Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 6353 ggr
[Aquelegia]
2012-07-25 21:51

Hur äter ni fish' n' chips?

Vad gillar ni för panering? Fritysmet, dubbelpanerad, pankopanerad med mera.

Vad äter ni till fish´n chips?

Annons:
[Aquelegia]
2012-07-25 21:52
#1

I england fick jag frågan om jag ville ha salt på fisken. Ja, tack svarade jag och ångrade mig i samma sekund när tanta hällde på kilovis med salt. Som en sockrad munk fick jag framförmig.
Tur som var hade jag ärtpuré till och yeast vinegar. En vinegär med jäst, grumlig i utseendet.

Det var så gott! Trots den enorma sältan är jag numera beroende av att salta fisken (som för övrigt sedan dess endast duger med frityrsmet) och jästvinägern. Ja den har jag inte hittat här i trakterna än så gör det själv av äppelcidervinäger och någon matsked näringsjäst. MUMS! Absoluta favoritmaten förutom allt annat gottFlört

Pommes förresten, det är faktiskt inget måste för mig till då det är fisken och ärtpurén som är enastående för sig!

DesK
2012-07-26 06:48
#2

Smart tips hur man gör egen yeast vinegar Glad Extra stor guldstjärna till dig!

Vi var i London i våras och åt då bland annat fish n chips, då bestämde jag att nästa gång jag gör det hemma tänker jag göra frityrsmet istället för vanlig dubbelpanering. Ärtpuré gjord på torkade gröna ärter är kanongott till. Sen vill jag gärna ha nån smakrik sallad till Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2012-07-26 13:06
#3

Har aldrig gjort det själv, men jag äter gärna pommes till med vinäger och salt. Och ur tidningspapper, precis som jag brukade i London Flört

[Aquelegia]
2012-07-26 19:21
#4

#2 Jag kom på det i ren abstinens ^^ Det där med ärtpuré på torkade ärtor låter intressant. Hur gör du den?
Jag kokade bara ärtorna och mosade med salt och peppar. Sambon sa "dumåste ju ha potatis i så det blir mos" men ärtor är ju stärkelserika i sig så jag fick iaf till ett bra mos bara av ärtorna. Glad

Enda problemet jag har med frityssmeten är att första omgången ALLTID fastnar i fritöskorgenObestämd Fritösen blir inte het nog utan att man kör en första omgång. Hur länge jag än väntar. Skall göra i vanlig kastrull nästa gång och hoppas på bättre tur!

#3 Fick i en vanlig take away låda i liverpool. Surade lite då ^^ Men vad dyrt det var! Sambons kostade närmare 100:- för pommes och fisk.

dolfen
2012-07-26 20:13
#5

Jag har aldrig ätit fish´n´chips. Skäms

Jag har hört att drycker med kolsyra, ska göra smeten frasigare.

Är lite osäker om jag hört att kolsyrade drycker även kan användas vid vissa brödbak. Obestämd

[Aquelegia]
2012-07-26 20:13
#6

#5 Japp jag har alltid öl istället för mjölk i smeten. Otroligt gott!

Annons:
lilyflower
2012-07-28 11:54
#7

Jag har faktiskt aldrig gjort egen fish n chips, kan man göra det utan fritös? Blir det lika gott? Bor i England så äter det då och då på nån pub, himla gott är det ju särskilt när de fått till fisken riktigt krispig och smakfull! :)

DesK
2012-07-28 12:04
#8

#7 Ja det går bra att göra utan fritös Glad Då häller du matolja i en kastrull som inte har släpp-lätt-beläggning och värmer den. Kolla med en liten brödbit när du tror att oljan är ordentligt varm, brödbiten ska få fin färg på nolltid Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

lilyflower
2012-07-28 13:58
#9

#8 Okej tack, måste testas! :) kör man med samma panering/smet? Och förresten, är det bara jag som föredrar vanliga ärtor mot ärtmoset? :P

DesK
2012-07-28 16:15
#10

Man kan köra med samma panering som vanligt, men jag tycker, precis som #1, att frityrsmet är bäst Glad Jag gillar både hela fina små ärtor och ärtpuré Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

bamse6311
2013-03-12 07:38
#11

Stjärnkocken Marcus Samuelsson tillagade enligt det här receptet i tv.
Han serverar det så här på en av sina restauranger i New York.
Jag testade receptet och det blev supergott.
(Nu hade jag i och för sig ingen dagstidning så jag fick ta Helsingborgs dagblad istället *skrattar*)
Bästa hälsningar,
Bertil

[Aquelegia]
2013-03-12 18:20
#12

På jobbet har de nu köpt in "Yeast vinegar" lycklig tjej må ni tro att jag är nu 😃

DesK
2013-03-12 18:21
#13

#12 Var får man tag på det här i Sverige?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Aquelegia]
2013-03-12 18:33
#14

Såg det bara en snabbis i förrådet, jobbar på en annan "avdelning" nu så har inte hunnit kolla med kökschefen. Har dock mina föraningar och vågar nog säga via servera.

ettlitetalias
2013-03-13 10:04
#15

Jag köper min från min chippy längre ner på gatan. Friterad med pommes och mushy peas. Salt på. Vinägern skippar jag.

Pelle Långlös
2013-03-16 16:01
#16

Jag har bara ätit fish 'n' chips på Hesis men jag har ingen aning om vad det är för frityssmet. Goda är dom iallafall.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tassy]
2013-08-14 20:39
#17

Pankopanerad, med picklesremoulade, mashed peas med skirat smör, flingsalt och strips gjord på bakpotatis som doppas i ketchup😍

Kernow
2014-01-30 15:06
#18

DesK #13, Du kan köpa Sarsons maltvinäger i välsorterade asiatiska snabbköp i Sverige då de alltid har kopplingar till det brittiska imperiet matmässigt. Likaså finns det på välsorterade ICA Maxi bland vinäger ELLER hyllorna med utländsk mat (amerikansk, thai etc.) I våra fyra största städer finns det också på The English Shop (Söderhallarna i Stockholm t.ex.). Mushy peas ska göras av stora, torkade ärtor ja. Själv är jag inte så förtjust i det men visst äter jag någon munsbit om jag råkar få det automatiskt. Äter helst fish & chips i en riktig chippie och ingenstans har jag fått den i något tidningspapper under mina 25 års regelbundet ätande i olika hörn av England. Allra helst sitter jag inne på en chippie (då slipper man stora trutar också) och äter det med en kanna te.

Anterrabae
2014-02-01 12:52
#19

Återkopplar till #18 och berättar att en brittisk butik finns vid Linnegatan/hagabion, där finns massa kul! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: