Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 4125 ggr
[Aquelegia]
2012-10-04 22:14

Allt om köttfärs

Då köttfärs är bland det billigaste man kan köpa och det går att göra säkert miljoner olika saker med det så önskar jag personligen en tråd där vi kan tipsa varandra om köttfärsrecept och fakta om köttfärs! Så jag gjorde en tråd!

Allt ifrån standardrecept till avancerade påhitt Cool

Annons:
[Aquelegia]
2012-10-04 22:17
#1

Idag gjorde jag Red curry gryta med thailändska frikadeller.
Eget påhitt:
Fläskfärs (tar åt sig asiatiska kryddningar bäst)
green currypaste
Soja
Vitlök
Ingefära
Salt och thailändsk basilika.

Grytan var baserad på red currypaste, kokosmjölk, limesaft och fisksås.
Hade i lite findus wookgrönsaker (för lat för att hacka självOskyldig)

Till hade jag nudlar idag och imorgon åker gårdagens ris med i matlådan.

Åsa S
2012-10-05 08:43
#2

Häromdagen stekte jag köttfärs med lök, vitlök och morötter + hade ner ajvar + vatten så det blev lite krämigt. Kryddade med salt och peppar.

Lade köttfärsröran i en ugnsform och hade på hemgjort potatismos ovanpå och sedan gratinerade jag allt i ugnen, blev väldigt gott

[WickedAlly]
2012-10-05 08:50
#3

Pestogratäng, 3-4 personer:

Stek köttfärs (ungefär 600 gram) och blanda i valfri pesto efter smak.
Skala och skiva 6-7 potatisar tunt, koka i köttbuljong tills de nästan är helt mjuka.
Stek ett paket bacon, brukar klippa dem i tre lika långa bitar.

Lägg potatisskivorna längs med kanten i en ugnsform och häll köttfärsen i mitten. Lägg på baconskivorna och sedan ganska mycket ost över alltihop. In i ugnen tills osten smält.

Har även testat detta med tacokrydda istället för pesto, fungerar lika bra Glad

SaraC
2012-10-05 11:18
#4

Älskar köttfärs!

Brukar blanda ihop färs som till vanliga köttbullar men hoppa över löken och istället blanda i sambal oelek och lite goda kryddor (beroende på vad man gillar/har hemma). Sen gör jag järpar och låter dem steka sig själva i ugnen. Serverar med turkisk yoghurt blandad med honung till. Löjligt enkel snabbmat Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Aquelegia]
2012-10-05 22:38
#5

Åh, vilka smarriga recept. Aldrig testat faktiskt någon utav dom! Får bli till att börja experimentera på söndag. Har ett paket köttfärs hemmaFlört

ettlitetalias
2012-10-06 02:43
#6

Cottage pie

Bryn köttfärs och lägg åt sidan.
Bryn morötter, lök (och i mitt fall blomkål) tllls de mjuknar med vitlök. Strö över en matsked mjöl.
Slå över köttfärsen igen och häll på en kub köttbuljong, en skvätt ketchup, lite balsamvinäger, ett lagerblad, frysta ärtor, två rosmarin-grenar, peppar och cirka 2,5 deciliter vatten. Lite rött vin om du har.
Sätt på en panna potatis och koka mjuka medans köttfärsröran kokar tjock.

Lägg röran i botten av en högkantad ugnsfast form, gör mos av potatisen. Spritsa eller smeta moset över köttfärsröran och in i ugnen tills moset blivit gyllene och krispigt på toppen. Klart!

Variera kryddningen med till exempel sweet chilli-sås. Eller mint om du använder lammfärs.

Annons:
[Aquelegia]
2012-10-06 10:18
#7

Cottage Pie vill jag prova! Har allting hemma för det Skrattande Skall dock ha pumpa i potatismoset så det blir lite "höstigare" ^^

Ralph
2012-10-07 12:58
#8

Vad skiljer nötfärs från oxfärs?

Chestnut
2012-10-07 13:44
#9

Jag brukar göra potatisgratäng där man varvar potatis med köttfärssås (extra mycket lök och tomat i, krydda med basilika är supergott!) och sen häller grädde över + garnerar med riven ost och kör i ugnen som vanlig gratäng. Jättegod allt-i-ett måltid Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[WickedAlly]
2012-10-07 22:04
#10

#8 Oxfärs är från ett äldre djur, nötfärsen är från djuren som inte ens hunnit bli 1½ år.

[Aquelegia]
2012-10-07 22:11
#11

Oxkött är även från endast det oxar (manliga könet) eller har jag fel?

Liss
2012-10-08 23:27
#12

Brukar oftast antingen steka nötfärs med massa kryddor och ha grönsaker till. Eller ha ner kryddor, sambal oelek eller annat som jag har hemma - knåda ihop de till biffar och steka.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

DesK
2012-10-09 16:59
#13

Nu för tiden är oxkött = nötkött, det vill säga vi säger oxbringa, oxsvans med mera oavsett det kommer från hondjur eller handjur. Möjligen kan en del butiker göra den skillnad som #10 skriver, men det är inte alltid så.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Aquelegia]
2012-10-09 18:59
#15

#13 Vad är då skillnaden? Mycket märkligt att oxkött skulle komma från hondjur, lurar en ju totaltSkäms

SaraC
2012-10-09 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Min favoritvariant av köttfärspaj kommer här. Kom att tänka på den eftersom jag gjorde den idag!

Köttfärspaj med fetaost, rödlök och körsbärstomater

Pajdeg:

  • 3 deciliter mjöl
  • 150 gram smör
  • 2 matskedar vatten

Fyllning:

  • 400 gram köttfärs
  • 1-2 skivade rödlökar
  • cirka 1 deciliter chilisås
  • 1-2 pressade vitlöksklyftor
  • 150 gram fetaost
  • cirka 200 gram körsbärstomater
  • 2 ägg
  • 2 deciliter grädde
  • salt och peppar
  1. Arbeta snabbt ihop en deg, tryck ut den i en smord pajform. Ställ kallt så länge.
  2. Stek köttfärsen, tillsätt rödlöken och låt den fräsa med en stund. Smaka av med salt och peppar.
  3. Tillsätt chilisås och vitlök. Låt puttra i cirka 10 minuter. Fyll pajskalet med köttfärssåsen.
  4. Smula fetaosten över pajen. Dela tomaterna på mitten och lägg ut dem över pajen.
  5. Vispa ihop ägg och grädde och häll över pajen.
  6. Grädda i ugnen på 200 grader i cirka 30 minuter.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fridaas
2012-10-09 20:41
#17

En oxe är från början en kastrerad tjur som är äldre än 3år gammal, oftast inkörd och använd som dragare..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[RMSLiners]
2012-10-12 19:27
#18

Brukar göra dessa persiljebiffar. som finns på recept.nu. Riktigt gott faktiskt.

DesK
2012-10-12 19:41
#19

#15 Tja, smaken är ju densamma oavsett köttet kommer från hon- eller handjur, förutsatt att djuret ifråga är i ungefär samma ålder vid slakt och uppfött på ungefär samma visGlad

Vädjan till er som lägger in länkar här, skriv vad det handlar om och var man hamnar när man klickar på länken, då blir det mycket lättare att reparera trasiga länkar med mera! Exempel: Istället för att skriva här (länk), skriv receptets namn och lägg till på vilken sida det finns, se #18. Det är så roligt och trevligt med alla bra länkar, men mindre roligt när sidan de finns på flyttar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: