Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 1160 ggr
dolfen
2012-07-08 18:52

Melon-kokkärl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I ett matprogram serverades pumpasoppa, kokad i den pumpa som soppan serverades i. Tyvärr presenterades inget recept.

Jag har ibland funderat på om man inte kan ugnskoka någon sorts soppa (förrätt-, huvudrätt- eller efterrätts-soppa) i honungsmelonskal.

Händer det något med skalet som kanske gör det mjukt och lealöst, eller kan man använda en melonhalva till detta.

Jag mixade honungsmelonkött och prosciutto. (Wikipedia) Jag blev besviken på smaken.
Det är ju så gott annars att exempelvis skära honungsmelon i bitar och lägga en bit prosciutto på. Kanske säkra skinkan med en tandpetare!?

Jag gissar att orsaken till att jag inte föll för denna kalla mixsoppan, var konsistensen!? Eller skulle jag haft mer skinka i?
Gjorde jag mig skyldig till att ha behandlat denna (heliga) skinka på ett vanhedrande sätt? Skäms

Nog gick soppan ner, men…

Men visst skulle det vara kul att servera en varm soppa i melonskal!? Glad

Har ni några idéer?

Annons:
[Aquelegia]
2012-07-08 19:19
#1

Jag skulle nog inte rekommendera att tillaga i melonskal då dessa är mycket besprutade.

Angående soppan, haha du har nog upprört hela italien men annars är det lugntFlört En godare smak skulle jag nog rekommendera att rosta parmaskinka första och sedan mixa med så du inte får det där råa fettet med, eller ha i lite hickorysalt och sedan servera parmachips till?

dolfen
2012-07-08 19:27
#2

Jag gillar Italien!!! OskyldigGlad

Men sitter inte besprutningsmedel på utsidan? Obestämd

[Aquelegia]
2012-07-08 21:42
#3

#2 Det går djupare in ändå vettu, sånt besprutas ju redan som litet så det går aldrig att bedömma hur långt in det sitter. Tror nog inte att det är någon "förgiftningsfara" att snacka om, men vet ju inte riktigt vad dom är besprutade med. Just då skalet är så tunnt tänkte jag att det borde ju gå ända in vid matlagning?!

Ps: Italien hälsar "vänligen skicka en skriftlig ursäkt" Flört

Chestnut
2012-07-08 23:11
#4

Förvisso kallt men… Vattenmelonsgazpacho serverad ur en melon är underbart!

Såg något recept för ett tag sedan där man använde halverade (på längden) ananaser för att servera maten ur.

Med vänliga hälsningar
Chess

Honestyisdead
2012-07-09 02:37
#5

Tror inte skalen håller för tillagning. Däremot kan man ju servera i skalen.

dolfen
2012-07-13 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bild:
Varken varmt, eller ens soppa:
Honungsmelonkött, äppel, banan, mangopulver
och honungsringel. Cool

#3 - Nu har jag tagit reda på att Italiens nationaldag är den 2 juni.
(italiantouristoffice.se)
Ska fixa en italiensk flagga till nästa år och äta något italienskt. Glad

#4 - När jag letade i kokböcker efter vad man kunde göra med honungsmelon hittade jag ett recept där de serverade (vad det nu var) i en liggande ananas. Glad

#5 - Om jag känner mig själv rätt, så måste jag testa, för att se vad som händer med skalet. Glad

Annons:
Honestyisdead
2012-07-13 18:08
#7

Snyggt :)

dolfen
2012-07-13 18:50
#8

#7 - Tack, Hera! Glad

När jag var liten blev jag jättebesviken när det serverades sådan här fruktmix till efterrätt. Jag ville hellre ha chokladmousse med grädde och strössel.

Denna var dock god. Kanske för att jag gjorde den själv + att jag torkat mangon själv!? + att jag är lite mognare nu. (Eller ja. Så mogen som en dolfen kan/vill bli.) Oskyldig
Det var första gången som jag själv blandat till en fruktmix.

Upp till toppen
Annons: