Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 2484 ggr
Emo
10/7/12, 9:47 AM

Gröna tomater

Det är dags att tömma växthuset.

Kan och vill någon här hjälpa mig att hitta ett (eller flera) bra recept på hur jag ska göra med de gröna tomaterna?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
DesK
10/7/12, 9:52 AM
#1

Att sylta gröna tomater blir gott. Jag ska ta in mina gröna tomater idag Glad Lägger alltid några i köksfönstret, där brukar de mogna i solljuset Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chieko
10/7/12, 9:54 AM
#2

Jag kan inte ge dig ett recept, men som föregående sa kan man sylta dem. Mixade och ihop med diverse kryddor (bland annat nejlika) blir det väldigt gott! Jag fick det för första gången för en vecka sen, ihop med potatismos och korv, mumma!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Tassy]
10/7/12, 1:56 PM
#3

Är det inte äpple man kan lägga omogen frukt etc brevid för att de skall mogna snabbare? Tänkte mig ett fat i ett soligt fönster med tomater och äpplen.

Emo
10/7/12, 2:49 PM
#4

Nu står 2 grytor med gröna tomater och olika tillägg. Jag hittade några recept när jag sökte på google, så nu hoppas jag att något duger. Vi har fortfarande massor av gröna tomater i växthuset, så jag kommer att testa fler blandningar. Det gör ju inget om inte alla försöken slår väl ut. Kokta röda tomater har vi så det räcker länge.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

dolfen
10/7/12, 3:56 PM
#5

Bland annat äpple och tomat avger etylengas. Ju mognare, desto mer. Om jag förstod wipikpedia:Grönsaker (Förvaring) rätt.

Jag såg nyss att det finns "etylenägg" (ekoprylar.se) som drar åt sig etylengas, vilket skulle göra att frukt håller sig längre.

Potatis ska reagera tvärtom på etylengas, genom att hålla längre istället för att "sätta igång att mogna".

Emo
10/7/12, 4:21 PM
#6

Min man har nyss provsmakat och godkänt båda varianterna.

Det ena försöket är blandat med paprika och chili. Då blandade jag gröna tomater med några avlånga gula och röda paprikor och några röda, ganska milda, chilifrukter. Smaksatte sedan med något salt, lite socker och lite ättika.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Anterrabae
10/7/12, 8:07 PM
#7

Annars är det gott att göra inkokta, gröna tomater som tomatkocerver till senare. Grön tomatmarmelad med vanilj eller grön tomatchutney med stjälkselleri, vitlök och chili. :) Fick massor med gröna tomater härom året. De är också goda att finhacka och lägga i salladen, påminner om en blandning av tomat och paprika. Dessutom krispigt och fräscht..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[WickedAlly]
10/7/12, 9:39 PM
#8

Annars är de goda att bara steka med lite socker på, inte vidare hållbart dock så inget att göra mängder av men som mys framför teven är det gott :)

Upp till toppen
Annons: