Annons:
Etikettmatprat
Läst 897 ggr
[Aquelegia]
2012-09-08 12:48

Nu är det höst i köket!

Hur man vet att det är höst i stugan/köket!

Hos mig luktar det ljuvligt av äpplen och kanel från ugnen just nu. Äppelpaj NEJ! Jag torkar äpplen pudrade med kanel för mysiga vinterdagar. Det är så härligt med höst, jag bakar och donar, torkar och syltar, tänker på ljuvliga grytor och fetare mat. Under sommaren blir jag automatiskt mer "nyttig" så det skall bli skönt att få tillbaka suget efter fetare mat. För nu är det höst <3

Hur märker du av hösten? Är det någon skillnad på din matlagning, dina rutiner, dina tankar?

Annons:
Chestnut
2012-09-08 15:33
#1

Det blir mindre sallad och mera långkok av olika slag!

Hade hoppats på lite äpplen att göra paj och mos på men inte ett enda av våra träd gett äpplen hittills i år Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-09-09 01:04
#2

#1 Palla från grannen och skyll på att det är allas rätt att göra äppelpajFlört Jag fick äpplen av syster igår en halv kasse hihi

dolfen
2012-09-09 17:41
#3

Jag har i år, för första gången medvetet köpt färsk vitlök.
Man upptäcker saker efter hand, typ. (Tydligen har jag väldigt mycket att upptäcka.) SkrikandesSkämsOskyldigObestämdFlörtSkrattandeGråterTungan uteCool

(Undra om jag inte la in lite för lite antal smilysar?) *grubbel* Skrattande

Anterrabae
2012-09-09 22:02
#4

Jag längtar Efter. Soppor och mustiga grytor när det blir höst. Bakar gärna nya bröd, bullar och kakor. Dessutom blir jag sugen på nötter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Praefatio
2012-09-15 00:58
#5

Jag längtar till den dag då vi har plats att förvara mat. Nu har vi en liten frys, en liten kyl och ett köksskåp och alla är alltid helt fulla så det finns helt enkelt ingen plats att safta, sylta och torka. Första prio när vi flyttar till hus är frysbox och jordkällare. Då ni!

Förra sommaren nästan bodde jag hos min väninna som har uteplats och då åt vi nästan uteslutande stekt kyckling med olika sallader och goda såser, då kände jag verkligen skillnad igen när man började äta inomhus… Mer långkok, grytor, fetare mat. Hos oss blir det ingen jättestor skillnad. När man bor som vi gör (liten, mörk etta mitt i stan utan balkong) så påverkas inte matkänslan så mycket av säsongerna, bortsett från vad man hittar i butikerna.

Det enda jag verkligen har tänkt på nu är att jag vill köpa ett par kilo lingon som är så billiga nu, och frysa in. Det är så sjukligt gott med rårörda lingon till höst- och vintermat.

Upp till toppen
Annons: