Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 1863 ggr
[Aquelegia]
2012-08-21 18:17

Sylt och saft 2012

Har du syltad eller saftat något i år?

Jag plockade 10 liter röda vinbär som det blev många burkar gelé och sylt utav. Kommer sakta men säkert skänka bort lite i taget för SÅ mycket äter vi inte ^^

Testade även rönnbärssylt. Hade ingen konjak så tog southern comfort istället. Stackars den som får smaka på den syltenTungan ute

Annons:
Anterrabae
2012-08-21 20:23
#1

Syltar gör jag hela året, av frysta bär och frukter. Köper aldrig sylt. Men nu har jag kommit på att det är lika enkelt att safta Glad Annars kommer det bli äppelmos i år, och så har jag min romtopf på g. Den ska snart kompletteras med björnbär. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

SaraC
2012-08-22 10:02
#2

Är bortskämd och får saft, mos och gelé av mamma. Hon har bär och frukt i trädgården. Mammas hallonsaft är ett måste!

Brukar dock plocka lingon och råröra, men det gör jag som #1 och stoppar i frysen och tar fram då och då. Bara jag som äter av det här hemma så det går åt så lite.

Rönnbär brukar jag plocka och lägga i frysen, sen äter jag något om dagen - riktiga superbär fullproppade med antioxidanter och c-vitamin!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

dolfen
2012-08-22 16:54
#3

Igår gjorde jag nektanan-sylt. Den blev jättegod. Cool

(Nektarin + banan = Nektanan) Flört

Både bananerna och nektarinerna var så där perfekt maxat mogna.

[Aquelegia]
2012-08-22 23:41
#4

#3 Kom precis på att all frukt som börjar bli lite övermogen kan man sylta och på så sätt spara dom längre tid och slippa slängaGlad Dessutom blir smaken godare när man syltar frukt som annars är övermogen ^^

DesK
2012-08-23 07:55
#5

Jag gör ungefär som Ida Glad

#2 En annan superfrukt är nypon och vad som är bra med nypon är att man kan äta alla sorter, det är Bjornen som har delat medsig av sina kunskaper Glad Så man kan äta nypon och rönnbär istället för att köpa de dyra inporterade gojibären, det blir ju klimatsmart också Glad

#3 Nektanansylt, hi hi du är suveränt kreativ! Skrattande

#4 Det är ju ett superbra tips som också borde finnas med i tråden om att vi slänger på tok för mycket mat Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
2012-08-23 10:46
#6

Jag har inte gjort nagon saft eller sylt. Jag tror inte ens att jag kopt fardiggjort fran affaren i ar. Obestämd

Medarbetare på matlust

Annons:
ettlitetalias
2012-08-23 11:10
#7

Vad kan man göra med nypon annat än att bara äta dem som de är? :)

SaraC
2012-08-23 12:06
#8

#7 Nyponsoppa!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
2012-08-23 12:18
#9

Nyponkräm, nyponglass eller sorbet,  müsli med nypnpulver i är gott. Sen kan man göra syltade nypon och kryddig nyponchutney, ser fint ut och är även en bra present Glad Nyponte är en av mina favoriter, det kan göras kallt med is i på sommaren och varmt på vintern.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-08-23 21:17
#10

Åh, nektarinsylt är gott! Har gjort två varianter på nektarinsylt i år. Dels med aprikoser och dels med plommon. I förrgår kokade vi äppelkräm, det var gott! Det börjar bli dags för mos och kompott!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: