Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 7865 ggr
teddy98
2012-09-10 08:09

Är grapefrukt surt för magen ?

Ursäkta om jag frågar på fel forum men vet inte om det är här eller
inne på hälsa som min fråga passar.

Jag har haft en period med mycket känslig mage och är förstås
väldigt rädd att det ska komma tillbaka igen.

Drack igår ett stort glas med blodapelsin/grapefrukt och har idag
ont i magen och mår illa så jag blir tokig.

Undrar nu om ni vet om detta är så pass surt att det kan ha påverkat
min mage ?

Tusen tack på förhand !

Annons:
[silkesnosen]
2012-09-10 08:32
#1

Definitivt! Smaken säger ju allt! Undvik syrliga frukter, lök och svårsmält mat. Om det är akut, så tänk babymat, milt och skonsamt vill magen ha det!

[Aquelegia]
2012-09-10 11:58
#2

TS: Har du tagit blodprover och kollat dig för stressmage/magsår och dylikt?
Jag mådde jätteilla när min mage vart sjuk av att dricka juice då det är alldeles för surt. Däremot äpplen klarade jag att småtugga på. Viss syra stimulerar magen men det får inte vara surt!

[Tassy]
2012-09-10 14:17
#3

Citrus är bland det värsta för en irriterad mage.

Anterrabae
2012-09-10 19:48
#4

Håller med ovanstående skribenter, citrus är jättestarkt för en irriterad mage. Men gällande pH är det lite skoj. Juicen är sur, men frukten är basisk! Eller blir basisk i kroppen (samma för kaffe, kaffe surt, sump basist) Glad Har man magkatarr eller liknande så kan det vara för starkt med juice och frukt och liknande.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

teddy98
2012-09-11 10:11
#5

Tack för alla svar !

Nu har jag lärt mig att detta är inget för mig, har varit rent veder-
värdigt men nu är det över.

Har tidigare kunnat äta vanlig grapefrukt utan problem men juicen
gick inte alls bra. Intressant detta med att frukten blir basisk i
kroppen men juicen sur som Anterabbae skrev.

[Aquelegia]
2012-09-11 15:21
#6

Se till att ta reda på orsaken med dina magproblem, vänta inte som jag tills du spyr eller önskar att du skulle orka spy efter varje måltid och får kramper av allt du äter så du knappt kan andas!
Fick medicin utskrivet och efter 4 veckor lever jag nu normalt igen med tillförsikt för dåliga magdagar, då jag har "vid behov" medicin.

Prata med läkare. Det kan räcka redan med tabletter som inehåller kol för att få bort överskottssyran i magen!

Annons:
DesK
2012-09-12 07:52
#7

Detta är inte utanför ämnet, så jag flyttade tråden till gruppen allergi, överkänslighet & sjukdomar Glad Den här typen av frågor är naturligtvis välkomna här också Glad

Du har fått bra tips och råd, så jag lägger bara till några saker. Mjölksyrade produkter som mild naturell yoghurt och Kesella kan vara bra för en känslig mage. Det finns något som heter vetediet i hälsokosthandeln, det är flingor som man kan blanda med nypon- eller blåbärssoppa eller med buljong, det lugnar också magen, förutsatt att man tål vete. Rejuvelac hjälper den tjurigaste magen på traven, jag gör ofta smoothies på avocado, groddar, äpple eller banan eller bär och rejuvelac. En sån smoothie är rena vitaminkicken och piggar upp när man är trött också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Praefatio
2012-09-15 00:19
#8

Ris och kokt fisk är också väldigt milda mot magen. Jag har varit glutenintolerant sedan födseln och som barn var jag extremt känslig. Mycket ris och kokt torsk med vit äggsås blev det! För många, många, många dåliga magdagar hade jag. Blåbärssoppa är som sagt också bra, ger snabb energi till en kropp som är trött under läkning.

Upp till toppen
Annons: