Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 7388 ggr
Sindri
9/17/12, 9:49 PM

"Linda in köttet i folie"

Ja, det skall man ju göra när man helstekt kött, för att låta det vila innan man skär i det.

Nu är jag så jämrans trött på denna aluminiumfolie som bara går sönder. Jag försöker verkligen att återanvända den, men det blir små hål och revor hela tiden. Jo, jag lämnar den till återvinning, men det känns inte bra i alla fall. Aluminiumtillverkning skall ju vara riktigt miljöförstörande.

Nu undrar jag - kan man inte bara lägga köttet i en form med lock? Ett keramik- eller stengodskärl är väl lika isolerande som aluminiumfolie?

Annons:
[Tassy]
9/17/12, 10:08 PM
#1

Vad som helst som är värme- och fuktbevarande bör fungera utmärkt, iallafall enligt min logik Tungan ute

League
9/17/12, 10:18 PM
#2

finns det inte påsar att tillaga kött i? det borde ju gå nästan lika bra att knöka ner köttet i när det ska vila?

Honestyisdead
9/17/12, 10:29 PM
#3

#2 Fast de där påsarna håller tyvärr inte värmen. Men det går ju det med.

[Aquelegia]
9/17/12, 11:33 PM
#4

Man måste inte linda in i folie utan som Tassy säger, allt som håller köttet vartm funkar! Kan tänka mig att en vanlig plastburk med en handduk runt funkar alldeles utmärkt (undrar i detta nu varför jag ens brytt mig om folie när andra alternativ finns!)
Jag låter annars mitt kött ligga på en skärbräda. Folien är bara för att köttet skall hålla sig varmt längre under tiden man gör annat. Se istället till att göra klart köttet tills det andra är nästintill klart. Kött behöver ligga och vila cirka 5 minuter bara för att vätskan inuti köttet skall "stelna till" lite och hålla sig i köttet istället för att allt skall rinna ut på skärbrädanFlört

Sindri
9/18/12, 11:21 AM
#5

Mjaaa - jag gör alltid köttet lite i underkant vad gäller temperaturen, sedan låter jag det ligga minst 10 minuter - kanske en kvart. Då blir det så där "à point", det vill säga rött rakt igenom utan en rå kärna. Därför är det viktigt att "emballaget" är isolerande så att värmen fortsätter sprida sig inne i köttet.

Plast känns verkligen inte så aptitligt, litar inte riktigt på det, men jag skall prova med porslin, stengods, keramik nästa gång jag gör. Linda in i handduk sedan var ett bra tips!

Återkommer med rapport nästa gång det blir helstekt. Men det känns som om jag kan säga good-bye till skrynklig och läckande folie. Glad

[sakring]
9/19/12, 2:14 PM
#6

Har du inget glasfat som är tillräckligt stort för att täcka köttet men inte så stort att det inte täcker ordentligt?

Annons:
Sindri
9/19/12, 6:44 PM
#7

#6 skrivet av sakring

Varför skall det inte täcka ordentligt? Det är väl vitsen?

[sakring]
9/19/12, 8:48 PM
#8

# 7 Men det är precis vad jag skriver men det får inte vara  för stortSkrattande

dolfen
11/29/13, 9:43 PM
#9

När man låter exempelvis en stek vila i metallfolie, bör man inte veckla ihop folien "close to" steken, utan låta det bli ett mellanrum mellan stek och folie.

Det är väl för att förhindra "suggighet" på stekens yta.
Antar jag.

Orsaken till att man ska låta vissa saker vila, är, som jag har förstått det, att då behåller köttet sin moistighet.

(Ej att förväxla med en suggig yta.)

Sindri
11/29/13, 11:22 PM
#10

Jag har hittat lösningen, en ugnsfast form med lock (som jag faktiskt hade!), räcker till de flesta stekar, endast i nödfall blir det folie. Köttet blir precis som jag vill ha det.

#9 av dolfen
Att man låter köttet vila är dels för att saften skall stanna kvar i så stor utsträckning som möjligt, och att köttet skall få samma temperatur rakt igenom, så att man slipper kött som är grått i kanterna och nästan rått i mitten.

dolfen
11/29/13, 11:48 PM
#11

#10 - _"Att man låter köttet vila är dels för att saften skall stanna kvar i så stor utsträckning som möjligt,"

_Det var det jag menade med moistigheten. 🙂

Upp till toppen
Annons: