Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2150 ggr
Honestyisdead
9/4/12, 10:37 PM

Tips på grytor för höstkvällar

Vi kan väl lägga in våra favoritrecept på grytor som passar bra nu när hösten står vid dörren Glad

Annons:
Honestyisdead
9/4/12, 10:39 PM
#1

Kalops a la Nina

1 kilo högrev - delad/tärnad i ca 2-3 cm stora bitar
1½-2 tesk hela kryddpepparkorned
6-8 lagerblad
Socker
Salt
**Vitpeppar
Vatten
1½-3 matsked kalvfond (ta lite i taget så det inte blir för salt)
3-4 deciliter vispgrädde
Brun majzena
Kolorit
**

Börja med att bryna det tärnade köttet och krydda det med socker, salt och vitpeppar under bryningen. Snåla inte med sockret. Bryn gärna köttet i omgångar så att det får ordentlig färg, gärna i en stor gjutjärnsgryta. Värm under tiden en kopp med vatten i micron och häll sedan detta över allt kött. Fyll på med vatten till det täcker lite mer än halva köttet.

Häll i lagerbladen och kryddpepparen i grytan. (Lägg kryddpeppar i en tesil då slipper man plocka bort alla dessa små korn sen)
Nu ska detta koka på låg värme i cirka 3 timmar. Håll koll på vattenmängden så att det inte kokar bort. Försök hålla vattennivån under hela kokningen.

När det kokat färdigt tar du bort lagerbladen och pepparkornen. Sen häller du i grädden, låter det koka upp och smakar av med kalvfond. Var försiktig med fonden så det inte blir för salt. Ta lite i taget och smaka mellan. Vill du ha mer sås kan du fylla på med lite mjölk. Om du tycker att du vill ha mer färg på såsen kan du ta några droppar kolorit. När du är nöjd så reder du med brun majzena, låter det koka upp ett par minuter och sen är det klart.

Serveras med fördel med kokt potatis, vinbärsgelé och saltgurka.
Hoppas det smakar!

Bildstöd anmäls!

Kalops

Anterrabae
9/4/12, 11:43 PM
#2

Indisk potatis-och blomkålscurry med kardemummakryddat basmatiris, gärna med russin i. Bild och recept får komma senare då jag inte har koll nu Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

League
9/5/12, 9:18 AM
#3

klassisk köttgryta med en tvist.

cirka 4 portioner:

3 kycklingfileer

1 matsked kalvfond/ 1 tärning grönsak- eller kycklingbuljong

1 rödlök i strimlor

1 röd paprika i strimlor

ett gäng vitlöksklyftor (hur mycket/ lite man vill ha)

2 lagerblad

4 deciliter vatten

stek kycklingen o lägg på en tallrik. stek all lök tills den mjuknar.

släng ner allt i en gryta o koka på medelvärme cirka 30 minuter.

Servera med ris

[Aquelegia]
9/5/12, 12:20 PM
#4

Kryddburken.se har ett toppenrecept på långkokta revben. Ja lite sådär höstigt kan man ju tycka!

Men helt ärligt suger det i tarmarna efter Heras förslag! Tusen år sedan jag åt kalops för herrn i huset tycker det smakar GRYTA! hahaha eh ja say no more!

Honestyisdead
9/5/12, 1:25 PM
#5

#4 Hahaha :P

Sophey
9/5/12, 2:54 PM
#6

Sedan jag var liten har min mamma gjort denna underbart goda kasslergryta och jag bara avgudar den och den e otroligt enkel att tillaga. Detta recept hittade vi i en ICA tidning fran 1998.

Ingredienser(4 personer)

500g kassler, i stavar
300g vitkal, i strimlor
1 st gul paprika, i strimlor
1 st gron paprika, i strimlor
1 st purjolok, i strimlor
1 st gul lok, i ringar eller tarningar
2 st vitloksklyftor(jag pressar dom)
1 msk olja eller smor
1 msk soja
2 msk tomatpure
2 msk chilisas (jag anvander heinz)
2 tsk chilipulver
2 dl creme fraiche
1 dl vatten

Tillagning

  1. Hetta upp oljan eller smoret i en stekpanna. Lagg i gronsakerna och lat dem frasa i en till tva minuter.
  2. Tillsatt soja, tomatpure, chilisas, vatten, creme fraiche och chilipulver, ror om och lat pupptra i 10 minuter.
  3. Lagg i den skurna kasslern och lat puttra i ytterligare fem minuter. Servera med vad du vill eller som den ar, jag serverar med ris.

De tidmatten ar "ungefar"matt att utga ifran och du kan anvanda mer eller mindre av lite vad du kanner for om du vill ha mer eller mindre av nagonting som gronsaker, kott eller sas.

Medarbetare på matlust

Annons:
Anterrabae
9/5/12, 3:07 PM
#7

En av mina favoriter när jag åt kött var en mycket mustig fläskfilegryta. Man börjar med att steka kabanoss eller annan kryddig korv. I kall panna från starten så korven släpper sin kryddnings olja. Sen bryner man lök och vitlök med korven och därefter stoppar man i tärnat kött av valfri god sort, original var fläskfilé, men vilket kött eller fågel man vill går bra. Salt och peppar. Men inte så mycket då både korv och picles ar salt. En eller ett par kvistar timjan eller mejram eller kyndel passar bra. Därefter häller man på grädde och en halv dl av vardera kapris, finhackade cornicorns och svarta oliver och låter grytan puttra ihop 5-10 minuter. Strax före servering lägger man i strimlad paprika i olika färger så de blir varma men inte mjuka. Servera med ris, potatis eller mos, både potatismos och blomkåls-och/ eller broccolimos är gott till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
9/5/12, 9:01 PM
#8

Vet inte om detta kallas gryta, men jag gör det i en gryta i alla fall :P

1 person

100 gram strimlad falukorv
1 deciliter mellangrädde
1 matsked tomatpuré
1 tesked viltfond med kantarellsmak
1 tesked chili paste (tadaeng)
5 centimeter strimlad purjolök
1 nypa vitpeppar
1 tesked ketchup (kan väljas bort)

Bryn korven i en het gryta, sänk värmen och fräs löken. När löken är mjuk häller du i tomatpurén och chili pastan och blandar väl. Sen häller du i grädden, fonden och vitpeppar och rör till allt har blandats ut helt. Låt puttra några minuter, önskar du mer vätska kan du ha i mer grädde eller lite vatten. Smaka av med ketchup om du vill ha det lite sötare.

Serveras med ris eller pasta.

Anterrabae
9/6/12, 9:12 PM
#9

#8 maken kallar det för korvgryta Glad så det passar väl utmärkt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Moa-]
9/8/12, 3:45 PM
#10

Grytor med porter eller annan smakrik öl är sjukt gott! Gärna allt-i-ett-grytor när potatis och andra rotfrukter får vara med i grytan så slipper man tillbehör mer än eventuellt en sallad. Även att ostgratinera grytor på samma sätt som man gör med fransk löksoppa är sjukt gott!

[deen]
9/10/12, 9:25 PM
#11

#0 Härlig tråd, jag älskar grytor Glad

#10 Jag tänker genast på sjömansbiff! Brukar även ha morötter i min.

Sjömansbiff

600 gram innanlår, lövbiff eller fransyska
2 msk smör
1 lagerblad
1 tsk timjan
2 tsk salt
Peppar
3 lökar
8 stora potatisar
4 dl vatten
1 porter öl, mörk öl
1 buljongtärning kött
0,5 dl hackad persilja

Så här lagar du Sjömansbiff:
Skär köttet i tunna skivor och banka ut dem lätt.
Skala potatis och lök. Skär potatis i tjocka skivor ca 0,5 cm, skär lök i tunna skivor. Bryn löken i en stor stekgryta i smör. Tag upp lök och lägg på en tallrik.
Bryn köttet på båda sidor och krydda med salt och peppar. Tillsätt någon dl vatten, samt lagerblad och timjan. Låt köttet puttra i tio minuter, gärna under lock. Lägg över kött i en skål vid sidan.
Varva kött, potatis och lök i en stekgrytan eller stor panna med höga kanter. Underst och överst ska var potatis. Häll på vatten, öl och buljongtärning så att det når till översta lagret potatis. Låt sjömansgrytan sjuda med lock i 1 - 1 ½  timme.
Strö på hackad persilja samt ev. färsk timjan och servera sjömansgrytan direkt ur stekgrytan eller pannan.

Honestyisdead
9/10/12, 9:28 PM
#12

Ja sjömansbiff är så gott! Mamma bjöd på det häromdagen!

[deen]
9/10/12, 9:30 PM
#13

#12 Vad härligt, tror jag måste göra det själv snart!

Annons:
[Moa-]
9/10/12, 9:35 PM
#14

Ja, finns mycket gott, jag äter vegetariskt så skippar att ha kött i min, quorn och kidneybönor brukar få stå som protein… Det går betydligt snabbare så med! Flört Kantarellfond är perfekt så slipper man bråka med buljongtärningar (de med grönsak ger inte så mycket riktig smak utan mest sälta).

[deen]
9/10/12, 9:42 PM
#15

#14 Ja, man skulle testa en vegetarisk sjömansbiff/-gryta! Bra tips med kantarellfonden, det är så gott.

[Moa-]
9/10/12, 9:49 PM
#16

Ja, den är väldigt god och det blir "mustigt" och höstigt av fonden! =) Det finns mycket goda variationer av grytor, det är sådant som jag sällan (aldrig) lagar efter recept, så blir små variationer varje gång…

Anterrabae
9/10/12, 10:28 PM
#17

Kikärtor är ett bra alternativ i veggogrytor. De ger en köttig fyllighet som andra bönor inte lyckas med. Dessutom kan man koka dem direkt, utan blötläggning. Då tar det en stund, men ger godare och fylligare smak. Ska absolut göra kikärts-sjömans i veckan! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Moa-]
9/10/12, 10:40 PM
#18

Personligen är jag inget ”jättefan” av kikärtor, ogillar konsistensen i dess rena form, dem spar jag till falafel eller hummus. =) Dock är det tur att allt går att anpassa efter egen smak!

Sophey
9/11/12, 9:45 AM
#19

Sjomansbiff och de flesta andra grytor gor min mamma till oss med kott och till henne utan da hon vart vegetarian storsta delen av sitt liv och det fungerar utmarkt.

"Vegetarisk sjomansbiff" ar suuuuuuuper gott, speciellt nar man ar sjuk och inte orkar ata fastare mat som kott men vill ha lite mer matig mat an soppa. Bonor och rotfrukter eller helt enkelt lite vad du tycker om kan man latt toppa grytan med som vegetarian om man kanner att behovet finns annars ar de flesta grytor super goda precis som dom ar fast utan kott bara.

Medarbetare på matlust

Upp till toppen
Annons: