Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 2472 ggr
jagga-ewe
10/19/12, 7:54 AM

Pumpasoppa med chili o kokosmjölk

På begäran Skrattande

Chili
Vitlök
Olivolja
cirka 1 kilo Pumpa
en stor gul Lök
2 burkar Kokosmjölk
5 deciliter Mjölk
salt o peppar

Hacka vitlöken grovt, kärna ur chilin o skär i bitar. Skala löken o skär i bitar. Skala pumpan o ta bort kärnorna, skär i lagoma stycken.

Fräs chili o vitlök (mängd efter önskemål, hos oss betyder det "mycket") i oljan. Lägg i löken o fräs den lite grann. Lägg i pumpa, kokosmjölk och vanlig mjölk o koka till pumpan är mjuk. Kör med stavmixer så det blir en slät soppa, smaka av med salt o peppar. Jag har aldrig behövt nån peppar, men salt behövs.

Servera med till exempel räkor (eller musslor, för de var billigare idag) och nått gott bröd.

Jag har för mig att receptet finns med i Systrarna Eisenmanns mingelmat, eller vad den nu heter. Receptet var publicerat i vår lokaltidning förra året, jag testade o blev helt kär i soppan. Har för mig det stod nåt om 600 gram pumpa o en burk kokosmjölk, men jag brukar räkna på en burk per 500 gram pumpa, det är lättast så. Glad Nu när jag räknar kalorier o ska äta snålt värre kör jag på en burk kokosmjölk o en burk vatten per kilo pumpa. Den ligger på cirka 55-75 kilocalorier /100 gram, beroende på hur fördelningen av ingredienser är.

Ett tips är att inte göra på för stor pumpa, för då kanske inte husets största gryta räcker till! Oskyldig

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
DesK
10/19/12, 11:57 AM
#1

Tack för ett bra och trevligt recept, jag ska testa detta snart! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Praefatio
10/19/12, 12:33 PM
#2

Är det butternutpumpa du använder då? Glad

jagga-ewe
10/19/12, 2:15 PM
#3

#2 - har använt butternut och så kallad Halloween-pumpa, båda funkade bra. Glad

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
10/19/12, 9:46 PM
#4

Tack så mycket! Bokmärker direkt, och plockar fram pumpan som ligger i frysen!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: