Annons:
Etikettmatprat
Läst 3033 ggr
DesK
10/16/12, 8:21 AM

Matfiffel!

Färgad fläskfilé har sålts som oxfilé. Suck, vad ska man säga om sånt här? Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Wony
10/16/12, 8:22 AM
#1

Det är hemskt. Särskilt som jag alltid genomsteker fläsk, och aldrig genomsteker nöt. Usch, skulle kännas olustigt om sådant kommit ut i affärerna, och man har fått i sig halvstekt fläskfilé!

Honestyisdead
10/16/12, 11:09 AM
#2

Men herregud!

[Aquelegia]
10/16/12, 1:09 PM
#3

Dags att sluta importera är vad jag har att säga om det. Är ju rent skrattretande hur idiotiskt detta är och därtill livsfarligt! Glad att jag för ett halvår bytte till att endast äta svenskt, först och främst för att stötta svenska bönderna och för att kunna veta någorulunda vart det kommer ifrån.
Varför tas förresten livsmedel in i landet UTAN att först ha skickat prover till livsmedelsverket. Borde vara lag om att allt som tas in skickas prover på. Det handlar om hälsan hos ett helt folk!

Har sett en positiv trend i matbutikerna för övrigt, någon annan som har sett att det är mer svenskt kött i butikerna nu ? Skönt att slippa gå till butikerna utanför stan för att kunna göra rätt val!

Chestnut
10/16/12, 5:31 PM
#4

#3 Så svenska bönder fuskar inte…?

För många länder är export av bland annat högklassigt kött en jätteviktig näring. Finns få saker som är så gott som oxfilé från Uruguay tycker jag, där ligger den svenska väldigt långt efter i smak och kvalité. Likaså biff från Argentina. Sen kan (och ska) givetvis miljöaspekten av så långa transporter vägas in, givetvis, men om man pratar om "lyxmat" och inte bara vardagsmat… Och dessutom kan svensk djurhållning diskuteras i jämförelse mot många andra länder, både positivt och negativt beroende på vilket land man jämför mot.

Tycker det är oerhört tråkigt att ett företag kan dra ner ryktet så mycket. Fruktansvärt att folk ens kommer på tanken att fuska så, finns det ingen stolthet bakom vad man producerar?

Med vänliga hälsningar
Chess

[sakring]
10/16/12, 11:04 PM
#5

Såg på TV, det var enorma filéer. Det var suggor som slaktats.

[Aquelegia]
10/16/12, 11:55 PM
#6

#4 Höjde ju knappast svenskt kött till skyarna men risken minskar att man får i sig något som inte går att spåra! Lättare att åtgärda brister i svensk matindustri än att hytta fingrarna åt utländska! Nu har jag hållit upp ett tag med att köpa direkt från gårdar då jag inte har plats i frysen för stora lådor åt gången men innan köpte jag direkt från en gård i Eggby utanför Skövde. Skall ta en kik på slaktarn i Tibro med och köper så ofta det går kött från min bror så ja, jag anser faktiskt att jag minskar riskerna med matfiffel avsevärt än att köpa utländskt!

Annons:
jagga-ewe
10/17/12, 8:13 AM
#7

#6 - Finns ett slakteri utanför Tidaholm oxo, Lindells. De är väldigt bra att handla från. Slakteriet i Skövde är oxo bra, vet inte om man kan handla direkt hos dem. Men det går att beställa från Lindells på Coop i Skövde o Tidaholm iallafall.

Apropå, undrar om man kan köpa keso direkt på mejeriet i Skövde? Skulle behöva köpa större förpackningar, det går åt kopiösa mängder keso sen trollen insåg att det är bra alternativ till frukt att ha med till skolan. Samtidigt som jag äter det till matlåda nästan var dag.
(Off topic, jag vet, sorry DesK!)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

DesK
10/17/12, 8:18 AM
#8

Jagga-Ewe ingen fara, det finns större förpackningar med keso på City Gross och Coop Forum Glad

Misstänkt matfiffel hos Coop!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jagga-ewe
10/17/12, 8:38 AM
#9

Coop här har bara 500g keso, det förslår inte långt… Men, de är bra att frysa in matlådor i. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Aquelegia]
10/17/12, 2:33 PM
#10

#7 Nope, Slakteriet i Skövde vad jag hört går ej att köpa direkt ifrån. Skall dock kolla upp om det bara är felaktiga rykten! Hade faktiskt glömt av det. Just det såg på Coop att man kunde beställa direkt ifrån. Sedan kommer ju en gårdsbutik att öppna brevid Restaurang Glädje men tror att priserna trissas upp rejält där, då det känns som att det kommer vara "lyx"-råvaror. Jag föredrar lite mindre populära köttbitar, då dessa ofta är underskattade och lyxmat för den som kan tillaga det på rätt sättFlört

jagga-ewe
10/17/12, 3:10 PM
#11

#10 - Beställa på Coop är ofta smidigare än att handla direkt på slakteriet, de har så opraktiska tider. Vi brukade köpa hundmat där ett tag, det var aldrig praktiskt att ta på vägen hem eller så.

Gårdsbutiken Glädje ska starta är väl en bra idé men det känns lite för hippt och inne för att jag ska bli imponerad. Dyrt pris för fina namn o tjusiga förpackningar, lixom. Men jag kan ha fel, värt att ge det en ärlig chans!

För annat än kött kan jag tipsa om Lassagårdens trädgårdar i Karleby precis utanför Mariestad. Mycket bra ställe! Och Söråsen utanför Töreboda, med sin egenodlade chili!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Aquelegia]
10/17/12, 5:46 PM
#12

#11 Men gud vad roliga tips Glad skall skriva upp alla, nu har jag ju mor som förser mig med grönsaker till förbannelseTungan ute Är också lite tveksam till Glädjes butik, men någon god korv eller så från lokala producenter eller lokala skinkor med mera vore ju roligt. Även ostar! Hoppas verkligen att allt där kommer vara lokalt!

DesK
10/18/12, 6:25 AM
#13

Bra tips att leta upp gårdsbutiker! Glad

Här är ännu en länk till svd.se om det manipulerade köttet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
10/18/12, 7:32 PM
#14

Men jag fattar ändå inte riktigt?

Jag förstår att man färgat köttet och gjort så att det ser ut som oxkött men märker man verkligen inte skillnaden?

Det är ju en helt annan struktur på fläskfilé jämfört med oxfilé.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
10/18/12, 7:37 PM
#15

#14 jo jag funderade också över detta, men jag tror att många är godtrogna och tror på det som står på paketet, även om koncistens och smak inte är som man är van vid.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
10/18/12, 7:41 PM
#16

#15 Jo, det är säkert så men när det gäller så här stora kvantiteter så tycker man att folk i allmänhet borde ha reagerat tidigare.

Skulle jag handla en oxfilé som inte motsvarar smak och konsistens så hade jag nog klagat eller gått tillbaka med denObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
10/18/12, 7:44 PM
#17

Det hade jag också gjort och faktum är att jag då och då har köpt sofilé och den är utmärkt på grillen, men på intet sätt jämförbar med oxfilé.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
10/18/12, 8:27 PM
#18

Tyvärr finns det många som inte kan ett dyft om mat. Känner en del som inte skulle märka skillnad på kyckling och biff Flört

Maria
10/18/12, 8:28 PM
#19

Haha, ja det är nog sant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
10/18/12, 11:35 PM
#20

Hörde om detta igår, helt sanslöst! Man blir mörkrädd över vilka friheter vissa företag tar sig!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
11/19/12, 7:29 AM
#21

Mer om den färgade fläskfilen på svd.se! Skrikandes

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[sakring]
11/19/12, 11:36 PM
#22

Men det är så att folk har reagerat redan för 2 år sedan.

DesK
11/21/12, 8:03 AM
#23

#22 Jo jag vet, men det är först nu som det får någon större uppmärksamhet i media.

Föga förvånande att fuskköttet även återfinns på restauranger:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fuskfile-funnen-i-restaurangkok_7686550.svd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Björn.B]
11/21/12, 3:16 PM
#24

#23 Finns många mindre resturanger som köper kött från mindre etablerade grossister, mer kända krögare väljer att köpa från betydligt bättre slakterier och vet vad dom får för råvara att jobba med.

[Aquelegia]
11/21/12, 7:10 PM
#25

Tänk dom som äter fläskfri kost och beställer oxfilé, i 2 år sedan får FLÄSK på tallriken! Förvånad

Dessutom är det (rätta mig om jag har fel) förbjudet i sverige att tillaga fläsk på annat sätt än välstekt på restauranger? Kan knappt se änden på alla moraliska och etiska fel i och med detta matfusk.

[Björn.B]
11/21/12, 8:22 PM
#26

#25 Jag har aldrig mött en gäst som inte velat ha välsstekt fläsk på resturang i Sverige, men när jag jobbade i USA så fick gästen själv välja.

[Aquelegia]
11/21/12, 9:54 PM
#27

#26 Jag har fått det önskemålet och fick ej servera annat än välstekt. Kan vara att det är andra regler nu detta var nämligen för 5 år sedan Obestämd

Annons:
[sakring]
11/21/12, 10:22 PM
#28

Måste säga  att jag har svårt att tänka mig en blodig fläskfilé.

[Aquelegia]
11/21/12, 11:02 PM
#29

#28 Smakade en gång och det var mäkta annorlunda. Såg i ett tyskt program där dom tillagade fläskytterfilé medium haha sambon höll på att storkna när han såg det Glad

Fläskkött har en syrlig smak (den blir ganska mild vid välstekt) om man jämför med oxfilé som har mer järnsmak sedan är konsistensen lite "geléig" och jag som inte gillar tuggummikonsistens på mat föredrar det välstekt. En vanesak kan jag tänka mig.

DesK
11/22/12, 7:47 AM
#30

Detta om hur vi vill att maten ska vara tillagad förtjänar en egen tråd! Glad Välkomna in till Genomstekt och genomkokt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
11/30/12, 8:16 AM
#31

Inte direkt matfiffel, men ändå mycket märkligt hur staten tänker här! Kolla artikeln Olaglig skolmat slår ut svensk produktion på svd.se

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[sakring]
12/2/12, 12:10 AM
#32

Det har upprört mig också i tråden, Jag blir så ilsk, inne på politik i fokus.

Anterrabae
12/8/12, 1:30 PM
#33

Det är verkligen sjukt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
12/14/12, 1:26 PM
#34

Marina hittade en artikel i aftonbladet.se om matbutikernas bluff!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
12/14/12, 1:38 PM
#35

Man blir så arg!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
3/19/13, 9:07 AM
#36

Kanske inte direkt något fusk, men dåligt är det i alla fall! Henrik Ennart berättar om livsmedelsjättarnas ignorans!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[sakring2]
3/22/13, 7:31 PM
#37

Det visade sig också att rostbiffen var hästkött😕

Upp till toppen
Annons: