Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 1936 ggr
dolfen
10/10/12, 5:33 PM

Ingen tandborstning efter frukostjuicen

Jag hörde idag att syran i sur mat, gör att tandemaljen mjukas upp, och att man därför bör vänta med att borsta tänderna, som annars tar ytterligare skada.

tandoteket.se står det om frätskador på tänderna.

Att syra inte var bra för tänderna visste jag sedan tidigare.
Men jag kommer nog att tänka om, när det gäller tidpunkt för tandborstning.

Nu blev jag sugen på en lime. Cool

Annons:
[Aquelegia]
10/10/12, 6:13 PM
#1

Det gäller all mat att man skall inte borsta tänderna direkt efter! Mina tandläkare har alltid sagt detta åt mig så undra varför inte fler vet om detObestämd

Honestyisdead
10/10/12, 7:59 PM
#2

Ja, detta visste jag som tur är om :)

DesK
10/10/12, 8:08 PM
#3

Jupp samma här! När jag dricker vin på kvällen borstar jag inte tänderna efter det, utan istället före det, eller mitt i natten när jag är uppe en sväng.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
10/11/12, 4:33 PM
#4

Hmm. Jag läste om detta tidigt igår morse. Lite senare berättade de om det i "Vakna med the Voice".

Det är skönt att det inte bara var jag som inte kände till att emaljen mjukas upp av syran. Cool

För cirka två-tre år sedan hörde jag att ph:t i munnen ändras när man dricker citronvatten (till tändernas nackdel). De sa då att det inte hjälpte att borsta tänderna.
Dumma dem Rynkar på näsan som "glömde" att berätta att man inte borde borsta tänderna då, och varför.

Glad

[sakring]
10/11/12, 10:11 PM
#5

Skjölj munnen i en tesked bikarbonat i ett glas vatten. Sen kan ni borsta tänderna i godan ro.

Chestnut
10/12/12, 6:01 AM
#6

Samma sak gäller om man av någon anledning har kräkts, många borstar gärna tänderna efteråt för att få bort äckelsmaken men det är bättre att skippa tandborstningen efteråt för tänderna och satsa på nästkommande dag istället.

Frätskador kan ge jättestora besvär sen så bra att tänka på!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
DesK
10/12/12, 6:51 AM
#7

#5 Det där med bikarbonat blandat med vatten är ju ett smart tips! Glad Förklara gärna varför det funkar!

#6 Det har du rätt i!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[sakring]
10/12/12, 6:33 PM
#8

# 7 Bikarbonat är starkt basiskt.

dolfen
10/12/12, 6:43 PM
#9

#8 - Hårdnar emaljen med en gång?

[sakring]
10/12/12, 6:54 PM
#10

# 9 Det vågar jag inte svara på men ph-värdet i munnen sjunker  drastiskt. Nu har du inte mjukat upp emaljen så mycket som i testet för där hade man låtit tänder ligga i olika lösningar i timtal så jag förutssätter att du sväljer  din juice ganska snabbt.

dolfen
10/12/12, 8:07 PM
#11

#10 - pH:t höjs med bikarbonat.

Jag kommer att vänta med att borsta tänderna om jag intagit något surt.

Wikipedia:pH

[sakring]
10/12/12, 9:34 PM
#12

# 11 Ja naturligtvisSkäms

Upp till toppen
Annons: