Annons:
Etikettmatprat
Läst 1143 ggr
[Aquelegia]
2012-08-21 17:40

Nyttigt godis/snacks

Jag försöker verkligen undvika chips och godis och har nu börjat luska ut lite gottigt att tugga på till filmen med mera.

Vad äter du när du vill vara nyttig?

Mitt senaste påhitt är att skiva en banan, blanda kokosflingor med kakao och sedan vända bananskivorna i. Supergott!

Annars är ju grönsaksstavar toppen. Har även alltid en påse torkad frukt och 85%choklad på tvbordet.

Annons:
Anterrabae
2012-08-21 20:24
#1

Hemmatorkade äpplen med kanel är super. Torkad ananas är också en favvo.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Praefatio
2012-08-23 00:16
#2

Jag åt vindruvor idag, det var helt vansinnigt gott. Stora och krispiga var de, rena godiset.

Jag gillar när man får "plocka" med godsakerna, det känns lyxigare och mysigare. Något så enkelt som ett äpple blir tusen gånger godare om man skivar det och pudrar lite kanel över det, det känns plötsligt mycket mer godisaktigt.

SaraC
2012-08-23 09:17
#3

Nötter älskar jag!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fridaas
2012-08-23 09:20
#4

Rostade solroskärnor och pumpakärnor äter vi som godis

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sophey
2012-08-23 10:45
#5

Det ar valdigt svart att ge tips pa vad som ar nyttigt godis eftersom vad som ar nyttigt varierar sa otroligt fran person till person men jamfort med en pase chips ar val det mesta nyttigt?

Jag brukar skara appelbitar och pudra kanel over, superenkelt och inte speciellt onyttigt annars ar rostade notter suverant gott och om du vill ha lite smak pa dom kan du krydda dom, sjalv alskar jag sourcream & onion notter och pojkvannen alskar lite hetare smaker med chili.

For ovrigt tassar jag lite da jag letar efter lite snacks-inspiration Tungan ute

Medarbetare på matlust

Praefatio
2012-08-23 11:17
#6

En annan god sak är att spraya mandel med vatten/citron/salt-lösning och rosta i ugnen,

Annons:
DesK
2012-08-23 12:13
#7

Mina favoriter är hemkryddade blandade nötter och mandlar, råa grönsaksbitar med någon god vitlöksdip, ost på rättika eller kålrabbi, grönmögelost på endive eller stjälkselleri, salami av god kvalitet och lufttorkad skinka, hemgjorda små och välkryddade köttbullar, hemgjord paté med kryddig mjölksyrad gurka. Var och en får själv avgöra vad den tycker är nyttigt Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

fridaas
2012-08-23 12:53
#8

glömde vårat favoritgodis, torkat renkött. Hela semesterkassan och lite till gick till det när vi var i jämtland i somras Tungan ute

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Honestyisdead
2012-08-23 17:02
#9

Parmaskinka som man grillar till chips i ugnen är så gott!

Grönsaksstavar med creme fraichedip är också gott.

Praefatio
2012-08-23 20:31
#10

Goda ostar och charkprodukter är ju rent generellt helt vansinnigt gott. Chevre, vitlöksost, parmensan, whiskeycheddar, salami av alla slag, små korvbitar, tärnad skinka, gärna med lite söt frukt till som bryter av. Melon, päron och vindruvor är ju klassiker som aldrig blir gamla.

Inlagda grönsaker av olika slag är så himla gott det med: oliver, vitlöksklyftor, fetaostfyllda paprikor.

Håller med om att grönsaksstavar med dip är rätt svårslaget, både creme fraiche-baserad dip, hummous och guacamole.

Som #5 och #7 säger så beror det väl lite på personligt tycke ifall de tipsen är nyttiga eller ej. Personligen är jag inte rädd för fett utan ser socker och stärkelse som onyttigheter som bör undvikas.

[Aquelegia]
2012-08-23 20:55
#11

Nyttiga snacks är som sagt en bedömningssak men jag tänkte mer "outside the box" tänk än att man hamnar i chips/godishyllorna. Som jag för övrigt inte blir nått sugen utav faktiskt! Stolt då jag varit sockerberoende större delen av mitt liv. Socker styrde mitt allt!

Så sugen jag blev på alla era förslag nu då huvaligen ^^

Upp till toppen
Annons: