 10:33 PM
#59

Hera? Ta inte illa upp nu, vad jag skrev i inlägg #49, var min syn på saken.

Jag höll med dig i ditt resonemang om de sakerna du skrev. därför citerade jag dig.

Sedan skrev jag något som jag tyckte var frikopplat från den första parargrafen, när jag skrev att ärtsoppa och risgrynsgröt på rulle var onödigt.

Jag förstår dock dem som tycker att de varorna är världens femtielfte underverk.

Vad jag utgick från när jag skrev det var mina kunskaper om matlagning och mina levnadsförhållande. För mig är det enkelt att laga både risgrynsgröt och ärtsoppa.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

MonisN
11/7/12, 10:41 PM
#60

Aha, då verkar flaskägg vara en vanlig produkt i alla fall! Fast jag är ganska säker på att min Ica Maxi inte har det, men jag ska titta nästa gång. Om det inte är en massa skit (tillsatser) i dom flaskorna så kan det ju vara en smart produkt trots allt om man bara vill ha många vitor eller gulor till något speciellt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Aquelegia]
11/7/12, 10:42 PM
#61

Kom på onödiga saker i grönsaksdisken:
Varför ha både lösvikt OCH förpackat av SAMMA grönsak?
Till exempel sugarsnaps/sockerärtor, dom skall säljas både förpackade och i lösvikt men ÅH så onödigtTungan ute
Apelsiner och sånt kan jag tycka förståeligt med både nät och lösvikt då vissa bara tar en frukt som mellanmål i farten eller 1 citron till matlagningen istället för ett helt nät men sockerärtor, vem köper bara 1 skida liksom? ^^ Man köper ju alltid i alla fall en näve Tungan ute

Honestyisdead
11/7/12, 10:43 PM
#62

#59 Jag tar inte illa upp, jag bara sa att det såg konstigt ut att först citera mig och hålla med, och sedan ta upp saker som inte är samma sak. :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Tassy]
11/7/12, 10:46 PM
#64

#61 Förpackningarna kan vara bra om man är allergisk. Ursäkta för OT, men ville föklara. Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
11/7/12, 10:51 PM
#67

Såg förresten något onödigt idag på Maxi.
Kycklingfileer i metallförpackning som de hade strött soltorkade tomater och ost över. Det tar ju en minut att görA själv :P

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Marinas Mix
11/7/12, 10:55 PM
#70

HeraKyss Tänk på de stackars stressade småbarnsföräldrarna. kan ge mig den på att de tycker det där är världens bästa uppfinning, men för min del håller jag med dig.

Alla sådana varor som kött och fågel ska vara "rena" och med det menar jag omarinerade och bara den varan. Vill jag ha plommonspäckadkarre, så kan jag väl i alla fall få nöjet att späcka den själv?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Honestyisdead
11/7/12, 11:03 PM
#71

#70 Hehe ja tänk på dom stackars föräldrarna :P
Tur att mina tog sig tid och lagade mat själva i alla fall :)

PLommonspäckad karré är ju som du skriver också en sådan sak som inte tar någon tid att göra själv!

Marinas Mix
11/8/12, 5:56 AM
#72

#58 Vi har visserligen Citygross här i stan, men så långt ut från mig att man måste ha bil.

För enkelhetens skull handlar jag mest på MAXI, som ligger precis nedanför backen, men deras köttavdelning är inte den bästa, så då och då kostar jag på mig en bussbiljett och åker upp till annan ICA butik, där köttavdelningen är superb.

Och det är för det mesta på MAXI jag hittar alla dessa onödiga varor.

Har väldigt svårt att förstå hur de tänker. De kan ha sådana där plastskal till frukter hemma, men inte en enkelrejäl stor tekula, som man kan ha när man kokar ex kalops, för att stoppa lagerbladen och kryddpeppar kornen i för att kalopsen ska få smak, men du ska slippa bita i ett pepparkorn.

Likaså har de en massa färdigmarinerat kött, hu, jag vill ha det  "naturelle" och krydda själv.

Sedan alla dess sjuhundrafemtielva sorters grilloljor? Känns rätt så onödigt. Sådan blandar jag lätt själv av soja, matolja och de kryddor jag föredrar

Tog bort kommentarer under på grund av att det blev en dubbelpost. Gurun ställde till det

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Denna kommentar har tagits bort.
mikkan01
11/12/12, 7:17 PM
#74

Stod och småfnissade för mig själv åt färdigtärnad potatis i pyttipanna storlek som jag såg på willys. Började fundera på när man ser resterande ingredienser så man kan slänga ihop en, tja, pyttipanna?

~mikkan

dolfen
11/24/12, 7:29 PM
#75

I reklamen kunde jag nyligen läsa att det numera finns att köpa sallads-skärare-manick. Obestämd

Höjda ögonbryn och skrynklig panna, blev min reaktion.

[RadioMG]
11/25/12, 4:47 AM
#76

Alla jäkla folk som springer där!

Bästa uppfiningen: Färdighackad lök (så jäkla bra och gott). Skivad svamp, fryst sådan. Perfekt!

Men som sagt, tycker faktsikt det inte finns något onödigt, allt kan vara bra beroende på vad man ska fixa. Men jisses vad jag hatar en fullspäckad affär med folk och dessa förbannade köer, snabbkassorna ska ju vara "snabbkassa" men det är sällan namnet stämmer, slökassa à la trubbel! Glad

Annons:
[Björn.B]
11/25/12, 3:26 PM
#77

Som kock stör jag mig på färdigskivad kött i butiken, jag vill ha helabiten och kunna själv skära köttet i lämpliga bitar. Annars håller jag med många i tråden om marinerad kött är onödigt lika så fryst lök mm.

Marinas Mix
11/27/12, 1:14 PM
#78

Nu får jag väl på nöten, men såg idag färdigstekt bacon. Totalt onödigt enligt mig

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Tassy]
11/27/12, 1:43 PM
#79

#78 Wow, det håller jag med om.

"allkrydda" hittade jag på netto, så full i glutamat och e-nummer att man baxnade. Inte så nödvändigt i min värld.

[WickedAlly]
11/27/12, 2:48 PM
#80

#78 Instämmer, och dessutom ser de inte det minsta aptitliga ut. Grå bacon vill väl ingen stoppa i munnen?

MonisN
11/27/12, 3:06 PM
#81

#78 Usch, det skulle jag aldrig köpa. Otroligt att det ens finns en marknad för sån skitGuld i mun

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Marinas Mix
11/27/12, 3:16 PM
#82

Ja det såg riktigt grisigt utSkrattande.

Som #79 och 80 säger vem vill stoppa det i munnen. Grådassigt och dant.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

dolfen
11/27/12, 5:21 PM
#83

#82 - Skrattande

Annons:
fridaas
11/29/12, 11:14 AM
#84

#70 Som småbarnsförälder och ganska stressad sådan ibland tycker jag att det är en helt onödig produkt Flört fast det kan ju i och för sig bero på att vi gör den mesta maten från grunden själva då det blir godare så.

#77 Kan bara hålla med dig, jag vill också skiva upp mitt kött själv!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

dolfen
11/29/12, 6:00 PM
#85

Läste nyss om Kravmärkt julskinka (skanskan.se).
(På tal om "grisigt bacon.") Flört

Eftersom den kravmärkta skinkan inte är nitritbehandlad, blir den lite gråaktig.

[Aquelegia]
11/29/12, 6:13 PM
#86

#85 Jublar för den kravmärkta julskinkan! Kommer försöka få in denna på julbordet i år!

Då måste ju en onödig sak i mataffären vara dom där "fejk"-skinkorna med sammanpressat kött.

Anterrabae
11/30/12, 12:12 PM
#87

#84 håller med på alla punkter Skrattande Oh, kravmärkt skinka :) det är bra!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: