Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 7144 ggr
Chestnut
10/26/12, 4:25 PM

Kapselmaskin OBH Nordica Martello

Vad är era intryck av denna maskin?

Inköpspris: 399:-
Pris för kapslar: 30 stycken för 99:- (3,30 per kapsel)

+

Främst gillar jag det estetiska, den är snyggt designad men också funktionell, vattentanken är väldigt lätt att hantera. Dessutom ger den riktigt gott kaffe och man kan själv styra hur mycket man vill ha, det är inte en förprogrammerad vätskemängd. Den jobbar väldigt fort.

-

Att utrymmet att ställa koppen på är väldigt litet, min favorit mugg är för stor utan det funkar bara med "vanliga" kaffekoppar. Dessutom är bruksanvisningen unde all kritik, att rengöringskapseln som man ska köra först finns gömd inuti maskinen står inte någonstans utan det fick jag googla fram.

Totalt: Jag är helkär! Kyss

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[deen]
10/27/12, 5:13 PM
#1

Jag blev sugen på kaffe när jag läste, gick och gjorde en kopp på en gång! Tungan ute

Har funderat på att skaffa en kapselmaskin som lyx- och bjudkaffe, denna kan vara en kandidat. Har dock samma problem som dig tror jag, min favoritkopp kanske är för stor! Skrattande

[Aquelegia]
10/28/12, 11:56 AM
#2

Jag har en kapselmaskin som funkar med vanlig mugg, även stora muggar dock får man ställa dom lite på sniskan. Till denna finns dock inga latte/cappucino och dylika kapslar utan endast bryggkaffe/ espresso och varm choklad. Till har jag en mjölkskummare så jag gör "riktig" latte då får jag ju med riktig mjölk. Otroligt gott kaffe Pink Tornado är favoriten bladn kapslarna. Varm choklad gör jag i mjölkskummaren så kapslarna får sambon ta Tungan ute Går även att göra te med min.

Chestnut
10/28/12, 12:33 PM
#3

#2 Vilken kapselmaskin har du då? Glad

Är samma med Martello, ingen latte eller så utan bara bryggkaffe.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
10/28/12, 8:56 PM
#4

Jag har en LöfbergsLila, C3 M2 Varianten. Den har dock fått stå ett tag oanvänd då jag ledsnat lite på espresso/mjölkdrycker. Köpte Kaffe på record senast istället mums mums!

[Moa-]
10/29/12, 10:00 PM
#5

Chestnut; du kan ju göra latte med Martellon, däremot får du fixa mjölken på annat håll, men espresso anpassad för det ändamålet finns det…

Det som konstigt nog nästan gjorde mig gladast över Martello är priset om du köper det någon annanstans. 1800 kr på Åhléns och även andra stora varuhus har tagit långt mer än det tredubbla priset…

[Aquelegia]
10/31/12, 12:05 AM
#6

Jag köpte min för 500:- ^^ Dock fick vi det billigare genom ett samarbete med Löfbergs LilaSkäms

Jag älskar Pink Tornade espresson i latte till min, den koffeinfria saknar lite "sting" och Blue Storm är bara besk och elände så den går bara att dricka med socker i latten och som cappucino. Enligt mitt tycke vill säga.

Annons:
[Moa-]
10/31/12, 8:34 AM
#7

Aqueligia; du har ju ett annat märke, då är det klart att de går "upp" i pris. Martellon hos netonnet är den i särklassbilligaste som jag hittat på marknaden…

Vilken modell har du? Är det en C3 bryggare med andra ord? =)

Chestnut
10/31/12, 8:41 AM
#8

#7 Kan man tänka sig en lila martello säljs dom för 329:- på cdon såg jag igår Tyst Helt galet vilket prisskillnad det är mellan olika butiker på martellon!

Jag har faktiskt beställt det där startpaket nu med en påse kapslar av varje sort, Gourmet Gold var riktigt gott men gillar att kunna variera mig lite (har av samma anledning 10+ olika sorters te) så ska bli spännande att se vad övriga smakar. Dessutom blev det nästan 100:- billigare! Glad

Vilken kapsel är det som är latte-vänlig? Jag dricker inte latte själv men vet andra i familjen som skulle uppskatta en latte på morgonen då och då.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Moa-]
10/31/12, 9:15 AM
#9

Chesnut; låter ju jättebra! Den lila är utgående modell enligt netonnet såg jag här om dagen, så slå till om den matchar köket hos någon du känner! ;)

Jag har Groumet Gold och Riztretto hemma, dock föredrar jag den kraftigare Riztretton, dock inget fel på Gold. Rapportera gärna när du testat de andra, jag har också kollat lite lätt på ett sådant startpaket, dumt att döma ut sådant man ej testat… =P

Jag verkar ha städat undan bruksanvisningen där det stod, men kan leta efter den i eftermiddag, just nu måste jag läsa igenom artiklar till studierna istället… Återkommer som sagt med besked! =P

[Moa-]
11/3/12, 11:22 AM
#10

Chesnut; Groumet Gold och Riztretto skall båda vara lämpliga att göra latte/cappuccino på, det går att läsa på påsarna, troligen fungerar alla som passar som ren espresso. "Cafe Grande" fungerar inte, men jag har aldrig sett den i butik. Mjölken får du dock förbereda på annat håll som sagt, men snabb värmning och en mjölkvisp ger enligt mig ett acceptabelt resultat. Gärna lyxa till det lite med kanel eller annan god smaksättning

Chestnut
11/6/12, 12:10 AM
#11

Okej, här kommer vår lilla smakrescension på de olika kapslarna. Vi som testat oss fram är en erfaren kaffedrickare som alltid dricker svart och minst ett par koppar per dag och sen jag då som är lite fegare av mig men på senare tid börjat uppskatta kaffe mer och mer, särskilt cappuccino eller en liten skvätt av något gott kaffe bara som det är. Detta är alltså våra åsikter bara och det lär garanterat finnas de som tycker helt annorlunda Glad

Riztretto: Stark men oväntat god faktiskt. Absolut inget jag kan dricka på fastande mage men den var väldigt god till en bit mörk choklad. Smuttar inte utan "shottar".

Gourmet Gold: Helt okej. Smakar lagom starkt för att kunna ta efter maten, viktigt att inte ta en för liten kopp för då blir det i mitt tycke alldeles för starkt och beskt. Testade att göra lite kaffedrinkar på och det blev riktigt bra.

Cafe Grande: Inget märkvärdigt. Trevlig doft, trevlig smak.

Crema Gusto: Tycker jag har en något bränd efterton. Helt okej men inget kaffe man hurrar över i mitt tycke. Ska nog testa att göra cappuccino på den i fortsättningen.

Indian Monsooned Malabar: Absoluta favoriten hos vi två kaffedrickare hemma! Lite mildare än övriga, knappt ingen beska utan bara mjukt och gott. Avnjutes gärna med en ruta mörk choklad som enda tillbehör eller naturellt Glad Kommer definitivt bli den jag köper igen när alla nu hemmavarande kapslar är slut.

(Såg att det nu också finns en koffeinfri sort tillgänglig på nätet för er som föredrar kaffe utan koffein. Mig är det dock inget för)

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: