Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3382 ggr
[Aquelegia]
2012-08-17 13:01

En tråd om sås-tips, råd och recept!

Nu är det ju så att man lätt faller i samma såsträsk. Vi varvar mellan rödvin, champinjon, kantarell, brun/grädd, whiskeysås, bearnaise och aioli.

Ja det är standardsåserna hos oss. Nu vet jag ju att det finns miljoner till såser men som jag helt enkelt tycker är för krångliga att göra.

Tänkte därför starta en tråd där vi kan berätta om våra favoritsåser, fråga efter recept på en viss sås, tips och råd om hur man räddar en misslyckad sås, hur man reder med mera.

Denna tråden är tänkt att kunna bli precis HUR lång som helst och gärna starta nya fortsättningstrådar. Någon Medarbetare senare kanske är sugen på att skriva en artikel om det helaFlört

Nu önskar jag bara en sak att det inte blir en diskutiontråd om hur gott såser är utan mest tänkt för råd och tips för annars kan vi nog vinka från himlen med denna tråden hehe för ja, sås är ju så otroligt gott!Skrattande

Annons:
Sophey
2012-08-17 17:23
#1

Underbar trad om den blir aktiv! Jag har ingenting att dela med mig av just nu men jag tassar lite har!

Medarbetare på matlust

[Aquelegia]
2012-08-17 17:34
#2

#1 Host host den SKA bli aktivFlört Kommer nog dröja ett tag innan en del recept samlats men här kan man efterfråga såsrecept till en viss måltid med mera. Bra att ha det samlat på ett ställe istället för massa små trådar. Lättare att söka sig fram och hitta mycket information, tips och råd på ett ställe.

Chestnut
2012-08-17 19:14
#3

Börjar med att efterfråga recept på mangoraja! Åt en galet god för länge sedan och de köpta smakar inte alls lika gott…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2012-08-17 19:48
#4

Jag tipsar om en sås som passar till bland annat lamm:

Mangochutneysås:

1 burk krossade tomater (4-500 gram)
1 finhackad rödlök
4 rejäla matskedar mango chutney
salt och peppar

* stek rödlöken mjuk i olja
* häv i tomatkrosset och mango chutney, koka en stund
* salta och peppra efter smak

Servera gärna denna sås med matyoghurt till!

[Tassy]
2012-08-17 19:49
#5

Vanlig brunsås kan man häva i timjan i, passar utmärkt till kyckling och revben. Blir som en helt annan sås!

[Tassy]
2012-08-17 19:50
#6

Ett tips: om du bränner såsen, låt bli att röra i botten och byt kastrull. Vips så märker ingen att du brände såsen. Flört (utom den som diskar)

Annons:
[Aquelegia]
2012-08-17 20:08
#7

Mitt tips blir en busenkel rödvinssås jag gjorde igår:
3 deciliter rödvin
1/2 deciliter balsamicovinäger
skyn av ugnsstek eller 1 matsked köttbuljong
2 rejäla timjankvistar
1 liten morot
en nypa grovmalen peppar
Salt efter smak och tycke

Låt sjuda tills alkoholen försvunnit, sila och red av med majzena utblandat i vatten.
Tycker man att smaken är för intensiv blanda i lite vatten.

Den blev SÅ god med balsamicon! Galet! Bästa rödvinssåsen någonsin!

fridaas
2012-08-18 11:07
#8

Vitlökssås

3 deciliter creme fraiche
1 påse fransk dressingmix
vitlök efter smak

Börja med att blanda ihop alla ingredienserna och smaka om det är tillräckligt mycket vitlök. Häll sedan i en kastrull och rör om tills den första bubblan kommer, ta då av och servera.
Passar till de flesta olika sorters kött.
Vill man ha den kall är den perfekt till tacos

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Amandla
2012-08-19 15:03
#9

Min variant på balsamicosås, den utgick från ett recept på rödvinssås a la #7 men har utvecklats med tiden.

Stek fläskschnitzlar (eller annat fläskkött) i smör. Ta ur köttet.

Bryn en halv finhackad lök i lite mer smör, tillsätt sedan

2 deciliter vatten

½ deciliter balsamicovinäger

1 matsked soja

1 tesked tomatpuré

1 tesked råsocker

svartpeppar

Låt puttra ihop så det blir lite segsimmigt, det ska vara mer som sirap än sås. Ringla över köttet. Ätes gärna med ett löksmör till som det även är citron i, vansinnigt gott!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2012-08-19 15:06
#10

Till ugnsstekt lax (jag tar portionsbitar direkt från frysen, lägger i ugnsform, några citronskivor på varje bit, steker i 200 grader i ugnen i 22 minuter).

Såsen, man kan inte göra nog mycket *varning* så det ser kanske mycket ut men kommer att gå åt.

4 deciliter creme fraiche

2 teskedar honung

1/4 pressad citron

massor med hackad persilja

1-2 pressade vitlöksklyftor

salt och peppar

Smaka av, det ska vara rejält med smak men balans mellan syra, sötma och sälta.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
dolfen
2012-08-19 19:03
#11

Jag gör mestadels tomatsås. Men så är jag ju så fruktansvärt bra på att göra denna goa sås! Cool
Jag gör även "kalla" gräddfilssåser.

Jag har framför mig att lära mig göra andra såser. Glad

Länkar till matlusttråden Såser.

Anterrabae
2012-08-24 18:53
#12

En av mina favoriter är så kallad djävulssås. Det är en rödvinssås smaksatt med lagerblad, timjan och cayenne. Sjukt god. Bäst och fylligast blir den på köttbuljong, eller steksky från kött, men den funkar även fantastiskt på grönsaksbuljong.

Man ska börja med att steka schalottenlök mjuk, och sen fräsa om med någon matsked tomatpure. Därefter tillsätter man vätska, lika delar rödvin och buljong, timjan, lagerblad och cayenne. Låter såsen koka upp och sjuda ett tag. Reder av med smör och mjöl som blandats till en gegga detta blankar och reder såsen.

Annars smäller vitvinssås med dill väldans högt också. Och pepparrotssås likaså.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-08-26 19:37
#13

En gammal goding är ju ändå äggsås! Jisses så gott det är! Framförallt till torskOskyldig

Min äggsås gör jag på vanlig vit sås med ett uns fiskbuljong i, dill och finhackad ägg.

Annons:
ettlitetalias
2012-08-26 19:57
#14

Pojkvännen lyckades med en god sås igår till ankan (fungerar säkert lika bra att göra på kyckling också)

Levern, hjärtat, nacken och vingtipparna stektes lätt med lök, morot, selleri och vitlök. Sen på med några deciliter vatten, rosmarin och ett lagerblad. Låt koka medans fågeln är i ugnen (cirka 1,5 timme). Sila av "bitarna", häll på lite spad från fågelkoket och slå på ett glas rödvin och reducera till en tjock sås. Ojojoj så smakrik och god den var!

Honestyisdead
2012-08-29 23:53
#15

Currysås a la Nina

½ rött äpple - fintärnat
½ rödlök - finhackad
½ solovitlök - finhackad
1.25 deciliter mellangrädde
2 matskedar creme fraiche
1½ matsked curry (individuellt)
Smör
3/4 hönsbuljongtärning
1 nypa socker
1 nypa vitpeppar
1 deciliter vatten
Majzena

Fräs äpple, lök och vitlök i smör utan att det får färg med en nypa socker. Häll på curryn och låt det fräsa med någon minut.
Häll sedan på vatten och mellangrädde och rör ordentligt så att curryn blandas ut. Tillsätt sedan creme fraichen och rör ut den.
I med buljongen och koka upp under omrörning. Låt småputtra 5-10 minuter.
Smaka av med lite vitpeppar och eventuellt lite curry.
Vill du att såsen ska vara tjockare kan du tillsätta majzena.

[Aquelegia]
2012-08-29 23:56
#16

Önskar tips och råd fär brun/gräddsås direkt från steksskyn. Idag stekte jag köttbullarna försig så det inte skulle bli bränt i bottnen men resulterade i mer smörsmakande sås och väldigt ljus. Fick blanda i buljong och svartpeppar ändå.

Hur får man till en bra grund att göra sås på direkt från stekskyn?

fridaas
2012-08-30 12:00
#17

Igår gjorde vi blåmögelsås, hur god som helst! Började med att steka den kryddade fläskkarrén så den fick en stekyta. Startade ugnen på 225 grader, hällde i 0,5 deciliter vatten i en ugnsäker form och la ner karrén i den, in i ugnen och låta den stekas färdigt där inne under folie. Efter en stund tog jag ut dem hällde av spadet ner i en gryta, blandade i matlagningsgrädde och mögelost, lät det koka upp och smakade av. Sen var det bara att äta, sambon "slickade" både grytan och tallriken efteråt så det blev nog godkänd Glad

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Aquelegia]
2012-10-20 23:22
#18

Hittade på en ny sås på fri hand idag. Trött på vanliga "brunsåsbaserna" så ville få fram en ljus sås, den blev så ljuvlig så jag bara MÅSTE dela med mig, en sådan där sås man vill dricka med sugrör!

3 deciliter vatten
1 deciliter grädde
6 små kvistar färsk timjan (dra av bladen och gnugga mellan fingrarna)
Rivet skal från 1 citron
1 matsked kycklingfond
1/2 tärning grönsaksbuljong
1 nypa svart och vitpeppar

Blanda ihop allt i en kastrull, lägg på locket och låt sjuda/dra på svagaste värmen i en halvtimme. Detta för att inte aromerna från citronen och timjanen skall koka sönder utan endast få fram alla smaker väl. Red av med toppredning på vete/potatis eller maizena.

Hällde i skyn från nötsteken i ugn i slutet men det hade inte behövts, var lika gott utan och med skyn!

Till åt vi nötstek och vitlöksfriterad potatis. Passar även till fisk och kyckling!

[WickedAlly]
2012-10-21 01:38
#19

#16 Smält en rejäl klick smör i en kastrull, i med mjöl tills det blivit segt. Häll i skyn och blanda väl, späd med mjölk efter hand. I med lite salt och såskulör. Värm tills det tjocknat, häll inte i mycket mjölk åt gången utan lite i taget. Klart Glad
(Då vi i vår familj äter en variant av danskt julbord så är detta den sås vi har på julbordet)

Min absoluta favoritsås har vi till stekt falukorv, kokt potatis och majs:

Smält en rejäl klick smör i en kastrull, i med mjöl tills det blivit segt. I med lite mjölk, värm. Fortsätta hälla i mjölk lite då och då, (måste hinna tjockna lite mellan gångerna) tills man fått önskad mängd. Sen i med muskot och salt. Tar man aromat istället för muskot så är den supergod till fisk, då kan man även ha i citronpeppar om man vill.

Enklaste sättet att göra sås på tror jag, jag föredrar att den är ganska tjock men den går att göra ganska tunn för den som föredrar det.

(Nu blev jag otroligt hungrig..)

JazzBass
2015-05-28 10:01
#20

Tänkte starta en tråd om såser men hittade denna. 🙂

Jag tycker jag är hyfsat bra på såser överlag, men efterlyser recept på lite annorlunda såser med intressanta smakkombinationer och mycket smak. Inga mjölredningar intresserar dock speciellt mycket. På min senaste arbetsresa åt jag bl.a.  en himmelskt god sås som sades innehålla bl.a. kokosgrädde, mango och limeskal, till en kammussla som en del av en tastingmeny på en indisk restaurang.  Nånting lite i stil med det skulle jag alltså efterlysa. 🙂

Vanligaste såserna jag gör hemma är hollandaise, bearnaise, tomatsås, svampsås och andra gräddbaserade såser, currysås och diverse kalla såser som tzatziki, gräddfilssås och salsasås (som ju kokas men är bäst avsvalnad). Eller nån asiatiskt med kokosmjölk, eller tomatsås. 

För kött är följande mycket enkla svampsås en stor favorit:

  • 1 finhackad schalottenlök

  • ca 50 g smör

  • ca 0,5 dl mortlade torkade svarta trumpetsvampar

  • ca 0,5 dl mortlade torkade trattkantareller

  • 2 dl vispgrädde

  • 1/2 tsk (?) grönpeppar ur kvarn eller mortlad

  • salt

  • (vatten)

Fräs löken i smöret, lägg i svampen och grönpepparn, fräs lite till, häll på grädden och sjud tills svampen har svällt och mjuknat. Smaka av med salt. Klart. 

Tillsätt lite vatten om såsen blir för tjock, t.ex. om man håller den varm länge på spisen, men den får gärna vara ganska tjock tycker jag. Såsen blir också bra med annan smakrik svamp, som färska champinjoner i tärningar eller skivor, eller karljohan. Jag har provat med lite balsamico i såsen för att lätta upp den lite men det blir den klart sämre av. Den är bäst när den är riktigt mastig. :-) Med riktig grädde och riktigt smör kan det inte bli annat än riktigt gott ändå. Man får dock gärna bryta av med nånting syrligt som tillbehör istället, som nån sylt eller marmelad av syrliga bär.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Liz85
2024-02-17 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Finns det nyare trådar för var detta inlägg passar? Isf kan jag flytta över det dit.

Jag har haft mina toppar och dalar i såsskapande men nu jobbat mig fram till ett currysåsrecept som jag gillar. Som består av endast fyra ingredienser.

Denna rör jag ihop på max 5 minuter, på känsla. Mäter alltså inte upp något egentligen.
Det är:

  1. Smör (jag brukar ofta skeda i cirka 2-3 matskedar smör.)
  2. Curry (som man fräser ihop med smöret i en kastrull.)
  3. Planti cooking havre
  4. Salt

När jag fräst smöret och curryn så har jag i resten. Skulle man mäta så gissar jag att det blir nånstans mellan 3-4 dl av matlagningshavregrädden.
Saltet har du förstås i efter smak.

Låter sen allt koka ihop lite på svag värme och smaka av för att se om någon mängd ska ändras. Eller om du för den delen vill krydda med någon extra ingrediens!

Varför skriver du planti cooking havre, undrar du?

  1. Dels för att jag ogillar Oatly som företag.
  2. Dels pga hållbarhetstiden vilket möjliggör att jag kan slänga ihop en sås spontant en kväll utan att behöva planera extra inköp i förväg. En förpackning kan stå i kylen ett antal veckor utan att bli dålig. Även en öppnad förpackning har längre hållbarhet än vanlig grädde exempelvis. Om den ser bra ut och fortfarande luktar bra så är det inga problem!
  3. Extra plus är att eftersom den är växtbaserad så är det ju också gott val för vår planet. :)
  • Redigerat 2024-02-17 16:50 av Liz85
Carmarino
2024-02-17 16:52
#22

#21: Tål inte curry, men undrar om man kanske kan göra en chilisås med lite chiliflakes/-pulver eller cayennepeppar istället för curry? Eller kanske med lite tabasco och worcestershiresås?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Liz85
2024-02-17 16:55
#23

#22: Det går säkert!
Krydda som krydda.. curry som chili, liksom.

Så Testa! Du kanske smakar dig fram till en egen lättlagad favoritsås. 😁

Carmarino
2024-02-17 16:56
#24

#23: Ja, måste bara fundera på vad jag kan ha den till. 😁

Brukar använda både chiliflakes, cayennepeppar, tabasco, worcestershiresås och sweet chili-sås när jag gör pastasås eller kyckling med ris, så kanske jag kan använda den här till det istället. 🤔😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2024-02-17 16:59 av Carmarino
Upp till toppen
Annons: