Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1107 ggr
SaraC
9/11/12, 3:35 PM

Passande för frysen - tips på rätter!

Jag tänker ladda upp frysen med en hög matdosor till vintern och tar gärna emot tips på maträtter som passar att frysa in!

Vilka är era favoriter?

Skriv gärna ungefär hur länge det håller sig också.

Behöver inte vara kompletta måltider, utan kan till exempel vara en gryta som man kokar potatis till vid serveringen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
[Aquelegia]
9/11/12, 3:46 PM
#1

Jag har chili con carne i frysen, kycklingryta, pasta med ost och skinksås, långkokt kött i sås, flygande jakob har jag haft som funkat toppen.
Ett tips är att göra grytorna och såser lite tjockare/drygare, tar mindre plats i frysen. Jag som inte har micro och värmer upp i kastrull kan då tillsätta en skvätt vatten utan att det blir blaskigt! Tänk också på när du fryser intex sås och pasta i samma låda att ha i såsen först, sen pastan. Då blir det rättvänt när du hivar upp det på tallrikFlört

HannaM
9/11/12, 5:17 PM
#2

Jag rekomenderar att blanda pasta och sås, då blir pastan inte lika torr om den micras.

Grytor och såser av olika slag tycker jag är kanon i frysen, soppor fungerar också fint.

[Tassy]
9/11/12, 5:21 PM
#3

Det oslagbara: lasagne! Tungan ute

SaraC
9/11/12, 5:40 PM
#5

Åh, vad kul att ni redan kommit med bra tips! Flera rätter jag inte tänkt på, perfekt!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
9/11/12, 5:48 PM
#6

Soppor och gryträtter, eller snarare bassoppa och basgryta, jag kokar större bitar kokkött (märgpia, högrev, bog eller ytterlår) tillsammans med en höna eller kyckling, kryddar med salt, peppar, lök, vitlök och någon örtkrydda. Sen fryser jag in det rensade köttet med kokspad, hönsköttet för sig, gris för sig och nöt /lamm för sig. Cirka 24 timmar innan måltiden ställer jag burken med köttet i kylen att tina långsamt. Går sedan snabbt och smidigt att göra soppa eller gryta med valfri smaksättning. Glad Samma tänk funkar också vegetariskt, då kokar jag diverse blötlagda baljväxter, rotsaker, lök, vitlök och kryddor och sen fryser jag det i lagom matlådor.

Pizza gör vi alltid i långpanna och fryser resterna i lagom portionsbitar, det är riktigt trevlig och bra snabbmat Glad Likaså fyllda bröd som funkar utmärkt som lunchrätt på jobbet eller som utflyktsmat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
fridaas
9/11/12, 8:21 PM
#7

piroger har vi ofta ett gäng i frysen, fast nu var det ett tag sedan iofs Obestämd

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

SaraC
9/27/12, 7:25 PM
#8

Nu är ju svenska rotfrukter löjligt billiga och fina så jag har köpt hem ett lass. Blir rotmos och någon gryta till middag någon dag i veckan, men tänkte passa på att göra soppa på palsternacka, morotsgryta och kött- och rotfruktsgryta och lägga i frysen!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Aquelegia]
9/27/12, 7:34 PM
#9

#8 Bra tips! Älskar rotmos, bara jag som gillar det här hemma så att säta igång lite är så onödigt men till frysen oja!

Marinas Mix
9/28/12, 6:49 PM
#10

Exotisk kasslergryta. Det är ett sabla hackande och skärande, så när jag väl tar mig tid att göra den så gör jag tredubbla satser.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

dolfen
9/30/12, 7:05 PM
#11

Jag har gjort tomatpuré och fryst in klickvis. Se Matbilder 4 (#27).

Upp till toppen
Annons: