Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2882 ggr
dolfen
6/30/12, 6:58 PM

Smaklösa tomater

Om du tycker att vissa tomater inte är lika goda som andra tomater, kan du faktiskt ha känt rätt.

Det är en gen som gör tomater söta och smakrika, som har försvunnit i förädlingsprocessen.

Inte alla, men de flesta tomater har tappat denna gen.

En källa. (dn.se)

Annons:
[Tassy]
6/30/12, 10:40 PM
#1

Jag köper nästan enbart småtomater nu, de stora smakar bara vatten. Supertrist.

storost
7/1/12, 12:21 PM
#2

Jag köpte nu frö av gamla sorter och kommer nästa år odla själv!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

dolfen
7/1/12, 7:25 PM
#3

Jag tog toppsticklingar från F1-tomat jag odlade förra året.
Frö från F1-växter ska inte kunna odlas på, vad jag har förstått.

Jag vet inte om dessa, mina tomater har tappat denna gen. Viss smak kan (tror jag) ha psykologisk ursprung. (Man uppskattar det man odlar själv, mer än det man köper.)

storost
7/1/12, 7:29 PM
#4

F1 är ju en hybrid och det går att odla på deras frö, men det är inte sagt att du får samma typ av tomater - det är problemet.
Jag minns, när jag var barn, då hade mina föräldrar odlat tomater själv och jämförd med idag är det en skillnad som dag och natt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[yodhe]
7/2/12, 12:38 PM
#5

Jag har hört att det beror på solmognaden…det som inte har sol, blir smaklösa..

[Thiah]
7/4/12, 9:39 PM
#6

Det som inte får växa i lugn och ro blir smaklöst.  De  massimporterade grönsaker vi äter stressas fram och blir därför smaklösa (bland annat).

Du borde kunna dofta dig till mognadsgraden på ett äpple, på en aprikos osv men det kan man sällan längre.

Annons:
dolfen
7/5/12, 3:52 PM
#7

Läste nyligen att godast blir tomater som får mogna på plantan.
Trots att god smak går förlorad, plockar man dem omogna eftersom dessa har cirka tre gånger längre hållbarhet jämfört med de plockmogna.

(Källa: Boken Matmolekyler.)

[sakring]
7/5/12, 10:23 PM
#8

Köper också mindre tomater mot tidigare då de stora smakar mest vatten Körsbärstomater exemplevis är söta.

Maria
7/6/12, 10:02 PM
#9

Jag gillar bifftomater. De är visserligen stora men smakar ofta väldigt gott tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
7/7/12, 12:26 AM
#10

#9 Åhå, är dom bättre än dom "vanliga" tomaterna?

DesK
7/7/12, 7:41 AM
#11

#10 Ja oftast är bifftomaterna bättre. Det är ofta mer smak på kvisttomaterna, Jag köper svenska tomater så länge de finns. Sen lägger jag aldrig in tomaterna i kylen, de får alltid ligga framme i fruktskålen. Lite örtsalt eller balsamvinäger av god kvalitet förhöjer smaken på tomaterna, likaså äppelcidervinäger med honung. Man kan ta en gnutta socker på de uppskurna tomaterna, men jag föredrag ötsalt och balsamvinäger. Sen har jag alltid några tomatplantor i trädgården Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
7/8/12, 7:21 PM
#12

#11 Precis låt dom stackars tomaterna ligga i rumstemperatur HUVALIGEN vad jag ogillar kylskåpstomaterSkäms Skalet blir svårätet och smaken tappas helt ju. Blir mosiga i konsistensen med i kylskåpTungan ute

dolfen
7/8/12, 7:37 PM
#13

Ja. Längre förvaring av tomater i kylskåp förändrar konsistensen.

Tomater ska helst ligga luftigt och med kvistfästet nedåt. Det hindrar eventuella svampar/mögel att få fäste i "såret".

(Från boken Matmolekyler.)

Jag kan tillägga att jag, trotsigt, förvarar mina tomater i kylskåp. Cool

Tomater på en kvist mognar inte samtidigt, naturligt. Då använder man etylengas för att alla, ska bli röda.

Annons:
dolfen
7/10/12, 4:30 PM
Upp till toppen
Annons: