Annons:
Etikettmatprat
Läst 1658 ggr
gaabriellaaa
9/11/12, 4:57 PM

Bra frukost?

Jag behöver tips på en bra men ändå rätt lättlagad frukost. Jag ska till skolan på mornarna och har lite bråttom ofta så till exempel äggröra är inget alternativ. Jag har sålänge jag kan minnas ätit flingor (K- special) med mjölk i tron om att det ska vara bra frukost då det är vad jag hört men jag insåg idag att i min frukost är det dubbelt så mycket kalorier än vad som det är i själva lunchen jag åt idag. Jag bantar inte direkt, men försöker ändå gå ner i vikt eller åtminstone äta bättre så det måste vara "nyttigt" (det vill säga inte för mycket kalorier) Glad

Annons:
[Tassy]
9/11/12, 5:22 PM
#1

Havregrynsgröt som kokas i micron, komplettera med surdegsbröd eller kokt ägg, ett glas juice et cetera.

[Aquelegia]
9/11/12, 9:53 PM
#2

Koka gröt för några dagar framöver typ ris eller mannagrynsgröt. Portionera ut i lådor och ha på en klick sylt. Då kan du styra sockerhalten själv. Finns ju sylter utan tillsatt socker med endast fruktens sötma. Eller ha på färska bär/frukter för sötmans skull.

Smoothies du slänger ihop i en mixer från frysta bärmixer med kvarg/yoghurt lite honung och havregryn för mättnaden skull. Kan du ta med i en shaker på väg till skolan också!
Kallas "frukost on the go" ^^ Kan du göra kvällen innan!

Annars älskar jag en halv burk kvarg (fettsnålt men mättande och proteinrikt) med en klick sockerfri sylt eller frysta bärmixer man häller på lite honung på. Strö över lite linfrö för magens skull och dylika nötter. Mer lättuggad om du tar tex pumpa och cashewfrön istället för mandlar!
Finns en nötmix som heter "salladsmix" som jag strör 2-3 matskedar över kvargen.

Koka ägg för 2-3 dagar framåt. Ha det på en smörgås med valfri "topping" kaviar, krasse, groddar, gurka och så vidare.

[Aquelegia]
9/11/12, 9:55 PM
#3

Till frukost och lunch är det bäst att äta mertalet av dagens kalorier för det förbränner du under dagen. Dock skall man välja VAR kalorierna kommer ifrån, undvik socker, det ger dig bara en tillfällig kick och gör dig tröttare senare på dagen!

gaabriellaaa
9/21/12, 4:31 PM
#4

tack för svaren! Har ätit havregrynsgröt i några dagar nu och det funkar toppen Glad Dock har jag sett att många som äter gröt gör detta på Fiberhavregryn istället, är det bättre?

#2 kvarg har jag provat men kunde inte alls äta det, tyckte inte om smaken alls, fast jag brukar kunna äta saker naturella. Men tack för tipsen, jag får prova ha på lite hallon eller nått Skrattande

[Tassy]
9/21/12, 6:11 PM
#5

Jag tycker fiberhavregryn mättar bättre/ man står sig längre. Glad

gaabriellaaa
9/21/12, 7:37 PM
#6

okej jag får prova det då Skrattande

Annons:
DesK
9/22/12, 8:36 AM
#7

Ägg i alla former är bra frukostmat och det tar inte längre tid att göra äggröra än att koka gröt av flingor eller gryn. Hårdkokt ägg och kaviar på grovt bröd är gott som omväxling, äggen kan med fördel kokas dagen innan. Riktigt grovt bröd av finsk  eller tysk typ, bakade med surdeg och med massor av gott pålägg, som färskost + grönsaker, skinka och ost + grönsaker. Råa grönsaker och frukt kan förberdas dagen innan och vänta i burkar i kylen. Gör en omgång groddar, de är goda i smoothies och på mackor. Naturell yoghurt med bär, banan eller äpple /päron är också gott. För extra bra mättnad kan du ta grekisk eller turkisk tjock yoghurt. Kika i våra Dagens frukosttrådar så ser du vad några av oss äter till frukost Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Blueberry95
10/14/12, 4:45 PM
#8

Ägg är en bra frukost. Jag brukar koka ett par stycken kvällen innan.

Upp till toppen
Annons: