Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1712 ggr
dragonstar
9/27/12, 9:45 PM

Utan frysmöjligheter billig mat

Jag ska studera under ett år och behöver ju då äta.

Men jag har ingen frys och min tnake var ju att jag skulel köpa storpack göra matlådor och frysa in.

Så nu behöver jag massor med tipps på hur ma nkan göra om man inte har frys!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[Moa-]
9/27/12, 9:48 PM
#1

Pasta och sallad är toppenmat! Glad Dessutom billigt om du vill leva "riktigt studentliv".

dragonstar
9/27/12, 9:51 PM
#2

Ja så student jag kan, pasta och rotfruket kommer det bli mycket av, kommer vara lite föriktig med sallad då jag har IBS.

Men jag klarar inte att äta samma mat många gånger utan måste variera.

Så svårt då jag som standard köper ett storpack köttfärs och fryser in i småpaket och en stor låda grytbitar att dela upp i små portionspåsar. Men utan frys så blir jag helt handfallen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Moa-]
9/27/12, 9:54 PM
#3

Ät mycket vegetariskt, baljväxter och bönor är enkla att steka biffar av, det går att ha smeten i frysen och få en nystekt biff till varje måltid. (Vet ej hur det fungerar med IBS).

dragonstar
9/27/12, 10:01 PM
#4

Jag klarar tyvvär inte av mycket grönt eller bajlväxter, min mage vill ha husmanskost helst nötkött och potatis. Billigt nej!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Aquelegia]
9/27/12, 10:02 PM
#5

Nått jag kom på är att bara köpa frysvaror du VET att du kommer använda direkt till storkok. Frys sedan in matlådorna i fryspåsar istället för i burkar, du spara mycket plats! Försök allmänt undvika att köpa frysvaror så frysfacket endast är till för matlådor. Sedan kan du kanske koka pasta, ris och liknande vid sidan av dom frysta matlådorna.

Alltså frys bara in grytor och liknande sen kokar du potatis, pasta, ris och dylikt som du skall ha till morgondagens matlåda dagen innan eller på morgonen. Sånt är ändå inte så gott att frya in och du sparar ännu mer plats i frysfacket då du kan ha sådant i kylen eller skafferiet så länge.

[Moa-]
9/27/12, 10:03 PM
#6

Jag äter ju varesig kött eller kokt potatis så har tyvärr lite svårt med tips där.

Aquelegia; missade du rubriken lite grann? Flört Hon har ingen frys!

Annons:
[Aquelegia]
9/27/12, 10:06 PM
#7

Oj var en annan tråd jag tänkte på hehe skall nog logga ur cybernätet nu, supertrött Skäms

[Moa-]
9/27/12, 10:07 PM
#8

Så kan det gå ibland, tror inte att det är någon stor skada skedd Glad

dragonstar
9/27/12, 10:08 PM
#9

Kan säga att kolhydrater och otillagad mat såsom rawfood är att undvika. Min mage gillar egentligen inte heller det man köper färdigt med konserveringsmedel och annat skumt i.

Har tur och klarar av ris, pasta och potatis och mörkt kött går bra.

Lök, skalad gurka, tomat, paprika,lite majs, champinjoer och annat funkar super.

Fiberrika saker såsom fiberpasta funkar inte alls, blir jättedålig av det. Så måste hela tiden tänka på det. Dessutom är jag en såsmänniska. Detta beror dels på att jag älskar sås och tycker att mat blir torrt utan det, men det är även bra med soppor och såser för magen när jag börjar få ont.

En vattnig potatisoppa är super då Glad

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
9/27/12, 10:10 PM
#10

Ja ett pyttelitet frysfack fanns nog i kylskåpet, men vet ju inte hur bra det funkar. brukar väll vara 3 dagars hålbarhet på frysvaror i ett sånt fack och det är stort som en glasslåda om jag minns rätt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
9/27/12, 10:12 PM
#11

Nu vill jag gråta kareliska piroger som är så gott och inte kan jag ha det då jag inte har frys, fryst kyckling som man steker upp inte funkar det Skrikandes Varför finns det inte frys! Måste jag spendera flera tusen på en pyttefrys och konka in i stugan. MUTTER MUTTER!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: